Internet v letadlech se stává běžnou záležitostí

Není to tak dlouho, co bylo v letadlech zakázáno používat přenosné počítače. Toto omezení zůstává platné ve fázi startu a přistání, ale jinak už letecké společnosti využití našich "miláčků" na palubách letadel nijak nebrání. A dokonce používání notebooků začínají podporovat zaváděním vysokorychlostního internetu.

Související odkazy

Slovník
download
latency
online
streaming
Wi-Fi

Společnost Intel oznámila dosažení dohody s firmou Boeing, týkající se spolupráce při rozšiřování a propagaci vysokorychlostních bezdrátových služeb na palubách letadel. Již dříve byla v rámci spolupráce úspěšně otestována kompatibilita systémů letadel s bezdrátovými technologiemi Wi-Fi.

Jak to funguje?

Signál je do letadla přiváděn prostřednictvím satelitního spojení. Anténa je v těchto případech skryta v "hrbu", který mají takto vybavená letadla umístěn na horní části trupu. V rámci letounu je potom signál internetu šířen pomocí technologie Wi-Fi. Díky tomu je dostupný nejen cestujícím v první a byznys třídě, ale i pasažérům ekonomické třídy, kde by realizace síťového připojení byla příliš náročná.

Nyní je připojení Connexion by Boeing dostupné ve více než 70 letadlech na víc jak 100 trasách provozovaných společnostmi Lufthansa, Scandinavian Airlines, Japan Airlines, ANA, Singapore Airlines a China Airlines. V blízké době zavedou vysokorychlostní služby na dlouhých mezinárodních letech společnosti Austrian Airlines, Korean Air, El Al, Asiana a Etihad. Přestože se jedná o technologii, kterou vyvíjí společnost Boeing, lze ji nainstalovat také na letadla konkurenčního Airbusu.

Cena za připojení přitom není nijak extrémní. V nabídce je 60minutový balíček za 9,95 USD, přičemž každá další minuta přijde na 0,25 USD. Časově neomezené připojení na letech pod šest hodin přijde na 19,95 USD, u delších letů je zpoplatněno 29,95 USD.

Klepněte pro větší obrázek

Jak službu hodnotí uživatelé?

Podle reakcí uživatelů, kteří již měli možnost tuto službu vyzkoušet nebo ji pravidelně využívají, je rychlost a kvalita připojení velmi dobrá. To dokazuje i průzkum, který si společnost Boeing nechala připravit. Velmi spokojeny jsou se službou více než dvě třetiny uživatelů a 85 % cestujících hodlá vybírat leteckou společnost podle toho, zda bude mít vysokorychlostní internet na palubách letadel k dispozici.

Teoretickým maximem pro download je 5 Mb/s, v obráceném směru 1 Mb/s. V rámci tohoto pásma jsou připojeni uživatelé jednoho letadla. Výsledná rychlost je tedy ovlivněna počtem uživatelů internetu na palubě. Pokud by internet využíval jeden pasažér, bude mít k dispozici celé přenosové pásmo.

Méně dobrá je rychlost odezvy (tzv. latency). Tato hodnota je do značné míry limitována použitou technologií – satelitní připojení k internetu nikdy nevynikalo rychlou odezvou. To platí i v tomto případě – hodnota se zpravidla pohybuje okolo 500 ms a výše.

Klepněte pro větší obrázek

Pro hraní online her to tedy nestačí, na druhou stranu reference na provozování internetové telefonie (zejména programu Skype) jsou veskrze pozitivní. V rámci testovacího provozu byl zkoušen také provoz videokonferencí – i ty bylo možné provozovat bez větších obtíží.

Boeing, který tuto službu dodává leteckým společnostem na klíč (ty pouze přeprodávají jeho produkt pod svým vlastním jménem), chystá rozšíření nabídky internetových služeb. Mělo by mezi ně patřit streamové vysílání až 4 TV programů na paluby letadel pomocí této technologie.

Podle zkušeností některých uživatelů, kteří měli možnost připojení vyzkoušet a o své dojmy se podělili v diskuzních fórech na internetu, je rychlost připojení závislá na aktuální poloze letadla. V méně osídlených oblastech a nad mořem, kde je pokrytí satelitním signálem slabší, je rychlost internetu kolísavá. Někteří uživatelé zaznamenali i několikahodinové výpadky.

Klepněte pro větší obrázek

Letadlo společnosti China Airlines vybavené anténou pro příjem
vysokorychlostního internetu (malý hrb nad křídlem). Autor: Macphil Wen

Zcela nedostupný je zatím internet ve většině oblastí na jižní polokouli. Zde je pokryta jenom oblast jihovýchodní Asie, ale další lokality – Austrálie a Oceánie, Afrika, Jižní Amerika i tamní oceány – touto službou zatím pokryty nejsou. I to by se ale postupem času mělo změnit.

Potíže s napájením

Problémem může být napájení notebooků. I ty nejúspornější modely zpravidla nevydrží déle než pět hodin provozu. Zásuvky elektrické energie jsou přitom v letadlech dostupné pouze v první a byznys třídě. Cestující ekonomické třídy tak budou při využívání internetu omezeni kapacitou akumulátoru svého přenosného počítače.

Diskuze (24) Další článek: Vystopování volajících přes VoIP

Témata článku: Byznys, Internet, Let, Austrian Airlines, Jižní Amerika, Boeing 737, Airbus, Japan, Singapore Airlines, Lufthansa, Wi-fi signál, Dostupný signál, Satelitní internet, Austrálie, Boeing 767, Oceánie, Singapore, China, Záležitost, Japan Airlines, Blízká spolupráce, Satelitní signál, Výsledná rychlost, Bezno, Stav


Určitě si přečtěte

Velký test televizorů v Computeru: i levnější značky překvapily kvalitou obrazu

Velký test televizorů v Computeru: i levnější značky překvapily kvalitou obrazu

** Jak funguje biometrické zabezpečení ve Windows ** Nejlepší správci hesel ** Létáme v Microsoft Flight Simulator

Časopis Computer | 5

10 věcí, které nás štvou na Windows 10 a bohužel asi jen tak nepřestanou

10 věcí, které nás štvou na Windows 10 a bohužel asi jen tak nepřestanou

** Windows 10 je na trhu 5 let, ale pořád má velké rezervy ** Ani desátá velká aktualizace, která vyjde na podzim, je nevyřeší ** Štvou nás Windows Update, Store, Nastavení atd.

Lukáš Václavík | 146

Není jen Flightradar: Našli jsme další aplikace pro sledování letadel, některé ukážou i víc

Není jen Flightradar: Našli jsme další aplikace pro sledování letadel, některé ukážou i víc

** 8 služeb pro sledování leteckého provozu ** Nejznámější je Flightradar24, ale alternativy leckdy prozradí více ** Letadla i v této pohnuté době čile létají a je co pozorovat

Karel Kilián | 13

ATM jackpotting: Když hacker ovládne bankomat a stačí mu jen pár sekund

ATM jackpotting: Když hacker ovládne bankomat a stačí mu jen pár sekund

** Klasický malware pro PC už dnes nikoho nepřekvapí ** Bankomaty jsou ale také počítače ** Útočí se na ně dodnes

Jakub Čížek | 8


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest mobilů do 8 000 Kč

Test bezdrátových headsetů

Linux i pro začátečníky

Jak surfovat anonymně