Internet v autě, čili jak platit u pumpy a ani nestáhnout okénko

Za pět let má mít skoro dvacet procent nově vyráběných automobilů mít v sobě „zadrátovaný“ přístup k Internetu. Nepůjde přitom o příjem dat přes mobil, ale přes WiFi standard nebo Bluetooth.
Jaké další „území“ dobude Internet? Je už doma ve firmách a více či méně zabydlel i naše domy a byty; v nich ještě zbývá podmanění si všeho, co pohání nebo řídí elektřina, od mikrovlnky po budík.

Dalším místem, kde se Internet má zabydlet, má být podle výzkumů firmy ABI automobil. Už v příštím roce se mají v autech objevovat internetové uzly standardu Bluetooth – 1% nově vyrobených vozů v USA má být napřesrok touto technologií osazeno. Ale pak to má jít prudce nahoru, o pět let později už má připojena téměř třetina všech nových aut: 19% přes Bluetooth a 12% sítí WiFi (802.11), která má na trh pronikat o něco později. WiFi síť pokrývá prostorově omezené uzly, a proto bude používána například u benzínových pump a míst, kde se hradí dálniční poplatky – budete tedy moci profrčet například francouzskými a italskými dálnicemi bez zastavení, jen někde u volantu stisknete při průjezdu „WiFi“ volným pruhem okolo výběrčí budky tlačítko „OK, zaplatit 15 Euro z mého účtu“.

Bluetooth je pro výrobce automobilů zajímavější ještě z jiného důvodu: umožňuje snadno „prodrátovat“ auto, jenomže bez použití drátů. Kabeláž je v automobilu silně namáhána povětrnostními a mechanickými vlivy a ve stísněném prostoru se špatně montuje; elektronika je zákazníky žádána, je nákladná a notoricky poruchová. Možnost „drátovat bez drátů“ je pro výrobce automobilu velice atraktivní, a navíc mu umožňuje tvorbu dalších využití elektroniky ve voze, jako je například kvalitní diagnostika poruch nebo i potenciálních problémů. Protože Internet je tady s námi už nějakou desítku let a zasíťování automobilu nepředstavuje zásadní technický problém (snad jen dovyvinutí existujících technologií), je už jen otázka, kdo to zaplatí – aby nenastalo něco podobného jako u pozemního Internetu, ve kterém se všichni vrhli do rozvoje podnikání, ale na to, kdo zaplatí účet, pozapomněli. Zákazník sám bude ochotný za technický zázrak v novém autě něco připlatit a pro nadšence to může být i významným důvodem pro koupi nového vozu; musí ovšem existovat i využití těchto technologií. Podle uvedeného průzkumu už projevily zájem velké čerpadlářské firmy jako je Shell či Exxon, které se chtějí odlišit od svých levnějších „neznačkových“ bratříčků a které chtějí nabídnout svým zákazníkům něco navíc, když už je u nich dražší i palivo. Je dobře prokázáno, že řidič je chodící peněženka, je ochoten platit a zvyklý platit; pokud mu bude ještě placení usnadněno tak, že nemusí ani stáhnout okénko, další zájemci o jeho odlehčení se rádi najdou.

Diskuze (8) Další článek: Mozilla 1.2 final k dispozici

Témata článku: Internet, Okénko, Výrobce automobilů, Zázrak, Volná tvorba, Automobile, Volanty, Zásadní problém, Automobil, Standard bluetooth, Významný důvod

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Test 6 odolných telefonů a 22 powerbank

Srovnání technologií QLED a OLED

Měřte své sportovní výkony

Sady pro chytrou domácnost