Zpráva o smrti Michaela Jacksona prolétla sociálními sítěmi jak blesk. Záhy vyvedla z míry i systémy Googlu. Včerejší zpěvákův pohřeb měl být zatěžkávací zkouškou pro internet...
Přestože se Michael Jackson držel již několik let v ústraní a jen občas posloužil jako náplň vydání bulvární deníků, miliony fanoušků z dob největší slávy mu zůstaly věrní. Svou sílu a nadšení pro dílo tohoto fenomenálního umělce projevili již v březnu, kdy během pěti hodin skoupili půl milionu vstupenek na jeho sérii padesáti comebackových koncertů. Včera měl moc Jacksonova odkazu pocítit i internet – očekávalo se, že internetové on-line videopřenosy z pohřbu slavného zpěváka výrazně přetíží páteřní internetové linky.
Velká rána pro fanoušky, Twitter i Google
Některé internetové služby prověřila již nečekaná zpěvákova smrt. Prvním webem, který zprávu přinesl, byl bulvární deník TMZ.com. Ostatní média s informací nakládala opatrně, protože zprvu pochopitelně nepůsobila příliš důvěryhodně, ačkoli je web TMZ.com součástí mediálního giganta Time Warner. Nicméně Facebook a Twitter byl během několika minut plný odkazů a spekulací. Když pak zprávu o Jacksonově smrti potvrdil i renomovaný deník Los Angeles Times, strhl se hon za informacemi.
Každý se rázem zajímal o Michaela Jacksona a miliony lidí vepisovali jeho jméno do vyhledávacího pole Googlu. Velmi často využívali službu Google News, která vyhledává v aktuálních článcích zpravodajských webů. Nápor byl tak silný, skokový a nepředvídatelný, že jej systémy Googlu vyhodnotily jako automatizovaný útok na jeho služby. Mnohým uživatelům se proto po dobu přibližně 25 minut zobrazovala na stránce Googlu omluva, že informace na základě výrazu „michael jackson“ nelze poskytnout.

Jak vyhledávali uživatelé jméno Michaela Jacksona na Googlu za posledních 30 dní
Právě sociální sítě, jako je Facebook nebo Twitter, ukázaly v tomto případě svůj potenciál. Zpráva se po nich rozšířila prakticky okamžitě, zpravodajské weby zareagovaly o něco později. Velmi živo bylo na Twitteru, který ve špičce zaznamenal 5000 příspěvků na téma Michael Jackson každou minutu. Záhy ale pod náporem aktivních uživatelů zkolaboval a byl několik hodin nedostupný.

Deset nejčastějších hesel používaných na Twitteru za posledních 24 hodin (pár hodin po pohřbu)
Mnoho paralelních cest
Přímý přenos ze včerejšího pohřbu Michaela Jacksona byl pravděpodobně nejsledovanější událostí prostřednictvím živého internetového video-streamingu v historii. Srovnatelnou událostí, která zaujala tak obrovskou masu lidí bez ohledu na národnost či zájmy, byla smrt princezny Diany. V roce 1997 však internet ještě neplnil funkci masového média.
Na pohřeb Michaela Jacksona byly připravené všechny štáby významných televizních kanálů, které nabídly přímý přenos jak prostřednictvím televizního vysílání, tak na internetu. Výjimkou nezůstala ani Česká televize, která na kanále ČT24 nabídla přímý přenos se simultánním překladem a na webu ČT24 bylo možné sledovat čistou originální verzi (televizní verzi s překladem nabídla i hudební stanice Óčko).

Streamy byly často provázany s chatem
Nejvíce diváků se očekávalo pochopitelně v Americe, kde přímý přenos z pohřbu Michaela Jacksona nabídlo hned několik televizních stanic, a to včetně streamované verze na internetu. Je proto velice těžké, ba až nemožné, určit, kolik lidí přenos prostřednictvím internetu sledovalo. Díky rozdělené zátěže mezi velké množství serverů, včetně mnoha evropských, tak nedošlo k žádnému kolapsu následkem přetížení internetových linek. Hlavní skupinu diváků však pobraly televize, které přímý přenos vysílaly v mnoha zemích (u nás hned dvakrát) a lidé tak neměli potřebu využívat internetového streamu.
K dispozici jsou již data návštěvnosti a sledovanosti některých serverů. Zřejmě nejsledovanější bylo vysílání stanice CNN, které na internetu sledovalo 8,9 milionu uživatelů. Návštěvnost webu CNN se ve čtyřhodinovém rozmezí zahrnujícím pohřební ceremoniál vyšplhala na 10,8 milionu unikátních návštěvníků a shlédnuto bylo 72 milionů stránek (page views).
Televize CBS hostovala svůj přenos u služby Ustream.tv, kde zaznamenali 4,6 milionu spuštění přímého přenosu a v doprovodném chatu uživatelů se objevilo až 12 000 zpráv během jediné minuty.
Facebook v obležení, ale internet bez ohrožení
CNN spolupracovalo s Facebookem a přenos byl zprostředkován na stránce Jacksonových fanoušků na Facebooku, kde jej sledovalo 759 000 přihlášených uživatelů. Fanoušci se na Facebooku rovněž ve velkém rozjeli s publikací statusů, ve špičce jich bylo až 6000 během minuty. Fandovská stránka Michaela Jacksona na Facebooku už má přes 7,3 milionu členů a stále přibývají další.

Stránka Michaela Jacksona na Facebooku
Ačkoli pohřeb Michaela Jacksona přitáhl k monitorům mnoho diváků, vysílání prostřednictvím internetu zůstalo jen alternativou pro běžné televize. Vzhledem k množství možností, jak přímý přenos sledovat, se masa diváků rozložila jak televizím, tak různým serverům. Ani v budoucnu tedy nelze očekávat, že by podobná událost nějak ohrozila stabilitu stěžejních linek internetu.