Internet překonal v oblíbenosti časopisy, útočí na noviny

Internet je jedním z nejvíce využívaných informačních zdrojů v Evropě. V oblíbenosti již předběhl časopisy a blíží se čtenosti novin. Čas strávený Evropany na internetu ubírá na sledovanosti televize i rádia a snižuje také počet protelefonovaných minut. Česká republika ale stále stojí stranou.

European Interactive Advertising Association, která sdružuje evropské prodejce reklamy na internetu, zveřejnila výsledky výzkumu provedeného společností Millward Brown. Cílem výzkumu bylo zjistit návyky evropských uživatelů internetu při využívání různých typů médií ve srovnání s internetem. Z výsledků jednoznačně vyplývá posilování pozice internetu na úkor ostatních médií. Překvapivé je potom zjištění o vyrovnávání penetrace internetu ve vyspělých státech Evropy. Srovnání se zeměmi střední a východní Evropy zpráva nezahrnuje a můžeme jej proto jen odhadovat díky informacím z jiných zdrojů.

Televize i nadále zůstává hlavním médiem, se kterým se Evropané setkávají. Měřeno časem stráveným čtením analogových či sledováním elektronických médií patří televiznímu vysílání 41 % pozornosti Evropanů. Na druhém místě je rozhlasové vysílání se 28 % a na třetím místě se drží s třinácti procenty pozornosti čtenářů klasický denní tisk. Internet se s přibližně deseti procenty poprvé dostal na čtvrtou pozici, na které nahradil časopisy, kterým průměrný Evropan věnuje 8 % svého času stráveného s médii.

Nárůst využívání internetu se odráží na pozici ostatních médií a jejich vnímání. V průzkumu společnosti Millward Brown přiznalo 43 % respondentů, že se díky internetu se méně dívá na televizi. Téměř třetina přiznala snížení počtu telefonních hovorů, čtvrtina uživatelů internetu přiznala ústup od čtení časopisů a novin a pětina respondentů poslouchá méně rádio. Tento vliv na ostatní média je oslaben tím, že pouze 34 % respondentů používá internet každý den.

Celkové rozložení během jednoho týdne jen potvrzuje dominantní postavení televize jako zdroje informací i zábavy. Každý týden sleduje televizi alespoň chvíli 95 % respondentů, rádio si alespoň jednou za týden poslechne 83 % lidí, četbě novin se v průběhu týdne věnuje průměrně 70 % Evropanů, 52 % lidí čte časopisy a 40 procent Evropanů alespoň jednou týdně použije internet.

Využití internetu je navíc plynulejší v průběhu dne narozdíl od televize, která má jednoznačnou špičku večer mezi sedmou a jedenáctou hodinou večer. Nejčastějším způsobem využití internetu je pro evropské uživatele e-mail, který využívá 83 procent respondentů. Téměř 60 % lidí navštěvuje zpravodajské servery a čtyři uživatelé z deseti hledají na internetu hlavně zábavu. Z reklamního hlediska je zajímavý fakt, že více než třetina evropských uživatelů navštěvuje online obchody, i když tyto návštěvy neznamenají přímo nákupy. Mnohem častější je získávání informací o hledaném produktu na internetu a jeho následný nákup v kamenném obchodě.

Co se dělá současně [%] televize internet noviny časopisy rádio
Při sledování televize - 18 35 43 6
Při čtení novin 33 3 - 2 38
Při čtení časopisů 28 3 1 - 27
Při poslouchání rádia 4 44 44 46 -
Při surfování po internetu 5 - 1 1 14

Televize je navíc nadále vnímána jako pasivní médium ve srovnání s interaktivitou, kterou nabízí internet jako zdroj informací, přesto slouží spolu s novinami jako hlavní zdroj každodenních informací pro většinu uživatelů. Internet to dotáhl na úroveň rozhlasového vysílaní, ale bez přístupu k internetu by se nyní cítilo "ztraceno" 25 % procent jeho uživatelů, zatímco bez televize či novin by se v podobně "beznadějné" situaci ocitla pouze desetina respondentů.

Výzkum se týkal pouze pěti západoevropských zemí – Velké Británie, Německa, Francie, Itálie a Španělska. Nejvyšší penetraci internetu přitom mají severské státy. Česká republika ve výběru samozřejmě není, penetrace internetu v domácnostech je stále na velice nízké úrovni stejně jako rozšíření širokopásmového připojení. Jedinou oblastí, ve které se pravděpodobně situace v ČR neliší je vyšší důležitost internetu pro jeho uživatele ve srovnání s důležitostí, kterou přikládáme jiným médiím. Ale "závislost" na internetu je trochu jiné téma.

Diskuze (18) Další článek: Třetí vlna žalob RIAA - výsledky nejasné

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,