Mít svou ikonku přímo v operačním systému, který jde na stoly miliónům uživatelům - za to by se firmy upsaly i ďáblu.
Na den 30. září nachystal Microsoft uvedení nové verze programu, na který zřejmě soustřeďuje své největší programátorské a možná dokonce i marketingové úsilí - Internet Explorer. Považuji tento den za jeden z milníků pro Internet - a je mě jasné, že se ihned ozvou příznivci Netscape: a proč to teda nebyl den, kdy byl uveden NN 4.0? Protože se Microsoft se rozhodl zlomit moc Netscape násilím a podaří se mu to. Nechovám za to k firmě nijaký velký obdiv - spíše to respektuji. Pokud by se někdo rozhodl prodávat v ČR automobily za 100 000 Kč, taky by vyhnal všechnu konkurenci ven, a Microsoft udělal něco podobného. Zda se mu to vyplatí, nevím. Vítězství nad Netscape (kterého ostatně ještě nedostáhl) může být jen Pyrrhovo, protože se může překvapivě za pár let ukázat, že prohlížeč byl jednou z mnoha slepých větví internetového vývoje.
Čtvrtá verze je mezníkem
Každý software má ve své historii jakýsi předěl, novou verzi, která v porovnání s ostatními novými verzemi ční i při hodně dalekém pohledu dozadu. Windows to měly ve verzi 95, Excel v 5.0 a Explorer ve verzi 4.0. Podle pohledu na jen mírně inovované uživatelské rozhraní to může působit jako přehnané, ale podívejte se, co všechno je pod kapotou - a dáte mě za pravdu, že se čtvrtou verzí zrodil univerzální nástroj k ovládání Internetu, který přichází navíc v okamžicích, kdy se připojení k Internetu stává poměrně běžnou součástí při instalace počítače, stejně jako nedávno zvuková karta či CD-ROM (samozřejmě, jak v které zemi).
Microsoft ústy Paula Maritze hovoří o tom, že je nyní cílem zlomit padesátiprocentní podíl na trhu prohlížečů. Jaký je současný podíl Internet Exploreru, není moc známo: různé statistiky uvádějí různá čísla a poměrně uznávaná firma Zona Research nedávno uveřejnila, že NN má 62% a IE 36%, za měsíc údajně IE poskočil o 3%. Nás ovšem zajímají především naše země a podle průzkumů Microsoftu (objektivní měření na často navštěvovaných webech) i podle průzkumů našich (navštěvování domény cpress.cz) již překročil nejen padesát, ale dokonce 60%. Netscape zde neměla tradici a úsilí této firmy o náš trh je v prohlížečích skoro nulové, spíše se soustřeďuje na serverová řešení firmy.
Jak je to s tím datem?
Třicáté září je den, kdy píšu tento článek a MSIE 4.0 k dispozici není (tedy pro veřejnost, ne že bych jím zrovna neprohlížel web). Server firmy odkazuje na večer (konkrétně na 19.00), to je u nás časné ráno. Samozřejmě, že jsou ale servery Microsoftu totálně zahlcené, i když nová verze není k mání; jsem zvědavý, zda firma zveřejní nárůsty přístupů na svůj web. Mimochodem: je jasné, jak gigantickou marketingovou zbraní je web Microsoftu s jeho zhruba miliónem přístupů lidí denně? Je to, jako kdyby milión čtenářů četlo každý den noviny, které by neobsahovaly nic jiného než reklamu a propagaci jedné firmy...
Vynořují se právní problémy...
Antimonopolní úřad vám v USA může zabránit rozdávat věci zdarma; v žádosti jedné washingtonské organizace o prošetření se praví: "Microsoftu by nemělo být povoleno, aby vytlačil Netscape Navigator a ostatní produkty z trhu tím, že je dá zdarma; a Microsoftu by nemělo být povoleno, aby balil prohlížeč do dodávky operačního systému či jej dodával způsobem, který není dostupný jiným firmám." Antimonopolní úřad musí chránit spotřebitele, ale také firmy: rozhodování bude určitě velice složité a v každém případě kontroverzní. Nejde jen o Internet Explorer 4.0, ale hlavně o Windows 98: jde o to, zda Microsoft svůj program s novou verzí Windows pouze dodá (asi jako Minesweeper - nic vám nebrání nainstalovat tisíc jiných her), nebo pokud jej do něj přímo a neodvolatelně zakomponuje. Microsoft zřejmě usiluje o to druhé, a ač bych se i já přimlouval za standardizaci ve světě prohlížečů (NN a IE divergují stále více, jak má člověk dělat stránky), je pravděpodobné, že mu právě toto u úřadů neprojde.
...ale mašinérie se rozjíždí
Bez výjimky jeden vedle druhého světového výrobce počítačů bude předinstalovávat IE 4.0 na své počítače; i když lze tento program odinstalovat a nainstalovat si NN, domnívám se, že to udělá jen malinká část nových zákazníků. IE 4.0 budou samozřejmě prosazovat i organizace, které jsou mezi prestižními "content providery", tj. "dodavateli obsahu": tyto firmy budou mít svůj kanál nainstalován implicitně do Exploreru a tudíž také na tyto nové počítače a tudíž také do Windows 98. Mít svou ikonku přímo v operačním systému, který jde na stoly miliónům uživatelům - za to by se firmy upsaly i ďáblu. A přitom stačí to podepsat pouze Microsoftu... Internet Explorer 4.0 už dostal první cenu od známých počítačových časopisů či online médií; dobře, přehlédněme, že oba jsou také v týmu microsoftích content providerů.
Toto všechno sbírá Exploreru velice cenné body a proto nemohu než opakovat své předchozí tvrzení, že Navigator má před sebou už jen postupný ústup ze slávy - pochopitelně, pokud nevytáhne svůj nejvyšší trumf antimonopolní úřad.