Zajímá vás, jak hodnotí Internet do škol učitelé informatiky z „obdarovaných“ škol? Včera proběhlo slavnostní předání internetové učebny v tanvaldské Masarykově škole, zeptali jsme se místních učitelů, co oni na to.
V pondělí dopoledne proběhlo v Masarykově základní škole a obchodní akademii slavnostní předání počítačové učebny v rámci projektu Internet do škol (Indoš). Málem se akce musela konat jinde, protože si pozvaní novináři stěžovali, že Word označuje hostitelské město za pravopisnou chybu. Nakonec všechno dobře dopadlo a na akci se do Tanvaldu sjeli zástupci MŠMT, Českého Telecomu, AutoContu On Line, města, Libereckého kraje… Chyběl snad už jen ministr Zeman – po posledním předvedení svých znalostí o Internetu do škol v Parlamentu je to možná dobře.
Po šílení na stránkách denního tisku ze závěru minulého týdne jsem očekával velkou účast novinářů, ale rozhodně jsem nečekal, že bude nabito. Nejpopulárnější otázka, na niž se postupně zeptal snad každý, pátrala po skutečné ceně vybavení. O jediné pozdvižení se postarala zástupkyně libereckého hejtmana Eva Bartoňová, která obvinila strůjce Internetu do škol, že s krajem nedostatečně konzultují postup a zařadili na seznam Indoše i školy, které kraj hodlá brzy zrušit. Následující přestřelku jsem si raději nechal ujít, každopádně po skončení tiskovky už jsem paní Bartoňovou nezahlédl.
Zatímco se ostatní novináři vrhli na politickou a obchodní reprezentaci, dal jsem se do řeči s Otakarem Šídou, učitelem informatiky ze zdejší školy, abych zjistil, k čemu vlastně škole Indoš bude. Masarykova škola si k deseti dodaným počítačům přiobjednala dalších pět (ceny výpočetní techniky pro Indoš jsou přístupné v online obchodě AutoContu), zrušila vlastní bezdrátové připojení k Internetu a nechala si rozšířit pásmo pevné linky na 128 kb/s. Nyní má škola dvě počítačové učebny s připojením na Internet, takže bylo třeba upravit standardní řešení Indoše tak, aby nová a původní učebna mohly využívat tutéž infrastrukturu - právě to bývá nejčastějším kamenem úrazu na školách, které už dříve internetové učebny měly.
Můj místní průvodce neskrýval rozpaky nad omezením svých administrátorských práv nad místní sítí – například nyní nemůže jednoduše řídit přístup žáků ke zdrojům Internetu během hodiny (aby nesurfovali, ale plnili zadané úkoly). Druhým problémem se velmi záhy ukázal zákaz instalování neschváleného programového vybavení, přičemž se stále ještě neví, kdo bude autoritou rozhodující o povoleném a nepovoleném software. Dříve například na školní síti běžel účetnický software a podobně. Nemůžeme ale říct, že by AutoCont bránil instalování jiného než dodaného software, přesto ovšem školám většinou standardní vybavení od Microsoftu vyhovuje a nevyužívají ani nabídky dodání některého z pěti set připravených počítačů značky Apple. Každopádně je ještě brzy na hodnocení, protože AutoCont a Český Telecom síť instalovaly teprve v pátek.
Vládní program SIPVZ (Státní Informační Politika ve VZdělávání), což je oficiální název pro Internet do škol, počítá s tím, že projekt vytvoří základní podmínky pro přístup žáků a studentů k počítačovému vybavení, zdrojům na Internetu. Opravdu půjde o přístup základní. Například Masarykovu školu navštěvuje 440 žáků a 100 studentů – je tedy nemyslitelné, že by současné učebny mohly být využívány pro běžnou výuku, zeměpis, dějepis nebo češtinu si žáci tedy i nadále odbudou offline. Současná kapacita je vytížena hodinami informatiky, účetnictví a korespondence od osmi ráno do půl páté odpoledne – pak jsou počítače přístupné studentům až do pěti i mimo výuku. Škola by tedy pro zpřístupnění zdrojů Internetu i pro další předměty potřebovala ještě jeden Indoš. Ceny počítačů nejsou nepřekonatelnou bariérou, takže kdoví, třeba Tanvaldští brzy zažijí opravdu interaktivní výuku i v dalších předmětech.
Telecom a AutoCont slibují, že do začátku školního roku předají internetové učebny do užívání devadesáti procentům z 3620 škol připravených na projekt, už nyní Indoš zavítal do 70 škol. Předáním učeben ale Indoš nekončí. V druhé fázi školám bude nabídnut výukový software a ve třetí se armáda 100 000 učitelů promění v odborníky na internetovou didaktiku. Indoš je naplánován až do roku 2005 a nasazení v tanvaldské škole ve mně zanechalo zatím pozitivní dojem. Nic se nejí tak horké, jak se to uvaří, takže navrhuji: dejme Indoši šanci. Vrátím se do Tanvaldu za pár týdnů a uvidíme.