Internet do škol, ale i pro studenty?

Diskuze čtenářů k článku

Laďa  |  20. 04. 2001 19:00

Po přečtení všech příspěvků musím konstatovat, že všichni se (stejně jako vláda) elegantně vyhnuli úvaze o předpokládané úrovni počítačové gramotnosti. Domnívám se, že toto je podstatné. Má být cílem zvládnutí Wordu, Excelu, (či podobných programů) - do jaké míry? - nebo má jít jen o internetovou poštu a schopnost hledání informací na internetu? - co pak všeobecná výuka angličtiny? Současně je mylné předpokládat, že ze všech učitelů a žáků budou počítačoví nadšenci a odborníci. Každý má určité zájmy a jisté schopnosti. Není až tak důležité, kolik je mu let; podstatné je, zda je schopen a ochoten se učit. Ať už je mladý či starý, zde na věku vůbec nezáleží (za dob mých studií na střední škole byl třicátník odepsaný „důchodce“ - takže leccos je relativní). Pokud vím, nikdo se také nezabýval tím, zda by se adepti počítačové gramotnosti neměli nejprve naučit psát všemi deseti, aby nebyli nuceni neustále hledat písmenka. Otázek se nabízí povícero. Každopádně už teď je jasné, že výpočetní technika (či jak se předmět bude nazývat) bude pro jednoho znamenat samé výborné, pro jiného bude předmětem na propadnutí. Bude skutečně na propadnutí a opakování ročníku nebo se dostane na úroveň kreslení, zpěvu či tělocviku?…

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Hlaváč  |  20. 04. 2001 19:00

Obavam se, ze pokud se nejedná o výuku programovaní, nebo například CAD, ale pouze o kancelářský soft a využití internetu, tak takový předmět ve většině případů bude mít váhu jako tělocvik, zpěv či kreslení. Tomu se ale nelze divit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dalibor Straka  |  20. 04. 2001 19:00

Já připojím taky jednu zkušenost a to s elektro a strojní průmyslovkou v Liberci (SPŠSE) na kterou jsem chodil. Počítačové učebny se sítí tam byly už dávno a internet byl zaveden v roce 95 nebo 96 a to tuším 2Mbit optika na Cesnet. Email měl každý student automaticky a přístup na internet nebyl problém. Časem se přidaly věci jako šuplíky na disky, vypalovačka, dial-up tel. linka pro studenty zdarma... Když jsem pak přišel do Prahy, tak jsem žasnul, že takhle vybavená střední škola (už v té době) je tu velká vyjímka.

Teď jsem na FEL ČVUT a inet je samozřejmě všude včetně většiny kolejí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Hurricane  |  20. 04. 2001 19:00

Omlouvám se za připomínku k rychlosti pevné linky 64kbps, trochu sem to poplet. Jako by tam ty tři hvězdičky nebyli.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Hurricane  |  20. 04. 2001 19:00

Musím se vrátit ke svému prvnímu článku na začátku. Vzhledem k tomu, že je v nběm celá řada nepřesností, které vznikly nejspíše z toho, že jsem to psal ve 3 hodiny v nocy kdy vám spousta věcí z hlavy vypadne. Tímto se omlouvám zejména učitelům VT a vůbec všem.
Uvádím zde část dopisu, který mi zaslal jeden můj nejmenovaný učitel, kterého se můj příspěvek přímo týkal. Zejména jde o to, co nám IT ve škole přináší a k čemu ho používáme. Moje připomínky jsou s třemi hvězdičkami.
------------------------
- schranku el. posty ma kazdy student a temer kazdy zamestnanec skoly (krome
kucharek, uklizecek atd ...), pristup k el. poste je ze vsech pocitacu (i to se
pocita jako pripojeni k Internetu).
*** to je pravda, i posta je IT
- kdyz se pripojite na Internet pres modem, mate pro sebe 33.6kbps. Na nasi
skole se delime o linku s vedlejsi budovou
*** to je pravda, na ty jsem ůplně zapoměl
(o 2 ucebnach vt na ni jste se vubec
nezminil), takze celkem je pripojenych na Internet 7 pocitacu s uplnym
pristupem. 64kbps/7= ani ne 10kbsp, nevim, jak by se Vam libilo, kdyby Vam doma
chodil modem jen tretinovou rychlosti.
*** proč potom máme pevnou linku 64kbps ?
- kazdy student ma moznost si vytvorit vlastni stranky
*** taky pravda
- kazdy student ma moznost brouzdat po Internetu pres pocitac s Linuxem z
libovolneho pocitace. Je to jen v textovem rezimu, podle mne to ale na ziskani
informaci staci
*** o hodinách sem slyšel, že se to nesmí, krom toho nemam sebemenší tušení jak na to (nespustil jsem Lynx), kdyby nám to tak někdo vysvětlil
- na skole bezi nekolik zajimavych projektu: Nastenka, Drbna, ... o takovem
pouziti Inetu si mohou nekteri studenti jen nechat zdat. O tom psali i v
casopise Internet)
*** neplést si IntraNet a InterNet
----------------------
Ještě přidám odkaz, který vám ukáže, jak to vypadá v reále.
http://www.ssesvdf.cz.

-------------------
Hurricane
hurricane@atlas.cz


Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Hlaváč  |  20. 04. 2001 19:00

Teda já se nestíhám divit, jak tu jsou téměř všichni pisatelé naprdnutí, tím, že někdo slibuje připojit školy k netu.

Hned na začátek několik dle mého názoru omylů. Někdo tu rozpočítával náklady na žáka a následně na počty impulsů. To je blbost. Jednak se nedomnívám že připojení bude realizováno po modemu a telefoní lince. Kdyžtak už alespoň pevná linka nebo CaTV. Rozpočítávat to na impulsy na žáka, copak se budou střídat u jednoho počítače? No snad bude připojená celá síť PC, takže bude mít přístup víc najednou.

Druhým omylem je, jak někdo nademnou psal, že nakonec budou mít přístup k netu jen ředitel a pár vyvolených. No to je možná dnes, kdy je připojení po modemu. To by popravdě škola ani nemusela uplatit. To byl případ i mé střední školy. Ač měla vcelku solidní počítačové vybavení (celé počítačové patro), připojení k internetu bylo jen u ředitele a stránka školy u providera.

Další věcí je, že to o čem vláda teď jedná, se v mnohých místech už provádí. Příkladem může být mé bydliště Praha13. Jelikož jsme zde komplet podkolektováni, velice ryche zde natáhl své kabely Dattelkabel a nyní se s ním jedná o napojení některých škol. Na ceny se můžete podívat na jeho adrese www.dattelkabel.cz. Je to téměř zadarmo. Hlavním problémem tedy spíše zůstane HW.

V jiných lokalitách bude možná hlavním problémem přístup lidí, kteří se můžou buď o zlepšení situace s internetem a IT na školách přičinit, a nebo to naopak zazdít.

Četl jsem několik reakcí, že na školách je výuka na nic, o ničem a na ničem. Jednak to zase stojí na lidech, ale je třeba si taky uvědomit, že výuka IT na základní škole má spíše zajistit, aby všichni studenti a žáci zvládaly základy kancelářské práce, základy internetu, popřípadě pokud se specializují tak pak více do hloubky CAD a jiné. Ale počítačoví samouci, jimž by mohla jejich škola domácí vybavení jen závidět si zde vždycky budou připadat trochu nedoceněni.
A z vlastní zkušenosti vím, že takový student (taky jsem takový byl) hledá poté každo chybku vyučujícího a už dopředu ví, že by to dělal úplně jinak. Nadruhé straně ale budou tací, kteří vyděli zatím počítač jenom ve výloze nebo u kamaráda, a pro ty je to určeno především. Pro ostatní pak můžou vznikat rozšiřující kroužky, které jim toho přinesou víc.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Wagner  |  20. 04. 2001 19:00

To rozpočítání na telefonní impulsy byl jen ilustrační příklad o jak malou částku jde. Nic víc. Chce to trochu nadhledu a ne oponovat za každou cenu.

A doučte se pravopis, hlavně vyjmenovaná slova...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jakub Vlasek  |  20. 04. 2001 19:00

V Plzni jakozto Sluzba skole plzen pripojujeme skoly na Internet. Rocne vychazi naklady na linku 33.6 na skolu priblizne na 74 tisic korun. A co se tyce financi, v navrhu SIP je jasne pocitano s prispevkem od Ceskeho mobilu..Je pravda ze predstava pripojeni skol rychlosti 2Mbps uz od roku 2002 je sice hezke, ale nevim jak realne. V Plzni je pripojeno pevnou linku 13 skol a na 7dmi z nich maji vsichni zaci svuj email.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Václav Halík  |  20. 04. 2001 19:00

Připojím jednu moji zkušenost :
Na střední prům. škole obor elektro a strojnictví a nějaký managment (raději ho zrušily). Jsem začínal a byly tam 386 4 MB a ČB monitory. Když jsem tu školu končil bylo to tam pořád. Ovšem přidali jeden server a asi 15 PC 586 133Mhz bez disketovky a hardu. K internetu jste se nedostali a když jo tak přes ten 28,8 Kbps modem toho moc nebylo, vůbec to nechodilo ani není divu když první chodila pošta k ničemu a pak spravce poté učitelé a nakonec těch 0,000 nic Kbps žáci.
Na vyskoké škole to díky TEN 155 chodilo dobře. Ale zase výuka a přednášky z informatiky profesor čmárá křídou na tabuli.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Patrik Chrz  |  20. 04. 2001 19:00

Doufam jen, ze to nedopadne tak, jak jiz zde nekdo psal. Tedy, ze Inet bude jen na pocitaci ve soborovne a v lepsim pripade na par pocitacich, ktere obsadi ti nejsilnejsi , takze nakonec se vlk nazere, ale koza zustane cela.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Wagner  |  20. 04. 2001 19:00

Kupecké počty: připojení jedné školy bude stát 100000 na školu. Proboha, co je to za kalkulaci? Roční náklady na provoz pevných linek od ČT nebo co?! Za ty peníze by byla snad privátní sít po celém Česku...

A z druhé strany 600 milionu na 13500 škol dává 44 tisíc Kč ročně na školu: to nestačí ani na obnovu stávajících PC. Nebo ještě lépe: jde o 277 Kc na žáka a rok, tedy deset telefonních impulsu mesícne...

A když mluvíme o prioritách vlády: 1,3 mld. v roce 2001 na IT pro školy, ale letos 20 mld. na oddlužení Komerční banky, 20 mld. na ČSp, kolik bude stát odškodnění ZVT Milevsko, nemá cenu pokračovat...

Podle mne se v článku odněkud bez přemýšlení opisovalo. A nebo někdo je na MŠMT zcela mimo...

Své děti připravuji na emigraci.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiri Martinek  |  20. 04. 2001 19:00

Souhlas. Austrálie to jistí :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ales Prokop  |  20. 04. 2001 19:00

Souhlas KANADA to jisti (

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Novak  |  20. 04. 2001 19:00

Souhlas. Austrálie to jistí :)

V tomhle státě tunelářů stejně není jiná možnost. A pochybuji, že by to někdy někdo změnil. Do politiky chodí jenom lidi, kteří by nic jiného dělat nemohli a podnikatelé - mafiáni? Ty zajímají akorát jejich mercedesy a to o kolik zase někoho oberou ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Válek  |  20. 04. 2001 19:00

Myslím, že naučit lidi internet je vec důležitá, ale na druhou stranu pro zlepšení hospodářské situace naší země nemá význam jestli každý zahradník nebo kuchařka zvládne odeslat email. Čili řešit to takhle plošně je vyhazování peněz v době, kdy jich ve státní kase moc není. Úplně by zatím stačilo učit děti internet pouze na úrovni středních škol a tam se zaměřit na maximální kvalitu výuky.

BTW šest let jsem na vysoké škole s bleskurychlým připojením a všechna data, která za tu dobu do školy přitekla si dovolím odhadovat takto:
95% warez, porno, MP3
5% všechno ostatní ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Malek  |  20. 04. 2001 19:00

Úplně by zatím stačilo učit děti internet pouze na úrovni středních škol a tam se zaměřit na maximální kvalitu výuky.

Timto by jste jiz odsoudil existujici stredni a nizsi vrstvu obyvatelstva k "pocitacove ignoranci". Myslim, ze i kucharka a zahradnik si maji co rict, napr. s kolegy o pestovani okurek. Kucharky zase o novem kolaci, nebo novem receptu, ktery je dobry atd.

Jinak v dnesni dobe se vyhazuji penize z okna kvuli hloupejsim vecem. Treba luxusnejsi auta, atd.
To, co by se delalo pro lidi, by se zpetne vratilo ve zlepseni urovne cele spolecnosti. Je to investice do budoucna.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Milan Čížek  |  20. 04. 2001 19:00

No já si ale myslim, že to je lepší než nic, alespoň dětičky poznaji, co vlastně internet je, a co se s nim dá alespoň dělat (i kdyby zůstaly jenom u chatu nebo ICQ).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Anonym  |  20. 04. 2001 19:00

Jen tak mimochodem neslibovat Český mobil že všechny školy bezplatně k interneru připojí ???, díky čemuž získal licenci ???

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Vaclav Straus  |  20. 04. 2001 19:00

podle mne by to chtelo rozsirit obecne povedomi o internetu vubec. Ti, co se zajimaji o pocitace, o intenetu vedi, ale ti co pouzivaji pocitac k psani textu a k ucetnictvi o nem snad akorat slyseli. V mediich se pise o internetu akorat v souvislosti s rasismem, sex.uchylkama a hackerama, to se pak nedivte, ze z nej maji nekteri strach. Brezen mesic internetu je sice hezka vec, ale ja jsem vubec nezaregistroval, ze probiha. Kdyz uz se to vseobecne povedomi rozsiri tak i vseobecny tlak na rozvoj internetu bude vetsi.....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Malek  |  20. 04. 2001 19:00

Mesic internetu byl ve znameni prednasek, skoleni,... - jak pro nejmensi, tak i pro starsi... V televizi, ve specializovanych poradech se tomuto tematu take venovali hodne. Tedy, pokud clovek ma zajem neco se dozvedet, dozvi se. Je tu spousta lidi, kteri cekaji na to, ze se jim informace samy pohrnou snad primo do mozku...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marian Petras  |  20. 04. 2001 19:00

Jenze dostat internet do povedomi lidi je asi stejne tezke, jako dostat do jejich povedomi novy praci prasek. Takze ta prezentace by mela probihat asi jako reklama. Kdyz chci upoutat na praci prasek, nestaci zorganizovat par mitinku a prednasek a rict si, ze lide, kteri se chteji dozvedet, tam prijdou. Musim jim ty informace cpat pod nos. (Podle me je totiz mylny predpoklad, ze se lide chteji o internetu vice dozvedet.)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Malek  |  20. 04. 2001 19:00

Ono vsechno souvisi se vsim. Co tim chci rict. Pokud se nekdo, nekde, pri nejake prilezitosti nesetkal s pocitacem, pak bude nejlepsi ho s nim nejdrive seznamit. Pote z toho vyplyva zminka o necem co muze lidem ulehcit jednak praci, pote ziskani jakychkoliv informaci, dalsiho druhu zabavy - INTERNET.

Ja verim, ze pro spoustu lidi, kteri maji tzv. "z ruky do huby", je internet naprosto nezajimava vec, ktera si pozaduje dalsi vydaje. Pro tyto lidi by mela vlada uskutecnit nejaky informacni program, nebo neco takoveho (urady prace,... ). Pote by meli nejspise vice moznosti pro ziskani prace. Ono totiz prace v siti, treba ve svetove (WWW)zacina byt dulezita.

Co se tyce neceho jako reklamy... Ja kdyz vidim reklamu, napr. v televizi, okamzite prepinam jinam a problizne po 4minutach se treba vracim zpet.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Malek  |  20. 04. 2001 19:00

Myslim si, ze pokud budou na skolach a na uradech porad ty "stare" tvare, nikdy se nikam nedostaneme. Cele to lezi a stoji na nadseni lidi, kteri tomu chteji obetovat vic, nez jen pracovni dobu a potom padla a domu. Kouknou se vecer na televizi a spat. Ja jsem treba nevidel televizi asi 14 dni a nevadi mi to. Chce to mlade a prubojne lidi, kteri jednak veci co chteji a potom nebudou brzdit ani dalsi rozvoj a budou podporovat ty nejmensi v jejich badani.
Potom se snad neco zmeni.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Vaclav Krejzlik  |  20. 04. 2001 19:00

Zapomina se, ze Cesky Mobil sliboval totez, co chce financovat vlada za penize danovych poplatniku, tedy pripojeni vsech skol a knihoven k Internetu. Na strankach Ceskeho Mobilu ale ted tam jiz nic neni, vypada to, ze sliby - chyby.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Kuchta  |  20. 04. 2001 19:00

Můj starší syn chodí do 7 třídy jisté brněnské ZŠ. Výuka informatiky je velmi sporná. Sám jsem se totiž před několika lety nechal ukecat a na jedné ZŠ rok učil !nepovinnou! informatiku. Tenkrát jsem se byl pro rozumy právě na škole mého syna, byla mi ukázána učebnice a co všechno se z ní probírá... Tak jsem si říkal, že to je príma, to budu mít bez práce, až se můj syn dostane do 7 třídy. Houby houby, mezitím se toho doma samostudiem (a to je jinak strašnej lempl) naučil mnohem víc (o některých programech ví víc než já). Jeho největší "zážitek" z výuky informatiky je hodina, ve které se učili, jak se v "Malování" napíše dopis. No a síť? Nějaká LAN tam byla - ale dlouhodobě nefunkční. Takže ji dva žáčci sedmičky postupně oživují. Měl jsem o té škole původně dost vysoké mínění, ale teď jsem zvědav, zda budou třídní schůzky, abych tam položil pár otázek...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Filip  |  20. 04. 2001 19:00

Souhlasím s Internetem do škol a podporu do školství, ale fascinuje mě jak vláda říká že Internet pro školy je drahý, ale co na druhou stranu provádějí s Telecomem? Mám skušenosti spíše s vysokými školami, který jsou připojeni většinou pevnými linkami do Cesnetu a s počítačemi to taky není tak nejhorší. Teda asi jak kde. Ale když by se základní školy a střední dostali na úroveň vysokých s vybavením pak by to bylo fajn. A uroveň znalostí pofesorů? Někteří umějí a o jiných radši mluvit nebudu. Každej hold umí něco.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Aleš Rygl  |  20. 04. 2001 19:00

Zdravim všechny,


Internet na školách je určitě reálný i pro studenty. Je to ovšem otázka priorit vedení školy, protože když tomu vedení fandit bude, tak se peníze vždycky nějak najdou.


Dále zde vidím velké možnosti pro Open Source software, protože když škola utratí všechno za MS produkty, tak je jasné, že jí na železo nezbyde. Příklad: chtěl jsem zařídít každému studentu u nás na škole e-mailovou schránku. Byla možnost nasadit Linuxový server. Ještě že jsem tak udělal, protože teď máme vlastní www server, schránek kolik si pomyslím, pře Sambu tiskneme, poštu čteme přes www rozhraní... Nechci ani zkoušet odhadnout, co by to stálo od MS.

Aleš Rygl

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Z, Wernhart  |  20. 04. 2001 19:00

Ted mozna trochu mlzim... Nejsem si jisty, ale nedavaji vicemene vsechny SW firmy svoje vyrobky do skol zadarmo? Nebo skoro zadarmo? Jsem si jisty SW602, nejaky takovy program ma snad i NOVEL a MS? Tady az takovy problem nevidim...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Slabý  |  20. 04. 2001 19:00

Zdravim,

souhlasim s vami, ze internet je rozhodne pristupny i pro studenty. Jsem administrator na jedne stredni skole nezamerene na vyuku IT a mame zde 5 pocitacovych uceben z cehoz 3 jsou pripojene k siti a tudiz k inetu ... s dalsim pripojenim se pocita do roka, takze tu bude 6 uceben s vcelku slusnymi pocitaci (P120, 16RAM). Co se tyce softu, tak na stanicich behaj vetsinou W95 na ktere mame samozrejme multilicenci, ktera nebyla zas tak nejak financne narocna. Jedine, co bylo mozna financne narocne byl server, ktery sice neni nejaky nadupany, ale postacuje na to, co tu chteji provozovat ... bezi na nem Novell Netware5 ...

add posta
Mozna by se vam to u vas taky vyplatilo, protoze cist si postu pres www je docela narocne na linku. Nevim sice jake pripojeni mate, ale tady u nas je zatim 33,6 od Telenoru a nedokazu si predstavit, jak neskutecne pomale by to bylo, kdyby si napr. 20 studentu chtelo najednou precist postu na nejakem www serveru ...

Petr Slaby
admin@oaksh.cz

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Aleš Rygl  |  20. 04. 2001 19:00

Aha, asi jsem se spatne vyjadril. Tu postu si ctou pres www rozhrani na nasem vlastnim www serveru, ktery je v lokalni siti. A pres maskaradu jde pak provoz ven. Takze si tu postu cte klidne 30 lidi najednou, bez problemu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
zdenny  |  20. 04. 2001 19:00

Budte vsichni radi za ty 286 a T602. Ja si pamatuju na skole superkaminka IQ 151 a veskera vyuka informatiky spocivala v programovani ptakovin v Basicu (ktere se nakonec ani nepodarily odladit, protoze tydle superstroje pravidelne padaly na 99. radku 100 radkoveho programu).
Co se tyka pristupu nasi vrchnosti k internetu - s neinformovanymi lidmi se prece mnohem lepe manipuluje. Tohle pravidlo pouzivala uz katolicka cirkev, komancove a dnesni predstavitele ho taky davno pochopili.
A protoze inet nejde k jejich smule jako jina media usmernovat licencemi, povolenimi a jinymi nesmyslnymi regulacemi, je potreba na to jit jinak, tedy k nemu maximalne znemoznit pristup. Jako jiny priklad si muzeme vzit pristup k liberalizaci telekomunikacniho trhu ...
Zpatky na stromy !!!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
BC  |  20. 04. 2001 19:00

Myslim, ze to neni v zamerne snaze vrchnosti ovladat a manipulovat lepe narod, jako se to darilo po mnoho stoleti cirkvi... Oni jsou proste jen tak vygumovani, ze nechapou vyznam informacni techniky a informaci obecne!!! Co chces od vlady dedku a arogantniho skoroduchodce Klause??? Dokud do politiky (a na pozice ucitelu do skol) neprijde mladsi generace ktera uz vyrustala alespon trochu vedle nejakych PC, obavam se, ze se nic nezlepsi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
zdenny  |  20. 04. 2001 19:00

Tezko rict, ale me to tak obcas pripada ... kdyz vidim tu snahu regulovat kazdou vinu ...
Kazdopadne o pristupu vlady k IT svedci to, kdyz v televizi vidime jaxe kazdej tahne s balikama papiru misto maleho notebooku v tasce. Cert vi, treba na stare kolena posiluji )
A kdyz na to prijde, myslis ze tam nekeho mladsiho pustej???? Budou se tam drzet dokud je neodnesou nohama napred a ti mladsi ktere si dneska vychovavaji uz budou tak nacuchnuti jejich myslenim ze to vyjde uplne nastejno (
Obcas mi pripada ze by nebyl uplne od veci nejaky maly politicky prevrat .....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petrz  |  20. 04. 2001 19:00

Zase je to trošku jina. Když školství dodá školám počítače + internet, kdo na tom ty děti naučí dělat. Co já vím, tak najít si potřebnou informamci na internetu, je pořádná fuška a když už ji najde, tak je většinou v angličtině.
Hmm chci vidět kolik učitelů zvládá tady toto a ještě anglický jazy aspoň dobře. Dále nechápu co by jste chtěli na českém internetu ukazovat. Největší podíl mají reklamy různých firem a informační hodnota, která by se dala použít, kde nic tu nic. Sám studuji vysokou školu a marně hledám něco v češtině do školy. K daném problému se odkáže plno firem, které člověkovi stejně nic neřeknou. A co mi zbývá zabrousti do ameriky stáhnout si potřebný text a začít ho překládat. Hm nemám potom rychlejší si zajít do knihovny a jenom to přepsat?????

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pal  |  20. 04. 2001 19:00

Problem vidim jinde. Penize opravdu nejsou v techto projektech prvorade. K nam na skolu prisli dva 'PANOVE' s limeckama s nasivkou Microsoft. Jako jedno z nejlepsich gymnasii v Praze jsme jim meli delat reklamu tim, ze budeme pouzivat jejich SW. Dostaneme ho zadarmo, zdrama i ucebnu s P300 a hodne tlustou linku. Kdyz ale videli, ze vetsina zaku toho vi o IT vic nez profesorky, doslova od nas utekli. Profesorka totiz umi prepsat ucebnici na folie - na otazku, co delam spatna a proc mi to nejde se muzu stejne uspesne dovolavat odpovedi u te 386SX, ktere nam tam zbyli po vyrazeni z CNB.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Hlaváč  |  20. 04. 2001 19:00

Chci reagovat na větu o gramotnosti učitelů. No v tom že žáci toho o IT vědí daleko víc než starší generace není nic nového, ale hlavně ani nic překvapujícího. Samozdřejmě že existují vyjímky potvrzující pravidlo, ale stejně tak je jisté, že generace po nás budou excelovat zase v jiných a dalších směrech daleko více než my.
A popravdě řečeno to je dobře.

Pravdou ale zůstává, že IT by měly učit odborníci, ne alespoň osoby v problematice zběhlé. A ne přeučení učitelé, kteří zaostávají za svými žáky velmi výrazně.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Leona  |  20. 04. 2001 19:00

bez mučení, že zatím mi, žel, naše školství spíš připadá jako cílené na to, aby žák co nejdříve ztratil přirozenou učenlivost a zvídavost, která mu jako dítěti umožnila naučit se v rekordním čase rodný jazyk, chodit atd. Navštěvovala jsem školu v době normalizace, a zatím se nějak nemůžu zbavit dojmu, že stejný duch tam ve většině případů, neříkám, že ve všech, zůstal.
Informace mě začaly znovu zajímat až po 25 roce života - když už ze mě dostatečně stihla vyprchat všechna vůně školy a priorit, které dělají z lidí normolidi - všichni všechno stejně, nejlépe na povel, a tak, jak si to přestavuje někdo náhodou v moci postavený. Jen jeden jediný profesor na gymplu ve mě vzbudil zájem o svůj předmět, a to tím, že nás chápal jako jedince a ne jako masu.
Svoje děti učím v rámci experimentu doma, na jedno z nich připadá 1 - slovy jeden počítač, učí se absolutně beze stresů, každé jsou absolutně jiné, a obě skvělé, používají poznámkový blok a grafické programy naprosto normálně k učení a mají zájem o všechno kolem sebe. Jedno z nich ve svých sedmi letech pozná , leoparda, pumu, varana, leguána, kosatku, labuť černokrkou - a to čistě z toho, že se zajímá a všechno, co je zajímá si pak pamatuje.., ne že by to bylo v osnovách pro první třídu, nebo že bych to snad po něm chtěla. Kdykoliv náhodou spadnu do toho, že po nich začnu chtít mechanické znalosti bez souvislostí a spojitosti s něčím zajímavým, jsme v troubě do chvíle, než se vzpamatuju - značně je to unaví, a ochromí a omezí schopnost soustředit se, zajímat se, či vybavit si informace. Věk informatiky není jen o tom být připojen na internet. Je to o tom, mít absolutně pozitivní přístup k příjmu informací, nebrat je jako nutné zlo, které do mě někdo cpe, ale jako fantastický oceán možností (ne latěk, ke kterým se namáhavě škrábu)
Omlouvám se, že jsou mé myšlenky poněkud neuspořádané, je 6 ráno, a teď končím jeden nutný překlad a nějak jsem nestihla jít spát - tolik na svou omluvu. Jinak - je to všechno o lidech, o tom jací jsou, co jsou jejich priority, jaké mají hodnoty a postoje, a taky jak udření a vystresovaní ve většině případů jsou, či nejsou, nebo jestli jsou v pohodě a pozitivní.
A ještě drobná poznámka - donedávna jsem nechápala povzdechy na internetu ohledně podivného postoje našich politiků k internetu, poněvadž mi připadalo naprosto samozřejmé, že ho vnímá každý stejně nadšeně jako já. V tomto kontextu mě naprosto vyvedly z míry komentáře pánů Klause a Zemana, vrcholných to přestavitelů našich, kteří hovořivše o pomatencích "ťukajících si na internetu" s arogantně blahosklonným odstupem, celému národu ukázali tu správnou cestu - Před lety jsme si to nastudovali, už všechno víme, všechno už známe, dobře se s tím máme, tak k čemu věci jiné, nové a protivné ?
Neměla jsem slov několik minut - a že jsem normálně ukecaná.
Nestačí připojit všechny školy na internet. Chce to totální VNITŔNÍ změnu - člověk může být omezený jenom sám sebou - ale zato se sám sebe dokáže omezit řádsky. (nebo neřádsky ?)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Roman  |  20. 04. 2001 19:00

Leo nic proti Vám a Vašim vyučovacím snahám, ale můj 5-ti letý syn zvládá rozeznávání veškerých zvířat bez problémů a vůbec se nepodivuji tomu, že je mu teprve 5 let. Mám sice doma 3 počítače, na kterých pracuji, ale nahrazovat jimi rodičovský přístup k výuce se mě zdá zaostávání v rozvoji učení komunikace mezi lidmi. U dětí je právě stránka komunikace podceňovaná tím, že s počítačem si "popovídá" dost......
S pozdravem Roman

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Hurricane  |  20. 04. 2001 19:00

Já se obávám přesně toho, co již padlo
v článku a to, že IT bude na super
vymakanym učitelskym počítači a žáci si
budou smolit cosi v T602 na stoletý
286ce a tiše nadávat. Znam to z praxe.
Před dvěma roky sem ještě chodil na
základku a tam bylo pro celou školu 10x
486SX , 2x Pentium75 a 1xP75 pro
učitele. Učitel tam měl W95, spoustu (asi) programů a vůbec všechno co
chtěl. Žáci dělali na PC POUZE dvě
věci: Holky si psali v T602 a strašně
jim vadilo, že to za hodinu nestihly a
že to příště budou muset psát znova. (Tím narážim na skutečnost, že učitel
pustí žáky k PC, řekne "Zapněte si
počítače" a za 45 minut
řekne "Povypínejte počítače" a konec
,nic víc, nic míň) A kluci hráli buď Dunu I, nebo na P75 RedAlerta po kabelu. Ani nejpitomější síť tam nebyla. Takže asi takhle probíhala výuka počítačů na ZŠ. Ta byla mimochodem povinná jenom pro mat. třídu, pro nematematický pitomce (asi podle ředitele) byly počítače dobrovolně odpoledne.
----------------------
Dneska sem na střední škole zaměřený na elektrotechniku(slabo, silno) a počítače(poč. systémy, inf. technologie, ...). Máme dvě třídy, kde je v jedný cca 15 PC, většinou P75+W95, asi 8 486+W95 a asi 3 Cel.226, taktéž s W95. Pak máme ještě HW učebnu, ale tou se teď nebudu zabývat. Ani jeden z těchto PC není
připojen k IT, k tomu jsou tam
vyhrazeny 4 PC (P75+W9x). U jednoho z těchto počítačů je skener a u druhého je disketovka (jedna pro všechny žáky). Nevím přesně, kolik máme ve škole žáků, ale tipuju to asi na 200-300. A to vychází 50-75 žáků na jeden PC s IT. Nutno dodat, že tam jsou i učební obory, které většinou počítače moc nezajímají a asi na ně moc nechodí. Když se kohokoliv ve škole zeptáte, jestli se dostane na IT, tak vám většinou odpoví: "To je nemožný,zapoměň na to." Opravdu je to tak, IT si okamžitě zaberou privilegovaní žáci, začnou si tam Chatovat a slušného člověka tam nepustí. Ale i kdyby to nebyli privilegovaní žáci, kdykoliv se podívám do IT učebny, vždycky je tam kolem jednoho PC nalepeno asi 5 lidí a několik marně čeká vedle, jestli se náhodou neuvolní místo. Zmínil jsem se o disketovce a skeneru, s nimi je to podobné, dostat se k nim znamená zkoušet někoho vyhodit, ten se vždycky vzpírá (jak by ne) atd...
-----------------
Takže resume. Tadle věc nic moc neřeší, učitel se bude o hodinách probírat IT katalogem automibilů a žáci budou s tichým úžasem koukat a říkat: "Jéé hele, internet." To nechce jenom pevnou linku do školy, ale hlavně pořádný stroje a správnej přístup učitelů.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Stanislav Holecek  |  20. 04. 2001 19:00

diky za detailni popis.
Bohuze to neni otazka penez jak se nekteri mocni snazi kamuflovat. Je to otazkou a schopnosti uvazovat a nalezeni priorit. Zatim me nikdo nepresvedcil a to, ze nasi mocni se boji informaci, aby mohli dale ohlupovat lidi. Zahodme, knihy, neucme se psat a bude klid ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Stepan Binko  |  20. 04. 2001 19:00

Vrele souhlasim,

je to otazkou priorit, ale hlavne schopnosti reditele. Pred cca. 4 lety jsem pri vykonu civilky mel na starosti pocitace v jedny prazky OA. Krome me tam byl dost dobre spravce site na HPP -ucil tam VYT.
Uz tezhdy tam byly 3 pocitacovy ucebny a jedna na tu dobu dobra. - HP Vectry P133. V kazdy ucebne bylo 10PC. Dneska uz jsou na tom tak, ze v jedny maj 10xHP Brio - nejaky Celery366. V druhy 10xABM Celeron 300 a ve treti nejaky slabsi pentia. Vsude W95/W98 a Office. Funguje tam skvela sit (tri servery) - IntranetWare, GroupWise, pripojeni na Inet 128K. PC jsou ve vsech kabinetech, ve skolnim klubu. Funguje intranet - a opravdu ho pouzivaj k praci!

Proste je to o tom, ze se reditel nebal rict od zitrka vydavam smernice na webu nebo je poslu mailem a kdo je neprecte tak ma smlulu a pri nesplneni ukolu postih! I ty stary ucitelky (50-60) se to v klidu, byt pomalu naucily

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor