Intel v roce 2020 uvede první generaci vlastních grafických karet, druhá generace už má konkurovat Nvidii

Intel v roce 2020 uvede první generaci vlastních grafických karet, druhá generace už má konkurovat Nvidii

V roce 2017 Intel úplně přehodnotil svojí strategii ohledně vývoje vlastních dedikovaných grafických karet do PCI-E slotu. Z AMD přetáhl hlavního inženýra Raju Koduriho, z kterého se stal vedoucí grafické divize. Nyní po pár měsících vývoje, prosákly první informace ohledně plánu do budoucna a plány jsou to velmi ambiciózní. Tyto informace přinesl analytik webu The Motley Fool Ashraf Eassa.

Klepněte pro větší obrázek

Arctic Sound: už v roce 2020

První generace grafických čipů Intelu ponese název Arctic Sound a na trh dorazí už za dva roky. Prozatím to ale nebude formou dedikované grafiky do PCIe slotu ale formou integrovaného čipu v procesorech generace Tiger Lake.

Výroba bude stále ještě na 10nm procesu. Tyto čipy ještě nebudou určeny na hry, ale spíše na multimédia nebo jako akcelerátory do serverů, či zpracování video obsahu.

Toto GPU pomůže i procesorům Xeon, které neobsahují žádný integrovaný grafických čip a to jejich výkon v některých operacích omezuje. Pro tyto účely již v minulosti vyrobil Intel koprocesorovou jednotku GPU Iris Pro s rozhraním PCIe. Nebyla to však klasická grafická karta pro 3D grafiku a výpočetní zátěže.

Klepněte pro větší obrázek

S příchodem Raji Koduriho se ale sitiuace u Intelu změnila od základů. Ambice Intelu zaujmout místo po boku AMD a Nvidie na grafickém trhu dostala tak zcela reálné kontury. Přece jenom Raja Koduri je kapacita v oboru a uznávaný odborník řadu let. To on měl svůj hlavní podíl třeba na aktuální grafické architektuře Vega, kterou Intel používá ve svém procesoru Kaby Lake-G.

Spolu s penězi, které je Intel schopný do vývoje napumpovat to představuje obrovský potenciál do budoucna. Proto se spekuluje že vývoj generace Arctis Sound byl rozdělen na dvě větve, jednu multimediální a druhou herní.

Další informace která prosákla se týká toho, že herní grafické karty budou využívat výkonu více čipu pod jedním IHS, tedy něco podobného jako má nyní procesor AMD Threadripper. Zatím se hovoří se o čtyřech kusech křemíku, kde každý z nich bude zodpovídat za jiné procesy. To by také mělo vézt k levnější výrobě a obecně lepší výtěžnosti. Raja Koduri chce tedy s touto generací udělat velký dojem, zda se mu to podaří, si musíme ještě skoro dva roky počkat.

Jupiter Sound: Nvidii po krku

Jupiter Sound má být druhá generace a značně by měla navýšit herní výkon a také se zaměří na energetickou efektivitu. Ta by měla být do hranice 60 W nejlepší na trhu. Pokud se jedná o spotřebu na jeden čip, dalo by se spekulovat o tom, že na highend Intel zaútočí více čipovou konfigurací s TDP 200-300 W.

Pokud by Intel vyřešil skládání výkonu s rostoucím počtem jader, mohlo by to být mnohem efektivnější řešení než velké monolitické čipy, jaké nyní mají na trhu AMD nebo Nvidia. Uvedení na trh se čeká rok po Arctic Sound, tedy až v roce 2021, pokud tedy nenastane zdržení s vývojem, nebo dostupností výrobního procesu.

Diskuze (17) Další článek: Tři velké testy v novém Computeru: herní sluchátka, bezdrátové nabíječky a odolné kompakty

Témata článku: Intel, Nvidia, AMD, Grafické karty, Vega, Raja Koduri, Uznávaný odborník, Obrovský potenciál, Hlavní inženýr, Čip, Energetická efektivita, Herní výkon, Dedikovaná grafika, Výpočetní zátěž, Druhá generace, Grafický trh, Video obsah, Grafická karta, Procesor, Xeon, První generace, Hlavní podíl, Generace, Grafická divize, Karta

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak rychlé je nabíjení bez drátů?

Test 11 sluchátek pro hráče

Aplikace, které vám zachrání dovolenou

Kompletní přehled datových tarifů