Intel uvede i845 s DDR dříve než se počítalo

Diskuze čtenářů k článku

Jose  |  19. 09. 2001 16:06

Neni duvod aby na KT133A nechodil aji s SDRAMy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Radek  |  12. 09. 2001 23:41

Ahojky lidi, poradi mi nekdo jak moc velky rozdil je mezi DDR RAM a SDRAM 133. Ja vim, ze teoreticky az dvojnasobny, ale... aby to nebylo jak EDO-RAM (tusim realne tak do 10%). Jestli se to vyplati (o 1000,- vic za drazsi MB a o vic 800,- za DDR) a to uz si muzu poridit misto 1.0 Athlona pomalu 1.3 GHz .... tak nevim. Jeste bych se chtel zeptat jestli muzu klidne nacpat Athlona 1.0 Ghz (266 FSB) do desky s VIA KT133A a SDRAM (jako jestli nechodi jen s DDR, kdyz je 266 FSB). Dik za pomoc.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Vašek  |  13. 09. 2001 09:10

Opdoved na tuhle posledni otazku by me taky zajimala... Diky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Eagle  |  27. 09. 2001 23:36

V běžných aplikacích používající celočíselné datové typy je nárůst nulový. U floating-point záleží na přesnosti. Nárůst se projeví až u long double 80bitových datových typů, které se však používají mákokdy. Ještě se tak dá uvažovat o sčítání 64bit double s něčím. Prostě a jednoduše - čím větší datové typy program používá, tím vyšší nárůst. Většinou se ale používají malé datové typy, proto je nárůst minimální.

Problém obchází procesory s data prefetch, kde je nárůst poměrně razantní (min. 10%).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MB  |  05. 09. 2001 09:45

To, ze RDRAM se nikam nehodi, neni pravda! Audio a video pracovni stanice s propustnosti techto pameti tezi!!!! A to dost podstatne ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Eagle  |  05. 09. 2001 12:17

Propustnost RDRAM není nijak zázračná.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiri  |  05. 09. 2001 12:31

RDRAM je lepsi nez DDR a rikej si o tom co chces, dulezite jsou low level testy,

a ve vetsine testu je RDRAM lepsi. Kdyby nebyla tak draha ( brzy nebude) tak by o DDR mluvili dnes jen AMDckari, protoze nic jineho nemaji.

Sorry ale je to tak. Eagle neni lepsi a moudrejsi nez lidi ze svetoveho businessu aby nepoznali ze Rambuse je nebo neni spatny. Pomlouvaji ho jen ti co na neho nemaji licenci (vyrobci) nebo ti co na neho nemaji vubec (zakaznici)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Eagle  |  05. 09. 2001 14:55

Ano? Tak jak je možné, že RDRAM se tak zahřívá, že potřebuje Heat Spreader a má takové latence, že nemá proti SDRAM vůbec žádnou šanci? Kdo nevěří, ať se podívá na srovnání čipů i815 a i820, které jsou architekturou velice podobné, jen jeden používá SDRAM, druhý RDRAM.

A pokuď jde o propustnosti, tak jak je možné, že VIA P4X266 s PC266A DDR SDRAM se dokáže zcela vyrovnat i850 s dvojitými RDRAM? Je to teoreticky přeci 2100MB/s vs. 3200MB/s.

Nevím, kde žijete, ale už i Intel jde do DDR a vrcholní představitelé se už vyjádřili ve smyslu, že RDRAM byla chyba. To samé nVidia, která tvrdí, že do svých grafických čipů nezahrne podporu RDRAM kvůli tomu, že nejsou dostatečně rychlé (DDR SDRAM jsou i na 300MHz, tedy 8,94GB/s) a jejich cena je přemrštěná. Ostatně ještě uvidíme, jaký bude příští rok podíl DDR SDRAM a RDRAM na trhu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Eagle  |  05. 09. 2001 07:12

Zprávy jsou takové, že Intel začne dodávat čipy a povolí výrobcům vytvořit motherboardy s podporou DDR SDRAM tak, aby hned začátkem roku jich bylo na skladě co nejvíce a mohly se vesele prodávat. Jinými slovy výroba naběhne ještě letos a prodávat se bude hned na začátku roku. Tím se dodrží smlouva s Rambusem.

A nyní již tradičně opravy:
1) RDRAM se nehodí nikam, je to pomalá a neperspektivní technologie. Jediná výhoda je v nízkém počtu pinů, což je ideální pro zařízení jako herní konzole. Kdo tvrdí, že RDRAM jsou výkonné, nerozumí tomu.
2) Oficiální stanovisko Intelu ohnedně i845 + DDR je takové, že Intel musí nejdříve pozměnit JEDEC specifikaci kvůli zaručení vzájemné kompatibility, pak teprve podpoří DDR SDRAM ("AMD a VIA to vědí a nic s tím nedělají").
3) Smlouva Intelu s Rambusem je nezavazovala k vytváření čipsetů s podporou pouze RDRAM, ale k procentuelnímu podílu čipů s podporou RDRAM ze všech prodejů čipsetů Intelu.
4) RDRAM se nehodí do serverů ne kvůli latencím (to je u serverů úplně fuk), ale kvůli své ceně a tepelnému výkonu.
5) Licenci na sběrnici Pentia 4 vlastní společnost S3, kterou nyní vlastní VIA. Proto není zdaleka jisté, zda by Intel případný soud vyhrál.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
joro  |  06. 09. 2001 04:18

I zde lze korigovat:

1. Je pravdou, že RDRAM svým výkonem svět nezboří... ale Pentiu 4 (s dlouhou pipeline) vyhovují lépe než DDR (ukazují na to benchmarky právě na P4X266, kde se systémy s DDR výkonově umísťují pod RDRAMové - pravda, asi díky tomu, že RDRAMy jsou dualchannelové). Je však bez debat, že - jak jsme již téměř před rokem upozorňovali - RDRAMy (alespoň v dnešní podobě) skutečně dlouho zde nepobudou.

Co se týče heat spreaderu (tepelného rozptylovače) tak ten ma za úkol rozvádet teplo, neboť specifikum technologie Rambus spočívá v tom, že často na určitou dobu mimořádně zatíží jen jeden čip z celé soustavy (to se u DDR i klasických SDRAMů nestane). Specifikace odběru RDRAMů se od SDRAMů příliš neliší.

2. Oficiání stanoviska zdůvodňují leccos - i napadení Polska v 1939 mělo také své oficiální zdůvodnění (nechci se tím nikoho dotknout - je to jen přirovnání). Nu uvidíme, jestli se něco skutečně pozmění - pokud ale u Intelu našli někde chybu a chtějí ji opravit - chvála jim!

3. Smlouva Intalu s Rambusem pochopitelně neříkala nic o tom, že se má vyrábět jen čipsety s RDRAMy - to jsem neřekl - pouze jich měla být většina (jinak by si s Rambusem u Intelu hlavy tak dlouho nelámali).

4. Hlavní příčinou proč se RDRAMy nepoužívají v servrech je to, že RDRAMům vyhuvují "potokové / streamové" přístupy - proto září v enkodování Audia / Videa apod... Přístupy v serverech mají často právě opačný charakter (jsou to multitask / multiuser / multithreadové systémy) a pomalé přehazování vyhýbek "paměťového vláčku" (tj, dlouhé latence) - jak by se dala filozofie RDRAM popsat - by výkon servrů na této bázi hodil na kolena (zejména víceprocesorové modely by trpěly).

A že by důvodem nepoužítí něčeho v serverech byla cena? Bohudík / bohužel - ta zde nemá téměř žádný význam (ceny desek (20-40 000Kč) a procesorů (dříve i 100 000Kč) o tom svědčí dostatečně jasně)...

5. Spor VIA / Intel není tak jasný jak líčíš (S3 jsou jen záplata / zadní vrátka - oficiální prohlášení o tom například nic neříká, viz: VIA Counters Allegations by Intel) - proč by jinak VIA čekala na to až Intel vypustí i845.

Nu tokiko tedy k "chybám"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Eagle  |  06. 09. 2001 15:27

1. Pentiu 4 RDRAM sedí jen proto, protože tento procesor prefetchuje jako divý, takže maximálně využívá přenosovou rychlost. Jednokanálový RDRAM by byl k ničemu, stejně jako třeba SDR SDRAM. Že si i850 vede lépe než P4X266, není pravda. Jsou nastejno a VIA tím dokazuje, že co se týče výkonu, tak umí. Ještě k tomu Heat Spreaderu... RDRAM "topí" kvůli frekvenci čipu 400MHz. Např. Pentium 4 má na stejné frekvenci takřka stejný tepelný výkon jako Athlon (ačkoliv výkon je nižší) a pokuď jde o paměti, tak pouze frekvence 200MHz+ u DDR potřebuje Heat Spreader, což obecně značí problémy složitějších zařízení dosahovat vysoké frekvence a minimální rezervu technologie Rambus. A tato frekvence je navíc důvodem k vysoké výrobní ceně.

2. Napadeno byla německá radiová stanice (a to opravdu!). No stejně to Poláci zvorali za 14 dní a Franzouzi pak za 5 týdnů. Oficiální stanovisko jsem uvedl, protože se v článku nikde nevyskytlo. A to je chyba, přecijenom na tom může být cosi pravdy.

3. Ale řekl - "již zmíněná smlouva s Rambus Inc., která na určitou dobu (joro: do r. 2002 ?) Intel zavazovala podporovat v jeho nových čipových sadách pouze paměti Rambus DRAM"

4. Na ceně nezáleží? No jak kdy. Např. Itanium podporuje až 64GB DRAM, což jaksi není možné osadit pamětmi RDRAM. Jednak jsou RDRAM 2x dražší než PC266A a pak také nikde v cenících nevidím moduly větší než 256MB. Deska s dvaceti RIMM sloty by asi nebyla právě levná a ten výkon při sériovém zapojení?. Mimochodem, i460 používaný s Itaniem podporuje pouze SDRAM PC100, které zrovna nízkými latencemi neoplývají. O latence totiž vůbec nejde, protože serverové procesory jsou jednak vybaveny velkým množstvím cache (což minimalizuje přístupy do paměti) a pak všechny nové (mini)serverové procesory jsou vybaveny technologií auto data prefetch - Pentium III-S, Athlon MP, Xeon, Itanium.

5. VIA čekala především na to, až bude mít k dispozici lepší DDR řadič pamětí než ten přítomný v KT266. O tom, že by čekali na i845, nic nevím. P4X266 již bylo uvedeno, i845 nikoliv.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jeremy  |  18. 09. 2001 14:45

ad 2)
jo to sice byla napadena, ale prevlecenymi jednotkami wermachtu. Takze to se asi nepocita...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Eagle  |  18. 09. 2001 16:41

Myslím, že spíš Wehrmacht...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor