Intel cítí oslabení v procesorech a tak se snaží rozšířit své portfolio produktů.
Jelikož můj minulý článek
Konec dobrých časů pro výrobce počítačů sklidil poměrně velký ohlas (neříkám, že kladný) a rozpoutal bitvu mezi vyznavači počítačového kultu, kteří zásadně odsoudili mé přirovnání počítače k vysavači, a ostatními čtenáři Živě, rozhodl jsem se pro jakési volné pokračování, k němuž mi poslouží výroky CEO Intelu Craiga Barretta jako argumenty.
Geekové odmítli přijmout fakt, že tempo růstu prodeje počítačů se výrazně zmenšuje, a nejvíce je pobouřilo to, že jsem se dotkl jejich "mazlíčka" a nazval jej příbuzným vysavače. Jako důkaz zpomalování růstu v prodeji počítačů (a s ním úzce souvisejícím prodeji procesorů) poslouží představení nových produktů Intelu na Consumer Electronics Show v Las Vegas.
Intel, synonymum pro microprocesor, ohlásil svůj vstup na pole s elektronikou pro spotřebitele. Nevyslovil sice důvod, proč se distancuje od svého core businessu (procesory), ale všem to bylo jasné. Craig Barrett na výstavě odhalil MP3 přehrávač, který nese značku Intel. Největší výrobce procesorů na světě nemá sice zkušenosti s prodejem elektroniky jako třeba Sony, ale vlastní neuvěřitelně silnou značku, která může měřit síly i s Microsoftem nebo Coca-Colou. I přes slabinu prodeje má šanci utrhnout velký díl z tržního koláče.
Tyto kroky Intelu jsou téměř obratem o 180 stupňů v jeho strategii. Nedá se o něm říci, že přišel brzy a včas. O zpomalování růstu prodeje počítačů se už delší dobu vědělo (měřeno internetovým časem, ne tedy 50 let), nikdo tomu ale nepřikládal velký význam. Intel si alespoň pokryl záda výrobou bezdrátových klávesnic a digitálních kamer. Někdo neudělal ani to – třeba Steve Jobs z Apple Computer tvrdil, že zpomalování prodeje je obyčejný cyklus, kterých za svoji kariéru prožil hromady.
Intel musel udělat radikální krok poté, co se jeho akcie propadly o 59 % od doby, kdy varoval, že jeho tržby ve 3. čtvrtletí 2000 budou nižší než odhady analytiků. Intelu nic jiného než diverzifikovat nezbylo. Dokazuje to i výzkum od International Data Corporation (IDC), který tvrdí, že do roku 2002 předstihne prodej PDA a jiných produktů s připojením na Internet (např. herní konsole) prodej "pécéček". Výzkum dále tvrdí, že v roce 2005 bude prodej počítačů již téměř stagnovat. Podobné názory nemá jenom IDC.
Nemůžeme Intelu brát, že se snaží dosáhnout větší diverzifikace. Možná budete znát fondy rizikového kapitálu ze stáje Intelu. Pokud ne, tak asi budete znát český portál Centrum.cz, které získalo právě část svého start-up kapitálu od venture divize Intelu. Intel se také snažil rozšířit svá aktiva do oblasti webhostingu, jeho úspěchy zde jsou však diskutabilní.
U expanzivní politiky ale existuje jedna věc, na kterou by mohl Intel doplatit. Sony, Compaq, Gateway nebo Hewlett-Packard jsou jedni z jeho nejlepších zákazníků, když jde o procesory. Intel tedy vystupuje jako dodavatel. Teď, když ohlásil svůj vstup na pole elektroniky pro spotřebitele, stává se v podstatě i konkurentem jmenovaných firem. Záleží na nich, jak se k tomuto činu postaví. Klidně se mohou rozhodnout více protežovat AMD nebo Transmetu.
Intel tak spěje k poměrně roztříštěnému business modelu, nic jiného mu ale nezbývá. Nemohu se dočkat doby, kdy začne vyrábět vysavače :-). Trochu se mi zdá, že se v tomto ohledu vrací 70. léta minulého století (zní to divně, označovat století, ve kterém jsem se narodil, za minulé, zdá se mi, že stárnu), typická pro konglomeráty, které chtěly ovládnout úplně všechno. Bylo zcela normální, že jedna firma vyráběla kanóny, golfové míčky, podprsenky a máslo najednou. S nadsázkou by se dalo říci, že s Intelem se stává něco podobného.
Kdo koupí akcie Intelu, ať zvedne ruku.