Intel konečně uvedl přesné ceny Itania

Diskuze čtenářů k článku

mkobylan  |  18. 07. 2001 16:12

Ocakavam, ze velmi rychlo sa prejde na 64 bitovy svet. Problemom je iba to, ze sa tam prechadza len v oblasti hardwaru, operacnych systemov a aplikacii. Ak by sa aplikacie pisali platformovo nezavisle (a to sa naozaj da vo vsetkych smeroch!), bezni uzivatelia by nemali absolutne ziadnu starost - jednoducho by sa po nainstalovani noveho hardwaru v dobrom operacnom systeme prekompilovali vsetky programy a vsetko by bezalo dalej, rychlejsie a ...

Vyrobcom operacnych systemov a programovacich jazykov odporucam vybudovat platformovo nezavisle prostredie.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Dudek  |  09. 07. 2001 15:26

Itanium má jednu velkou slabinu, a to zpětnou kompatibilitu x86, potažmo emulaci 32 - bitů. Je to daň za IA-64 technologii, neboli plnou podporu 64 - bitů. Prostě Itanium je určeno jen na 64-bit programy, a když na něm spustíte 32-bitovou aplikaci tak se rapidně sníží výkon. A tady je skulinka pro AMD. řada procesorů Hammer má velmi dobře udělanou zpětnou kompatibilitu - Claw a SledgeHammer by měli mít výkon v 32-bitech jako Thoroughbred a to je co říct. 

Ale myslím, že čím se AMD proslaví je to, že přivede na trh value 64-bitové procesory. Intel se zaměřuje jen na high-end, ale jsou i takový, např. amaterští střihači videa, kteří si nemohou dovolit dát za střihací aparaturu několik desítek tisíc dolarů a tady bude mít AMD skulinku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Miroslav Buček  |  09. 07. 2001 15:38

Zpetne nekompatibilita neni slabina, je to vyhoda, zbavit se straych technologii je nesmirna vyhoda. Samozrejme prechod musi byt podporen napriklad emulatorem, pro zpetnou kompatibilitu, ale spomente si napriklad na Apple a jeho prechod na nove procesory...

Podle me ma Intel zelenou a svoji pozici, kterou "stratil" velice rychle dostane zpet...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Patrik Veselík  |  10. 07. 2001 08:45

Nevýhoda? Zapomeň na 32bitový svět x86 programů. Přece si nekoupíš IA-64 procesorový počítač, abys na tom provozoval x86 programy, že To je lepší, když si koupíš dvouAthlonový (v tvém případě) nebo dvouXeonový (pro jiné) stroj a budeš vysmátý.

Podobně "špatně" na tom jsou i jiné 64bitové stroje s emulací x86 světa. To je ale podobně, jako když se rozčiluji, že ten emulátor Amigy (s M68000 na 7,15 MHz - nepletu-li se) mi to Pentium III dělá s vytížením procesoru skoro na max. O tom to přece není, emulace je vždy emulace. Také nepláčeme nad Amigou (tedy pláčeme, ale to je nostalgie), když si pro PC můžeme dnes koupit snad i větší množství her s daleko většími možnostmi. Amiga se prostě odsunula na jiný stůl (či do vitríny) a na stůl se posadilo PeCko.

Intel se nespecializuje "jen na high-end", jak si myslíš. Svět x86 není high-end ani omylem a Itanium není v pozici, kdy se může měřit se současnými skutečně high-end stroji s jinými 64bitovými procesory (s Alpha, Power3, PA-RISC, SPARC a jinými procesory). Zaměřit se jen na high-end je totiž největší chybou, na kterou doplatil dřív Cray (nejzářnější příklad). To je sice fajn, ale peníze přinesou masy, byť po korunkách (kromě jiných, jako služby atd.).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
RaStr  |  09. 07. 2001 11:53

No, těch 10 let se mi zda byt trošku příliš. Pokud si vzpomínám tak třeba přechod z XT na AT, resp. z 286 na 386 trval cca 3 roky. Prostě se objevily nové sw (např. Windows), které ten nový HW vyžadovaly a přechod byl pak velice rychlý. Pokud bude IA-64 kvalitní a životaschopná architektura, pak její masivní nasazení přijde za cca 3 roky po uvedení levnějších variant, tzn. dle mého odhadu za cca max. 4 roky od dneška. A proč 3 roky, protože to je průměrná "životnost" PC ve vyspělých zemích. Rád by jsem věděl, kdo např. v USA  (ale i v Evropě) ještě dnes používá 386 nebo 486-ky, když Pentium se poprvé objevilo cca před 5-ti lety. Dokonce i u nás prosperující firmy (tedy ne ty státem řízené, které jsou již 10 let na pokraji bankrotu) mají v převážné většině PC s procesory alespoň Celeron. Podle mne tedy záleží především na tom, jaký nový IA-64 procesor bude v praxi, zda bude přechod na tuto novou architekturu pro uživatele v něčem přínosem. Pokud ano, může být přechod velmi rychlý, pokud ne, bude za 10 a více let IA-64 jen muzejním exponátem.

 

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ivan  |  09. 07. 2001 12:07

No mne sa to nezda az take nerealisticke. V jednej konferencii bola debata o projekte pre rozvojove krajiny Latinskej Ameriky, kde mali byt PC(286,386) zo statnych uradov USA darovane tymto krajinam. Takze ta obmena nie je az taka rychla ako by sa mohlo zdat...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jerry III  |  11. 07. 2001 20:06

Jen k te obmene pocitacu - ve statech se z nejakyho divnyho duvodu nikdo nezene za nejnovejsimi technologiemi jak v evrope ... Zakladni pravidlo je "If it ain't broken don't fix it" - z toho duvodu treba Hilton kde sem delal mel rezervacni systema co jel na DOSu na 386kach ... Z jedinyho duvodu - fungoval takze nebyl duvod upgradovat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
RaStr  |  16. 07. 2001 10:07

Ano, s tim souhlasim, kde to funguje, tak tam to nemeni. Ja ale znam firmy, kde je zivi prezentace, grafika, tymova spoluprace, web a e-mail, a to si na 386 v DOSu moc neuziji. Faktem je, ze nejrozsirenejsi OS je v USA stale jeste Windows 3.11, hned za nim Windows95. Win98 se siri hlavne v domacnostech a WinNT nebo Win2000 je rozsiren celkem minimalne (zato vsak na dulezitych mistech). Nicmene podpora Win3.11 davno skoncila, podpora Win95 nedavno a podpora 386 a 486 systemu ze strany vyrobcu (tj. servis) právě končí (protoze obvykle se pri nakupech sjednaly 10-ti lete garance pozarucniho servisu). Takze ty 386 a 486-ky pujdou tak jako tak brzy pryc ale hlavne se neda rici, ze by byly nejrozsirenejsi. Predevsim proto, ze boom IT prisel az v dobe, kdy uz nebyly na trhu. Tehdy uz jely Pentia .

 

Ahoj, Radek.

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
DELCOP  |  09. 07. 2001 10:29

A já říkám, že za  let .-)) Kdo mi to vyvrátí? .-))) Jde o to, že hodně lidí musí být kvůli finanční tísni spokojeno i s  386 nebo 486 a teď je všude tolik počítačů na 32 bitech, že budou mít převahu cca až tak za 15 let..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Patrik Veselík  |  09. 07. 2001 10:45

Na problematiku se nelze dívat očima uživatelů 386 a 486, ti jsou pro Intel i AMD dnes naprosto bezvýznamní. Těch 15 let - no, je to možné, klidně. Jde o to definovat co je to převaha, potom se můžeme hádat o číslíčka a roky, ale přejde to spíš do pozice diskuse u piva (které se nebráním ), protože do té doby se může (a jistě stane) tolik věcí, které pohled na problematiku rapidně změní. Jako důkaz místo slibů uvedu například zmíněné spojenectví Intel - Compaq. Kdo to čekal a co vše to změnilo?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Howadoor  |  09. 07. 2001 09:47

Běžný uživatel nikdy nechce nic nového, o něj tady ale nejde. Vývojáři už jsou ale na 64 bitů nadržení pěkně dlouho. A co se týče AMD, bude jen dobře, když jejich 64-bitový pokus neuspěje - proti velmi dobré architektuře Itania je to jen nastavovaná kaše x86.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Patrik Veselík  |  09. 07. 2001 10:26

Nevidím případný neúspěch AMD jako něco kladného - přece jen je to právě AMD, která dokázala posunout ceny procesorů na úroveň mnohem bližší kapse ledaskoho.

AMD má dvě možnosti - buď dokázat držet běžného zákazníka co nejdál od IA-64 světa nebo po čase začít vyrábět vlastní kopie/klony Itania. Linuxový svět jistě půjde za AMD, což není jen několik studentíků jako kdysi, ale pořádný zástup. Linux je dnes spojován s webovými stránkami potažmo webovými servery, což je potenciálně velmi velký trh. AMD se tedy může zaměřit na tuto komunitu a tam kralovat.

Běžný uživatel půjde tam, kam mu řekne jeho programy / hry. Předpokládám, že to bude cesta Microsoftu, ale Linux nelze podceňovat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kejk  |  09. 07. 2001 11:50

AMD uspeje, protoze IMHO vyviji arhitekturu, ktera bude uzivatelum blizsi. Urcite nizsi cena, zpetna kompatibilita. Nevim, jestli jsou vyvojari nadrzeni, ale na drtivou vetsinu aplikaci staci dobre napsany OS a kompilator. No a pak uz se nastavi jen output: IA-64, x86, x86-64, PPC, ARM atd.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
orin  |  09. 07. 2001 09:30

Take spojenectvo s Compaqom je pre Intel fajn, ked sa,
compaq rozhodol uplne skoncit s procesormi Alpha a nahradit ich Itaniom. Neviem ci sa mam tesit alebo nie. Alpham som fandil.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Patrik Veselík  |  09. 07. 2001 10:17

Budoucí Itanium bude obsahovat některé technologie, které jsme obdivovali v procesorech Alpha (současných nebo připravovaných), takže si myslím, že je se na co těšit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor