Doprava | Intel | Autonomní vůz

Intel a Volkswagen spustí v Izraeli robotické taxi. Komerční provoz je naplánovaný na rok 2022

Pokud si v roce 2022 zajedete do Izraele a zavoláte si taxíka, možná přijede elektrický volkswagen. Volkswagen bez řidiče. Automobilka tam totiž společně Mobileye (Intel) začně zkraje příštího roku vyvíjet vlastní robotickou taxislužbu autonomní úrovně 4 (tedy té druhé nejvyšší, která už umožňuje prakticky kompletní pilotáž bez zásahu člověka, avšak jen na omezeném území – třeba v konkrétním městě).

Podle Intelu se nebude jednat jen o nějaký pilotní projekt, ale standardní službu pro běžné smrtelníky, ačkoliv volba konkrétního města ještě nepadla. Další detaily si zatím firmy nechávají pro sebe.

Aby to bylo vůbec možné, bude muset tandem potřebovat podporu místních úřadů. A zdá se, že Izrael je takovému nápadu otevřený, stejně jako svého času arizonský Phoenix, kde se už nějaký rok prohánějí v pilotním provozu třeba roboauta Waymo.

Unikátní technologie počítačového vidění

Specialitou Mobileye je její technologie počítačového vidění, které se v prvé řadě spoléhá na zpracovávání běžného obrazu na specializovaných čipech EyeQ, což jsou v podstatě kapesní superpočítače. Okolo roku 2020 by měly dosáhnout dostatečného výkonu (více než 20 TFLOPS), aby společně s dalšími počítači zvládly onu cílovou úroveň 4.

Ostatní bezprostřední okolí vozu analyzují pomocí několika laserových radarů – LIDARů, které při velmi vysokém fps vytvářejí kompletní 3D model okolí. Nevýhodou LIDARů jsou jejich rozměry, což platí zejména o těch rotačních. I na tomto poli však v posledních letech dochází k ohromnému rozvoji a budoucnost patří miniaturním a nepohyblivým solid-state LIDARům.

Šest stupňů inteligence automobilu podle SAE International:

  • Úroveň 0 – Autonomní systém varuje řidiče, ale nemá žádnou moc nad řízením. Sem patří třeba primitivní dálkoměr, parkovací kamera aj.
  • Úroveň 1 – Řidič se začíná dělit s počítačem o některé primitivní úkony. Mohlo by to být třeba udržování vhodné rychlosti a tedy adaptivní tempomat ACC nebo třeba udržování vozu v jízdním pruhu.
  • Úroveň 2 – Počítač přebírá kontrolu nad většinou aspektů řízení od plynu přes brzdu až po zatáčení. Řidič však musí být stále ve střehu a z hlediska současného dopravního práva musí věnovat plnou pozornost řízení a mít ruce na volantu. Ostatně to platí i o všech vyšších úrovních autonomního řízení na běžných komunikacích.
  • Úroveň 3 – Vůz převzal všechny aspekty řízení třeba na dálnici. Ve složité dopravě center měst ale řidič opět převezme řízení.
  • Úroveň 4 – Řidič se již nemusí vůbec věnovat řízení a nemusí být ani ve střehu. Může klidně spát. Cestujícím by už mohla být osoba bez řidičského oprávnění. Omezením je zejména pokrytí – jen relativně malé úseky dokonale zmapovaných měst apod. Na této úrovni je třeba Waymo (Alphabet).
  • Úroveň 5 – Naprosto autonomní provoz za všech okolností, tedy v podstatě v globálním měřítku. Robot si musí poradit se všemi situacemi počínaje městy a konče polní cestou kdesi na venkově jako člověk z masa a kostí. Dle některých expertů této úrovně nikdy nedosáhneme, protože vyžaduje ohromnou míru abstraktního myšlení, což počítačovým programům zatím nejde.
03.JPG
Potřebné senzorové vybavení vozu na 2. a nejvyšší 5. úrovni
Váš názor Další článek: Do konce roku přijdou ještě dvě zajímavé grafiky: GTX 1060 GDDR5X od Nvidie a RX 590 od AMD

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,