tak nějak vám vypadla 8080
IntEl = Integrated Electronics. Literally.MP
Popiči článok diky. Presne taketo temy ma bavia v ďalšom diely by ste mohli ukázať aj schému toho procáku ukázať čo s čím komunikovalo atď atď.
Ten článek asi bude další recyklát se smazanou diskuzí, že? Příště by bylo fajn si ten článek aspoň projít a opravit už nefunkční odkazy, ať to není tak nápadné.
>IBM se ale nechtělo spoléhat na jediného výrobce, proto Intel dostal ultimátum >– zajistit dalšího výrobce, nebo žádná smlouva nebude.>Intel si nakonec vybral stejně starou společnost AMD (Advanced Micro Devices), >které udělil licenci na výrobu svých procesorů 8086 a 8088.Prečo končíte pomerne dobrý článok bludom.AMD podpísalo s Intelom zmluvu o výmene patentov v septembri/září 1976 s platnosťou od 1.1.1977, ktorá umožňuje použiť patenty prvej firmy druhou a naopak bezplatne. Ten tender IBM bol už počas platnosti tej zmluvy. A podmienkou tendra bolo zabezpečiť druhého výrobcu.Tá zmluva z roku 1976 sa každých 5 až 10 rokov predlžuje a platí dodnes.Ide o jedne z najdlhších "de facto" oligopolových písomných paktov v histórii.V dnešných CPU architektútry x86 je asi 60% závislých na patentoch Intelu a asi 40% závislých na patentoch AMD.To, že pri predlžovaní zmluvy dochádza ku konfliktom je zrejmé, ale vždy sa urovnali.mimochodom AMD je je 9,5 mesiaca mladšia (založenie: Intel 18.7.1968, AMD 1.5.1969, a obe firmy založili skupiny odídencov z Fairchild-u, ktorí nesúhlasili s metódami nového CEO, ktorého presadil v 1.1.,1968 Sherman Fairchild)
256 byte programové paměti. Kdo s tím ještě dnes umí pracovat?I na blikání LEDky potřebují pár GB ram.
To je takový ten klasický omezený názor někoho kdo o tom četl maximálně na nějakém živě.cz
Dost záleží co programuju - pokud nějaký blikání ledky pomocí Attiny, tak holt pamětí šetřím a napíšu si to celý sám, abych se vešel do co nejlevnějšího procesoru. Pokud třeba webovou službu, fakt se neštítím používat knihovny, protože prostředků je dost, a čas vynaloženej psaním všeho od základu mi nikdo nezaplatí.
v male DIL8 At Tiny mam palubni pocitac pro motorku, krome programu mericiho palubni napeti a teplomeru vzduhu tam mam i indikaci zarazeneho rychlostniho stupne a bitmapy pro 2 znakove sady ruzne velikosti znaků
Na rozblikanie LEDky pomocou mikrokontrolera netreba ziadnu RAM a postacia iba pracovne registre ALU.To by vsak wannabe HW programatori museli vediet trocha viac ako spustit Arduino “IDE”.
10 000 nm 😀😀 Teď máme koli, 2? 😃
Ta oslava není na místě. Zvítězilo nejhorší a nejlevnější řešení, jako ve velké většině případů.
Kontrolni otazka:Kolik lepsich reseni bylo v dobe uvedeni 4004 k dispozici?
Motorola 68xxx (Amigy)Možná i: Zilog Z8x (ZX Spectra)... a další. V podstatě všechny ostatní procesory byly lepší než první PC kompatibilní procesor Intelu, ten byl nejhorší ale i nejlevnější ... ovšem na dnešní časy to nebyla žádná láce, když jsem ze Sam Coupé až v roce 1999 přecházel na první PC, měl jsem v něm druhý nejvýkonnější procesor té doby, Intel Pentium III 450 MHz Katmai a stál mě 18 000 Kč bez DPH.
Opravdu byly tebou uvedene procesory k dispozici v dobe uvedeni 4004?
https://cs.wikipedia.org/wiki/Intel_4004 1971https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorola_6800 1974https://en.wikipedia.org/wiki/Zilog_Z80 1974Takže zhruba ve stejné době ...
Názor byl 3× upraven, naposled 16. 11. 2021 20:33
Aha.Dojmy a spatna citace Wikipedie...Po 4004 nasledoval 8008, po nem 8080, jehoz rozsirenim vznikl Z80.Takze se ptam znovu: Jake lepsi alternativy byly na trhu v dobe uvedeni 4004?
Ty jsi srandista. Rozptyl je 3 roky, ne že "zhruba ve stejné době".Tak se v hlavě přesuň do roku 1971 a dej si za úkol vyrobit teď něco a máš použít to, co je právě na trhu. Nemáš absolutně páru o tom, že za 3 roky tady bude nějaká Motorola nebo Zilog, protože ty to máš vyrobit teď a nemáš vůbec tušení, co bude za 3 roky. A i kdyby Motorola či Zilog sliboval v roce 1971, že za 3 roky uvedou lepší procesory, kdo v roce 1971 by mohl vědět, že tu opravdu v roce 1974 budou?Ty jsi typický generál po bitvě, který hodnotí minulost na základě znalostí současnosti.
Dobrý deň, prosím vás, nemáte tam niečo lepšie než 4004?Ale jasné, máme, Motorolu 68k a Zilog Z80! Zastavte sa tak za tri roky, zhruba ve stejné době... B-]
I kdyby ty procesory byly, v Busicomu se tehdy mimo jiné báli i těch 40 nožiček, kvůli servisování. A dynamická RAM byla tehdy žhavá novinka, ještě před pár lety se v kalkulačkách jako paměť používala akustická zpožďovací linka z kytarové struny 🙂
To su tie vaše ITčkarske zadrapovačky... na zive to ešte neni ešte také hrozné, ale napr na fóre rootu sa každá druhá diskusia zvrhne na nekonečné premeriavanie si penisov a hádky o tom či bola skôr sliepka alebo vajce. Kedysi som si myslel, že tí ľudia to robia naschvál, že len trollia a provokujú a používajú argumentačné fauly (demagógia). ale oni majú naozaj takéto binárne myslenie: buď 0 alebo 1 - think differnet - mysli inak - mysli ako stroj. zapoj do myslenia len polovicu šedej kôry mozgovej - tú ktorá myslí racionálne a logicky, úplne postráda intuíciu a schopnosť pozerať sa na problém v širších súvislostiach.
neurológovia majú pravdu, mnohým jedincom sa z neustáleho sedenia za počítačom, mobilom, konzolou etc, vypínajú niektoré centrá v neocortexe - hlavne vo frontálnom laloku - postrádajú empatiu a abstraktné myslenie a potom ich mozog vyhodnocuje informácie podobne ako stroj, akurát im potom často ujde pointa. vám by som naordinoval na mesiac pauzu od PC , TV a mobilov, začať šporotvať a k tomu vyfajčiť pytel nemenovanej zelenej rastlinky - tá vám opäť pomôže prepnúť mozog do normálneho režimu - uvidíte po mesiaci budete ako vymenený.
odkaz na studiu o vypinani centier v neocortexe?
Zvítězilo to jediné řešení. A byl to revoluční základ dnešní informační doby. Poznámku jmenovce přesouvače soch na Velikonočním ostrově jsem vůbec nepochopil.
Dostuduj historii procesorů a IT.
Jj, odpověď odborníka. Takové občas potkávám už od doby sociku. A vždycky potěší.
Historie? To je taká tá veda, kde sú dôležité roky? Prečo napr. USA neplesklo atomovku na Nemecko v roku 1942? Veď ju mali k dispozícii "zhruba ve stejné době" 😝
Nešlo pouze o jeden procesor, ale v té době IBM kompatibilní (PC) a ostatní: Amigy, Atari, ZX Spectra, ...Vždyť i s pitomým přehráváním hudby (WinAmp) mělo Intel Pentium na 100 MHz co dělat a na Sam Coupé 6 MHz se přehrávala hudba a spousta dalších věcí běžela současně, Amigy na tom byly s koprocesory ještě lépe.
Názor byl 1× upraven, naposled 17. 11. 2021 20:27
ano, a potom prisiel doom a vsetko, co ho neumelo, islo do kytek... kazdopadne vdaka armu to vyzera, ze era intelu sa konecne konci...
Názor byl 1× upraven, naposled 17. 11. 2021 22:57
Ano, vývoj ostatních šel do kytek a zvítězil PC s nejhoršími procesory, protože tím jak se sekali ve velkém a byla konkurence (Intel, AMD) bylo to nejlacinější řešení. Navíc je modulární: grafické karty, zvukové karty, síťové karty, ...
uz sa opakujes
Právě že nešlo.Motorola a Z80 a spol. byla bohužel slepá vývojová větev. Sam byl propadák právě pro slabý procesor a dávno překonané 8 bit. Motorola pár let jela na alternativních platformách a opět dojela na 0 potenciál vývoje.68060 by mohla vyprávět:)Proč myslíš že i taková Amiga měla být později postavena na zcela jiném CPU?
Sam Coupé byl úžasný, ale většina uživatelů už zamířila na 16bity. Sam 8bit a přesto zvládal ovládat až 4,5 MB RAM v době PC s 512 KB, 640 KB a ojedinělým 1 MB RAM ... Sam Basic a Master Basic dokázal na obrazovce grafické orgie před kterými PCčkáři žasli (vlastní zkušenost). Když zjistili že je to jen z Basicu, nechtěli věřit.
Sam byl vymazlený 8bit, ale v době dostupných 16bitů (Amiga, Atari ST) neměl perspektivu.
Amiga, Atari byly 16bity? Tady vstupujes na teny led. 68k ma 32bit instrukcni set a je nekde na rozhrani 16/32 bit. MP
Bitovost 68000 je na zajímavou filozofickou diskusi a po hodinách hádek bychom dospěli k označní 16/32bitů kvůli 16 bitové datové sběrnici. V historii se éra prvních domácích Amig a Atari ST uvádí běžně jako 16 bitová, samozřejmě Amigy postavené na 68020 a vyšších a Atari TT byly plně 32 bitové stroje.
Počkat, porovnáváte dekompresi MP3 (v té době poměrně dost matematiky) s FM syntezátorem SAA 1099? FM syntézu na pozadí i přehrávání PCM samplů zvládalo PC s SB už dříve.Jsem Spectrista a nemyslím, že PC bylo ve své době to nejlepší, to ani být nemělo, ale tohle srovnání je o ničem.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.