Obrázková sociální síť Instagram hodlá během tohoto týdne rozšířit testování, v jehož rámci bude skrývat informace o počtu kladných interakcí v podobě srdíček udělených ostatními uživateli. Nastoluje tím však otázku, nakolik se taková změna projeví u influencerů, pro které je počet „lajků“ jedním z kritérií, odrážejících jejich vliv.
Generální ředitel Twitteru Adam Mosseri zveřejnil tento záměr na konferenci Wired25, jež probíhala od 8. do 9. listopadu, a také na svém Twitteru. „Musíme vidět, jak to ovlivňuje to, jak se lidé na naší platformě cítí, jak ji používají a jak to ovlivňuje ekosystém tvůrců.“ uvedl.
Rovnost především
Mosseri vysvětlil, že cílem tohoto opatření je zbavit uživatele sociální sítě tlaku, snížit konkurenci a „dát lidem více prostoru, aby se mohli soustředit na spojení s lidmi, které mají rádi, a na věci, které je inspirují.“ Jednou z hlavních myšlenek je pak snaha „omezit sociální srovnávání“.
Schovávání počtu „lajků“ bude nejprve testováno jen na omezené skupině uživatelů, konkrétně bude aplikováno na blíže nespecifikovaný počet profilů. Sociální síť již s touto novinkou experimentuje v několika zemích po celém světě (konkrétně v Austrálii, Brazílii, Irsku, Itálii, Japonsku, Kanadě a na Novém Zélandu), Spojeným státům se však zatím vyhýbala.
Počty kladných interakcí v tomto režimu uvidí pouze ten, kdo na síť vystaví obrázek nebo video – nebudou však viditelné veřejně. „Chceme, aby se vaši přátelé zaměřili na fotografie a videa, která sdílíte, nikoli na počet lajků, které získají.“ přesvědčuje Instagram.
Konec poměřování
Instagram není jedinou sítí, která se pokouší odstranit ze své platformy veřejně dostupné hodnoty uživatelských interakcí. S podobnou myšlenkou si pohrává také Facebook (kterému Instagram patří), YouTube či Twitter.
Magazín Wired tento krok před časem hodnotil pochvalně s tím, že když uživatelé přizpůsobují svůj obsah snaze o co nejvíce reakcí, je výsledkem radikalizované prostředí, které znemožňuje „zdravé a šťastné konverzace“.
Skrytí počtu obdržených „lajků“ je dalším krokem ve snaze udělat z Instagramu „nejbezpečnější místo na internetu“. K tomuto cíli mají dále přispět algoritmy a filtry, které odstraňují urážlivé nebo pobuřující komentáře či obrázky.