Výrobci tiskáren odírají zákazníky předražováním cartridgí. Nejen že jsou tiskové náplně dražší než kvalitní alkohol, ale kromě toho ovladače tiskáren vyzývají zákazníky k výměně příliš brzy. Organizace na ochranu spotřebitelů doporučují neznačkové náhrady.
Podle studie, kterou nechal vypracovat britský magazín Which?, jsou originální náplně do tiskáren značně předražené. Mililitr inkoustu v barevné cartridgi HP stojí podle Which? sedmkrát více než mililitr šampaňského Dom Perignon 1985. Aby byl dojem z chování výrobců tiskáren ještě horší, prokázal test, že některé tiskárny varují před vyprázdněnými náplněmi příliš brzy a matou tak zákazníky.
Například některé náplně dodávané společností Epson obsahují čip, který zásobník vyřadí z provozu, pokud klesne hladina inkoustu pod stanovenou hladinu, i když by množství náplně stačilo pro tisk desítek stránek. Epson tuto funkci vysvětluje snahou zabránit poškození tiskárny případně nekvalitním výstupům z tiskárny. Po zablokování funkce čipu byli v jednom případě lidé z Which? schopni vytisknout o 38 % stránek více než při standardním testu s odpojením zásobníku podle instrukce čipu. Při opakovaných testech nejnižší nárůst tisku v přijatelné kvalitě byl 17 %.
Britský úřad pro obchodní soutěž (Office of Fair Trading) rozhodl, že výrobci mají poskytovat více informací o ceně a využitelnosti inkoustových náplní do tiskáren. OFT také vydalo doporučení, aby byl během tohoto roku vyvinut standardizovaný benchmark schopný objektivně porovnat tiskové náplně. Ostrovní asociace na ochranu spotřebitelů mezitím doporučuje nákup levnějších neznačkových náplní nebo opětovné plnění již použitých zásobníků.
Informace chybí koncovým uživatelům i firmám
Fakt, že zákazníci nedostávají dostatek informací o celkových nákladech na provoz tiskáren, dokazuje i výzkum společnosti Kyocera Mita. Padesát pět procent respondentů je přesvědčeno, že výrobci poskytují jen velmi málo informací o ceně provozu svých tiskáren. Dalších jedenáct procent si myslí, že výrobci záměrně v oblasti informací týkajících se TCO (total cost of ownership) mlží. Pouze pět procent dotázaných uvedlo, že výrobci otevřeně informují o nákladech na provoz svých produktů.
Epson se později s Nizozemským sdružením spotřebitelů dohodli a byla vydána tato tisková zpráva:
Nizozemské sdružení spotřebitelů se po vysvětlení od společnosti EPSON domnívá, že sankce nejsou potřebné.