Koronavirus | COVID-19 | Hygiena

Iniciativa českých ajťáků jde do praxe. Efektivněji budeme mapovat šíření nákazy, pomohou i mobilní operátoři

Vláda schválila nasazení lokalizačního callcentra, na kterém se podíleli dobrovolníci kolem iniciativy COVID19CZ. Jde o digitalizaci postupu, který standardně používá hygiena při boji s nákazou. Digitalizovaný postup má být především přesnější, rychlejší a efektivnější.

„Máme dokončený analytický nástroj, který vezme data nakaženého člověka (tedy s jeho souhlasem, bez něj se do nich nedostaneme) a je schopen z nich výrazně spolehlivě zjistit, kde se pohyboval, s kým přišel do styku a koho je tedy třeba otestovat.“ uvádí oznámení na webu.

Pomůže to s karanténou?

Autoři projektu tvrdí, že zavedení lokalizačního callcentra umožní zavést cílené karantény a sejmout z Česka karanténu plošnou. Koordinátor projektu COVID19CZ Patrick Zandl na Facebooku uvádí, že „Účelem postupu je zmapovat šíření nákazy a umožnit další práci s potenciálně nakaženými jedinci podle procesů hygienické stanice.“

Princip fungování má být následující:

  • hygiena předá na Callcentrum telefonní kontakt na nakaženého jedince
  • tento jedinec je kontaktován pracovníkem callcentra (studenty medicíny, dobrovolníky)
  • je s ním konzultováno, kde všude se v hygienou stanovené době nacházel
  • k tomu mu slouží mapa pohybu dotyčného uživatele sestavená z jeho polohových dat o pohybu v mobilní síti
  • tuto mapu pracovník callcentra s nakaženým projde a sestaví seznam osob, které v těchto místech potkal a kteří mohou být ohroženi
  • tyto údaje jsou předány pracovníkům hygieny a ze systémů callcentra smazány

I v této napjaté situaci pochopitelně vyvstává otázka ochrany osobních údajů. „Veškeré nakládání s daty prochází nezávislým auditem a není nikomu mimo callcentrum přístupné.“ tvrdí Zandl. Zatím však nejsou k dispozici žádné další podrobnosti.

Diskuze (24) Další článek: Bill Gates varoval před pandemií již v roce 2015. Podívejte se, jak přesně ji tehdy předpověděl

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,