Informatika na základních školách: co se děti naučí?

Názory k článku

chytraknactvrtou  |  26. 03. 2014 15:29  |  Microsoft Windows 8 Firefox 24.0

to jsou zase hovadiny, na takové nesmysly se vyhazují miliony, ale aby se nakoupily moderní tanky T-90, na to prachy nejsou

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Sislik  |  26. 03. 2014 15:30  |  Microsoft Windows 8 Opera 9.80

v clanku to nebylo rozebrano do detailu, takze nedokazu rict, co se tam skutecne uci, ale velkej duraz by se mel dat na bezpecnost - at uz v PC, mobilu, tabletu nebo na internetu, jak se spravne chovat, jak odhalovat phishing, jak nespoustet kazdou blbost z internetu a tak podobne
a tutim taky souvisi trochu i zalohovani - at uz pro pripad chyby uzivatele, chyby HW nebo kradeze zarizeni...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
26. 03. 2014 15:41 | Microsoft Windows 7 Chrome 33.0.1750.154

My jsme měli na základce informatiku 2 roky a za tu doby nám učitel řekl jen rozdíl mezi routerem a switchem a nechal nás zalozit e-mail a to je asi tak všechno. Smutné je, že jsem teď ve 3. ročníku na SŠ informatiky a pořád jsem se tam nedozvěděl nic co bych už dávno nevěděl

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
26. 03. 2014 15:43 | Linux Chrome 33.0.1750.152

Já se v informatice na základce nejvíc naučil hrát Bulánky. Stejně mě ale kámoš většinou porážel .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
starous70  |  26. 03. 2014 15:59  |  Macintosh OS X Chrome 33.0.1750.152

35% páťáků uvádí, že se v informatice dozví spoustu nového
-----------------------------------------------------------------------------------Nezlobte se na mě, ale to je žalostně málo. Práci s počítačem se děti nejlépe naučí, když s ním budou aktivně pracovat. Psát na počítači referáty, vyhledávat inforamce na webu, komunikovat s učiteli maily, vést si třeba třídní web. Teoretická výuka nemá moc smysl.Nedávno syn psal nějaký test z přípon souborů. Těžko mu vysvětlovat, co je to jpeg, zip, pdf a podobně, když mu ujíždí základní smysl, k čemu to je.
Tedy nejdřív musí znát programy, kde se s tím může potkat, pravidelně s tím pracovat a pak to bude znát. A neustálé zaměření výuky na produkty Microsoftu není také moc šťastné. Bohužel je vidět, že v oblasti informatiky není vypilována metodika jako je to v případě matematiky nebo českého jazyka.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (12)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Joint007  |  26. 03. 2014 16:04  |  Microsoft Windows 7 Firefox 24.0

Problémem jsou vyučující, kteří ty děti učí pracovat pouze se Seznamem, kterej je oproti konkurenci vzhledem ke kvalitě emailu a vyhledávání žumpa všech žump.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
26. 03. 2014 16:12 | Microsoft Windows 8.1 Chrome 33.0.1750.154

Jáj, a my se na konci 9té třídy učíme v PowerPointu..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
26. 03. 2014 16:26 | Microsoft Windows 8.1 Chrome 33.0.1750.154

Zdravím všechny diskutující. Jako učitel INF na základní škole cítím povinnost se k tomuto tématu taky vyjádřit. Už teď se těším na vaše reakce - ať už budou jakékoliv.učím informatiku od 4. třídy až po devátou. Základní myšlenkou mého přístupu je, že žáci by se měli naučit používat PC ke svým potřebám a vše co na PC vytvoří, by měli umět předat. Ať už mailem, vytisknout, vystavit na internetu, odprezentovat nebo udělat video. A jak to vypadá v praxi?
Čtvrťáčci se seznamují s počítačem, úroveň je vždy dost rozdílná. Někdo umí instalovat aplikace, hrát hry - na PC je jako doma a jiní se zase pomalu bojí chytit myš do ruky. Už ve čtvrté třídě dostávají k dispozici školní mail (gmail - gapps) a postupně se jej učí používat. Je to mnohdy spíše výcvik a neustálé opakování.Pátá a šestá třída - to už se začíná trochu s teorií, historií... ale hlavně zase praktické zkušenosti s programy na tvorbu dokumentů. Primárně zatím MS Office, ale už od začátku je seznamuji s OpenOffice (LibreOffice) a také některé projekty řešíme v GoogleDokumentech. Sedmý ročník je o grafice - takže od malování, přes Zoner Callisto, GoogleSketchUp, Gimp, Paint.net...Osmý ročník - WEB - internet z druhé strany a programování HTML, CSS, a lehce PHP.Devátý ročník je pak o složitějších tabulkách v Excelu, vzorce, podmínky atp. A okrajově DB. Ve druhém pololetí už od nich nelze nic očekávat a tak jsem už třetím rokem zařadil oblíbený projekt - VIDEO na vlastní téma.Prosím o vaše názory, co bych měl do výuky zařadit a co myslíte, že je třeba naopak mimo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (28)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
fatman  |  26. 03. 2014 16:28  |  Microsoft Windows 7 IE 8.0

On někdo z mladých používá maily? Ondyno chtěl synátor (3. ročník učňáku) něco vytisknout v barvě (1 text ve Wordu a dva scany v JPEG), chtěl jsem to po něm poslat mailem do práce. Měl to od spolužáka na FB. Oni si celá třída posílají soubory přes FB, mail nikdo nepoužívá (nebo že by větší věci poslali přes službu k tomu určenou, ani omylem, radši si pošlou 20 zpráv via FB), málem jsem dostal kopřivku. Vysvětlit mu po telefonu, jak to dostat z FB do mailu mě stálo dalších pár černých vlasů, a že už jich mám pomálu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
silverkeeper  |  26. 03. 2014 17:09  |  Linux Firefox 27.0

Super jak v osmé třídě umí poslat email méně žáků než založit novou schránku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xdanik  |  26. 03. 2014 17:24  |  Microsoft Windows 8.1 Chrome 33.0.1750.154

Jsem student 9. třídy (na víceletém gymnáziu) a zatím ve všech hodinách informatiky jsem se ukrutně nudil.
Informatiku jsem měl poprvé ve 4. třídě a už v té době jsem v lecčem předčil našeho vyučujícího. A v 6. třídě jsem pomáhal Administrátorovy školní sítě.Nyní (kvarta na 8letém gymplu) jsme začali HTML a CSS - stále nic co bych už dávno neuměl, ale už bych to alespoň zařadil do předmětu "Informatická výchova".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
mattyy1  |  26. 03. 2014 17:57  |  Linux Firefox 28.0

A já si vždycky myslel, že informatika na školách je odborné vychovávání budoucích zákazníků určitým SW firmám.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
26. 03. 2014 18:47 | Microsoft Windows 8.1 Chrome 33.0.1750.154

Chodím do sekundy na Gymnázium Plzeň a informatiku máme dělenou. Moje půlka má pí uč, která nás bez své příručky Microsoft Office 2010 nenaučí nic. Druhá půlka má pana učitele. Každé úterý se z hodiny vrací rozesmátá, učí je napřed a všechno zvládají.
A obecně - o existenci jiného kancelářského balíku než je Office jsme se neučili, stejně tak o existenci jiného OS než je Windows.
VP

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
731952752  |  26. 03. 2014 19:04  |  Microsoft Windows 7 Firefox 29.0

Jsem student 9. třídy na Základní škole v Boskovicích a můj učitel informatiky nás učil úplné nesmysly ohledně HTML (Např. Dělání webu v tabulce, používání HTML tagů místo CSS, místo nasylovyného listu pro navigaci používá textové odkazy v rádcích tabulek, ...). Pokud byste se chtěli podívat na jeho práci tak http://zs.boskovice.cz/...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
26. 03. 2014 19:31 | Microsoft Windows 7 Firefox 27.0

Já nevím, jak je to jinde, ale jsem v 9. třídě Základní školy a celej ročník děláme jen power point, vlastně teda od 7. třídy nám učitelka zadá prezentaci.... a celý dvě hodiny děláme..... nic sem se novýho od 7. třídy nenaučil.... Hold máme neschopnou učitelku. Neschopnost je vidět, že přídem na hodinu a hned power point a nic jinýho a tohle je již 3roky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
jxjl  |  26. 03. 2014 19:44  |  Linux Firefox 28.0

Jako základní problém výuky práce s počítačem považuji fakt, že zatímco se naše děti stále ještě učí krasopisu, psaní všemi deseti, které je v dnešní době mnohdy i důležitější, není na základních školách ani formou volitelného předmětu. Přitom většina populace dnes sepisuje texty převážně na počítači a tato znalost by jim mohla hodně pomoci. Z vlastní zkušenosti vím, že učit se to dodatečně je prakticky už nemožné a pokud ano, tak za cenu velikého úsilí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
26. 03. 2014 20:41 | Microsoft Windows 8.1 IE 11.0

Z informatiky skoro propadám. Bohužel jsem například nevěděl co je to "Adresa internetového prohlížeče". K mému velkému překvapení to byl seznam :D Jsem student SŠ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
26. 03. 2014 21:10 | Microsoft Windows 7 Firefox 27.0

Já chodím do devátého ročníku naší základní školy a mám informatiku povinnou, ale v hodinách jsem se vůbec nic nového nedozvěděl, bereme totiž už od 5. třídy Excel a Word stále dokola. Někdy dokonce naši paní učitelku musíme učit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
ips1  |  26. 03. 2014 21:26  |  Microsoft Windows 8.1 Chrome 33.0.1750.154

Já si myslím, že v rámci informatiky by se alespoň z části (dejme tomu na druhém stupni nebo na středních školách) měla vyučovat algoritmizace. Klidně nějakou lehkou a populární formou (a la starý dobrý robot Karel), ale i s mírným teoretickým přesahem (např. náznak toho, že existují problémy různě složité a obtížně řešitelné). Rozhodně mi nejde o nějakou důkladnou průpravu v programování, to ani omylem. Jde mi čistě o schopnost uvažovat o problému algoritmicky, což považuji za velice opomíjenou součást obecného přehledu, která člověku rozšíří obzory, zejména v momentě, kdy bude opravdu nucen nějaké problémy řešit. Považoval bych to rozhodně za užitečnější, než dělat z hodin informatiky výukový kurz pro práci s nějakým určitým kusem (většinou komerčního) softwaru.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
26. 03. 2014 21:44 | Microsoft Windows 7 Chrome 33.0.1750.154

Trošku odbočím: Když jdu o přestávce po chodbě a vidím na lavičce 5 kluků a v rukách dohromady 4 tablety.. no minimálně se pozastavím jestli je to správně.A to jsem neuvěřitelný fanda moderních přenosných zařízení

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Mi.Chal  |  26. 03. 2014 22:05  |  Microsoft Windows 7 Firefox 27.0

Hlavní je naučit se vypořádat s reklamami a jak nainstalovat ty správné doplňky, aby jim z té přemíry informací nepraskla hlava.NÁŠ TÁTA TO MÁ TEŽKÉ. STÁLE NA NĚJ NĚCO LEZE.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
26. 03. 2014 22:55 | Microsoft Windows 7 Chrome 33.0.1750.154

TVL. Tak nevím jestli jsem chodil do nějaké ufonní školy ale v informatice jsme se možná tak naučili dělat prezentace v power pointu popř. psát (kopírovat) text z wikipedie do wordu. Ani 1 školní rok nejsem pryč a kvalita výuky se zdesetinásobila? Né to asi ne :D Buď je to výzkum z nějakých výběrový nebo jenom Prahy nebo něco podobného ale tohle je hovadina :D

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xlnc  |  26. 03. 2014 23:10  |  Microsoft Windows 7 Chrome 33.0.1750.154

Kdysi dávno jsem si nastudoval fungování SIPVZ a chtělo se mi plakat. RVPZV - no hromada papírů rámcově o všem, fakticky o ničem. Podstatné je kdo učí a co učí - a vypadá to, že rámcově kdokoliv a cokoliv. Krásné definice tabulkový procesor, grafický editor, kancelářský balík... jo, o tom se mluví i v rámci ECDL... jakási univerzálnost a schopnost poradit si napříč tabulkovými procesory, editory, .. ale praxe je děs běs. Vezmete uživateli ikonu a je v rejži.Už vidím, jak se učí a varuje před Facebookem, chaty, pornem, platbami na internetu... jak je za tím nějaká psychologie, didaktika, systematičnost a smysl. A ty hry v deváté třídě... no Komenský chtěl školu hrou, ale nevím, jestli takhle.Rámcově si tím průzkumem Seznam tak akorát zjišťoval, jestli je domovskou stránkou a jestli vyhledávání probíhá v něm a na jeho mapách

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
krakenax  |  26. 03. 2014 23:36  |  Microsoft Windows XP Chrome 33.0.1750.154

Když sem ve škole na kompech rozjel po síti Blobby Volley tak učitel jen čuměl. K čemu takovéto učitele. Nevěřim že ani po 10 letech co sem ze školy je to lepší. Dokud výuka bude naučit se office jak básničku tak je to k ničemu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Krejmaj  |  27. 03. 2014 00:05  |  Linux AppleMAC-Safari 5.0

moje zakladka, ze ktery uz jsem 7let pryc, mela inf stylem ze ostatni pracovali a ja si hral, protoze nez pustili word mel jsem to uz davno hotovy, pak jsem akorat cekal az to budou mit i ostatni abychom hrali counter strike 1.6 :D
jinak vyuka to byla hrozna, ale nemohl jsem to ucitelum zazlivat protoze inf delala ucitelka co ucila hudebku a ucila deti ktere i s jednoduchymi vecmi meli obrovske problemy; => nic jsem se tam nenaucil (ale ono ani na gymplu to o moc lepší nebylo, skoda)ted lituju, ze jsem si nesehnal nejake kurzy programování, kdyz jsem byl na gymplu, protoze zacit s programovanim na vs neni zrovna to prave orechove

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Tony-spk  |  27. 03. 2014 01:25  |  Microsoft Windows 7 Chrome 33.0.1750.154

Učím informatiku na střední škole a největší problém, je ten, že každý student umí ze základky něco jiného. Potom nezbývá než jet téměř od nuly. Samozřejmě kromě facebooku

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
borekz  |  27. 03. 2014 07:47  |  Microsoft Windows 7 Firefox 28.0

Dřív byla "informatika" součást matematiky na druhém stupni a učilo se programování matematických úloh v Basicu na počítači PMD 85. A asi tam byl taky robot Karel. Ale chápu, že dnes je jiná doba a je třeba naučit aspoň ty základy jako zapnout počítač, spustit prohlížeč a otevřít facebook, když programování už dnešní mládeži neleze do palice.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
from22  |  27. 03. 2014 08:22  |  Microsoft Windows 7 Firefox 28.0

Učím Informatiku na ZŠ již 7 rokem a největší problémy podle mě jsou:
1) neexistuje nic jako diaktika informatiky,
2) všeobecně si lidé (rodiče, ostatní učitelé, ředitelé apod.) myslí, že děti s "počítačema umí", což je obrovský mýtus (zahrát si hru nebo používat facebook je sice dobrý základ, ale absolutně nic nevypovídá o uživatelově schopnosti používat PC), a to vede k tomu, že bod 3,
3) Informatika je považována za podřadný předmět = učí to kdekdo,
4) na VŠ nikoho učit informatiku nenaučí, 99 % znalostí a dovedností z VŠ je mi k ničemu,
5) požadavky na vyučujího Informatiky (vstupní znalosti, sebevzdělávání) jsou tak velké, že jen málokdo je ochoten je za ten mrzký peníz investovat (proč má mít stejné peníze jako třeba dějepisář, který si jednak vystačí z toho co má z VŠ nebo co si vytvořil za přípravy před 20 lety...)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
outsyder  |  27. 03. 2014 11:17  |  Microsoft Windows 7 Chrome 33.0.1750.154

Co po těch učitelích chcete? Za šestnáct tisíc čistého byste si představovali odborníka, který perfektně rozumí celé šíři informačních technologií, má hluboké všeobecné znalosti, má navíc pedagogický talent, chuť se neustále sebevzdělávat, vymýšlet nové a nové metody, experimentovat a věnovat se dětem, které ho za odměnu budou posílat do pr.dele a tvářit se, že utrpět vzdělání je to nejhorší, co je mohlo v životě potkat?
To je realita dnešních základních škol! Tak si uvědomte, že těch pár zapálených bláznů, kteří to dělají v podstatě jako charitu, nemůže naše školství spasit.
Každý jen trošku schopný ajťák se v soukromém sektoru uživí mnohem lépe. Pokud máte představu o tom, jací by měli být učitelé informatiky, tak ji prosím zkonfrontujte s představou o tom, za kolik peněz byste byli ochotní něco takového dělat vy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
27. 03. 2014 18:01 | Microsoft Windows XP Chrome 33.0.1750.154

Nejvíc mě mrzí že jsme měli v učebně mnoho počítačů ale jen jeden iMac G3 A nikdy nás na něj nechtěl nikdo pustit :/ Ani nám o Applu vůbec nikdo nic velice neřekl ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
microfox22  |  28. 03. 2014 17:49  |  Microsoft Windows 7 Firefox 28.0

Já učím děcka na prvním stupni (čtvrťáky a páťáky) v rámci PC kroužku používat službu Google Drive... To je služba, která se jim neskutečně hodí do dalšího studia. Když já studoval, tak to ještě nebylo... Osobně Google Drive používám a je to supr věc...Google Drive má své editory na způsob Wordu, Excelu a tuším PowerPointu (který jsem doposud nevyužil). Člověk si něco doma napíše na PC, otevře si to kdekoliv, třeba i na mobilu, tabletu a kdekoliv kde má přístup na internet. Znám spoustu studentů co si napíšou slohovku nebo nějakou práci do Wordu a pošlou si to na svůj vlastní mejl a dělají si z toho úschovnu což mi přijde hloupé...Zároveň mají GMAIL, takže není důvod zakládat něco na seznamu, který žádné takové služby nemá a kdyby je měl, bylo by to fajn, ale v tomhle seznam.cz googlu konkurovat nemůže. Krom toho řešíme bezpečnost, chování na internetu apod...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
28. 03. 2014 20:19 | Microsoft Windows 7 Chrome 33.0.1750.154

Uz nemohu hodnotit jak to je momentalne ale kdyz jsem chodil na ZS tak to vice mene bylo totez co uz jsem zde cetl nekolikrat. Office, jak udelat slozku, jak si zmenit tapetu... Ale to bylo tim ze na vesnici v te dobe nebylo moc Informatiku takze co se nas pan fyzikar naucil po vecerech, snazil se nam ukazat. Nic moc ale byla tam snaha nakeho posunu kdyz sme office dojeli cely.
Podle me by se mely hlavne ucit nejake zasady chovani a ochrany osoby v internetovem prostoru, zakladni znalost PC(tedy co k cemu slouzi v PC). Vyhledavani informaci coz je dneska celkem bezna vec a pritom to podle meho odhadu tak polovina studentu poradne nedokaze... Rozmanitost OS by take nebyla od veci, je jasne ze aktualni dominantou jsou Windows ale proc studentum neukazat ze je tu treba Mac OS pro pocitace Apple a Linux(ruzne distra).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
DuckDaffy  |  29. 03. 2014 01:49  |  Microsoft Windows 7 Chrome 33.0.1750.154

Za mých studií na ZŠ v malé horské obci se ještě o počítačích prakticky nevědělo.V naší třídě byly počítače jen dva - já měl díky otci z Tesly PMD85 (dodnes jede!) a kamarád Commodore díky jeho staršímu bráchovi.
Na PMD jsem strávil obrovské množství času, jak hraním, tak posléze i programováním. Bohužel tím, že jsem byl na to objevování vlastně sám s jen několika publikacemi, které o PMD vznikly, tak to šlo veeelmi pomalu a ztuha. Mít v té době po boku nějakého zapáleného parťáka, mohl bych dnes být někde úplně jinde...Na SŠ tech. směru jsme díky zaměření oboru měli mimo MS-DOS a Word také programování v ASM x51 a Pascal, AutoCAD, HW architektura PC, layoutování PCB, prostě samé úžasné věci. :)
Učili jsme se na 386, 486 a P1. Nemálo odpolední jsem proseděl v PC učebně a i díky vstřícnosti mladého a akčního správce sítě (budiž mu země lehká) jsem se konečně lépe dostal k informacím, které mě fascinovaly a posouvaly dál a dál.Musím po letech smeknout a uznat, že drtivá většina mých (nejen IT) učitelů byli opravdu odborníci, kteří věděli co učí a proč to učí a dokázali o tom povídat takovým způsobem, že "ti se zájmem" to až hltali a "ti méně schopní" to snad alespoň občas pochopili.Na VŠ to bylo s PC ještě zajímavější, C++, architektura sítí, TCP/IP, kompresní algoritmy, simulace el. obvodů, MatLab, AutoCAD a já nevím co ještě. Nejcennější byly praktické laboratoře, např. když jsme měřili DSL přípojku a simulovali delší vedení, tak bylo krásně vidět jak klesá rychlost přenosu. :)Dnes pracuji ve vývoji a ta poměrně dobrá znalost HW a vyvinutý čuch na sledování a analýzu chování přístroje denně využívám.Velmi mě mrzí, že jsem se nikdy během studií nesetkal s projektovým řízením a metodikami typu ZTD.
Tyhle dovednosti by se měly vštěpovat jako druhé, hned po psaní, aby to už šlo všechno pěkně zapisovat. :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor
Aktuální číslo časopisu Computer

Bojujeme proti Fake News

Dva velké testy: fotoaparáty a NASy

Co musíte vědět o změně evropského roamingu

Radíme s výběrem základní desky