Informatika na základních školách: co se děti naučí?

Práce s počítačem dnes patří mezi základní dovednosti jako číst, psát a počítat. Jak se tedy dnes učí informatika na základních školách?

Seznam.cz ve svém průzkumu mezi 203 učiteli informatiky a 3 549 žáky 5. až 9. škol zjišťoval, jak se děti v dnešní době ve školách učí počítačům a internetu. Školní výuka informatiky je dnes dle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVPZV) povinnou. Co se tedy v těchto hodinách naučí?

Hardware, programy a co se s nimi dá dělat

Naprostá většina dětí projde povinnou výukou informatiky v 5. a 6. třídě – v každém z těchto ročníků je informatika povinná pro 91 % žáků. Třetina dětí se s informatikou setkává už ve 4. třídě, polovina dětí pak má informatiku na druhém stupni. Povinná výuka informatiky se však nevyhýbá žákům v žádné třídě a na některých školách se s ní setkávají také prvňáci.

Na prvním stupni se děti setkávají především se základy práce na počítači – poznávají internet a e-mail, učí se vyhledávat, dozvídají se o hardwaru, softwaru a bezpečnosti, učí se základům práce se sadou programů pro tvorbu dokumentů. Na druhém stupni se děti učí s mapami a základy tvorby webových stránek.

Klepněte pro větší obrázek
Povinná výuka informatiky dominuje v 5. a 6. třídě (zdroj: Seznam)

To je v zásadě v souladu RVPZV, které vyjmenovává učivo informatiky na prvním i druhém stupni docela podrobně. Na prvním stupni by se děti měly seznámit s počítačem a jeho periferiemi, s bezpečností práce s hardwarem i softwarem i s ochranou dat, dále pak další základy jako jsou operační systémy, komunikace a multimédia.

Na druhém stupni by pak děti měly své znalosti prohlubovat, učí se o ochraně duševního vlastnictví, vyhledávat a ověřovat informace, tvořit obsah. Sem patří především tvorba dokumentů, tabulek či grafiky, seznámení se základy typografie a zpracování dat. 

Ačkoli RVPZV nedefinuje konkrétní programy či služby, kterým by se měli kantoři ve výuce věnovat, pro kancelářské programy je ve školách stále velmi často synonymem Microsoft Office. Otázce osvěty ohledně alternativních programů, služeb a operačních systémů se však průzkum bohužel podrobněji nevěnoval, což je velká škoda. 

Hry a internet? Mohly by učit učitele...

Náplní hodin informatiky jsou také počítačové hry, do hodin je podle průzkumu zařazuje téměř polovina učitelů. Avšak podle vlastní slov zde již nemají děti co učit. Také s webem se většina dětí potká ještě před začátkem školní docházky.

Klepněte pro větší obrázek
Tvorbu webových stránek se děti učí na druhém stupni (zdroj: Seznam)

I přes znalosti počítačových her a internetu však děti uznávají, že hodiny informatiky pro ně nejsou ztraceným časem. Jen 14 % deváťáků, a mezi mladšími dětmi ještě méně, přiznává, že se v hodinách informatiky ničemu novému nenaučili.

Pro většinu dětí je tak informatika přínosem, dokonce 35 % páťáků udává, že se v informatice dozví spoustu nového, mezi deváťáky pak toto číslo kleslo k 20 %. Zbytek dětí pak uvádí, že v informatice již nějaké znalosti měly, avšak něco nového se přesto naučily.

Klepněte pro větší obrázek
Většina dětí přiznává, že hodiny informatiky jsou pro ně přínosem (zdroj: Seznam)

Když měly samy děti zhodnotit, co na počítači umí, výsledky ukázaly, že v počítačových hrách děti excelují již ve 4. třídě, achillovou patou je pak – a to i pro některé deváťáky – hledání v mapách a práce s kancelářskými programy.

Práci s e-maily si české děti osvojují mezi 4. a 6. třídou. Zatímco jen necelá polovina čtvrťáků umí e-mailovou schránku založit a 58 % umí odeslat e-mail, mezi šesťáky obě dovednosti umí již 79 % školáků.

Klepněte pro větší obrázek
Jako první si děti osvojují hrají her (zdroj: Seznam)

V žádné české škole nechybí počítačová učebna s přístupem k internetu, avšak do počítačových učeben k internetu mají žáci přístup o přestávkách jen v 16 % škol. V téměř polovině běžných tříd pak nechybí počítač s internetem, žáci jej o přestávkách mohou využívat jen v 11 % škol.

Ještě méně, 40 % škol, má počítač ve školní knihovně a 8 % škol má počítače s internetem i na chodbě, ty jsou ve většině přístupné i o přestávkách. Celkově pak neomezený přístup k internetu – tedy i o přestávkách – nabízí třetina škol.

Klepněte pro větší obrázek
Všechny české školy mají přístup k internetu v počítačové učebně (zdroj: Seznam)

Děti by tak měly mít ze základních škol poměrně dobrý základ, na kterém mohou dále stavět a rozvíjet. A až se pak budou rozhodovat, co budou dělat, třeba se rozhodnou ke studiu IT, což je stále slibný obor.

 

Průzkum i osnova v rámci RVPZV vypadají docela slibně, ovšem není nad konkrétní zkušenosti. Pokračujme proto v diskuzi pod článkem. Chodí vaše děti nebo ještě vy sami na základní školu? Prozraďte, co se dnes učí v informatice. Zajímá nás například nezodpovězená otázka, jakým konkrétním programům, službám a operačním systémům se učitelé věnují. Převažuje stále duo Windows+Office, nebo už je lepší osvěta o alternativách?

 

zdroj titulní fotografie: Flickr/Lucélia Ribeiro CC-BY-SA 2.0

Témata článku: Počítače, Seznam.cz, Statistiky, Programování pro děti, Děti

119 komentářů

Nejnovější komentáře

  • DuckDaffy 29. 3. 2014 1:49:30
    Za mých studií na ZŠ v malé horské obci se ještě o počítačích prakticky...
  • Jiri Vysin 28. 3. 2014 20:19:13
    Uz nemohu hodnotit jak to je momentalne ale kdyz jsem chodil na ZS tak to...
  • microfox22 28. 3. 2014 17:49:45
    Já učím děcka na prvním stupni (čtvrťáky a páťáky) v rámci PC kroužku...
Určitě si přečtěte

Jak vybrat monitor k počítači: nenechte se zlákat nepodstatnými parametry

Jak vybrat monitor k počítači: nenechte se zlákat nepodstatnými parametry

** Na jaké parametry se zaměřit a kde vás výrobci chtějí nachytat ** Monitory se stále více specifikují pro konkrétní určení ** Náročný hráč nebo profesionální grafik mají různé požadavky

20.  6.  2017 | Tomáš Holčík | 32

Dlouhodobý test HTC Vive: co vám recenze o virtuální realitě neřeknou

Dlouhodobý test HTC Vive: co vám recenze o virtuální realitě neřeknou

** Ani hry se sebelepší grafikou vás nevtáhnou tolik, jako ve virtuální realitě ** Pro sledování filmů není VR ani zdaleka ideální ** I první generace je skvělá, stále však působí jako prototyp

20.  6.  2017 | Stanislav Janů | 22

11 tipů, jak efektivně a přesně sledovat počasí pomocí internetu

11 tipů, jak efektivně a přesně sledovat počasí pomocí internetu

** Sledujte počasí z více zdrojů a podrobněji, přesněji tak určíte, jaké počasí vás potká na dovolené ** Na webu najdete hromadu pokročilých předpovědí počasí, ale i specializované meteorologické služby ** Vybrali jsme 14 služeb na počasí, které se vám můžou hodit

23.  6.  2017 | Jakub Čížek | 19

Jak unikají informace o nových iPhonech? Třeba podprsenkami čínských pracovnic

Jak unikají informace o nových iPhonech? Třeba podprsenkami čínských pracovnic

** Na černém trhu mohou zaměstnanci továren za kradené součástky inkasovat částku ve výši ročního platu ** Velké množství informací je vyneseno i z centrály Applu ** Díly jsou pašovány v botách, podprsenkách i odpadem

21.  6.  2017 | Stanislav Janů | 24


Aktuální číslo časopisu Computer

Bojujeme proti Fake News

Dva velké testy: fotoaparáty a NASy

Co musíte vědět o změně evropského roamingu

Radíme s výběrem základní desky