Crowdfunding | Indiegogo

Indiegogo zachraňuje pověst crowdfundingu – chce ručit za dodání zboží

  • Portál Indiegogo chce posílit důvěru v crowdfunding
  • Hodlá garantovat, že klienti obdrží zaplacené produkty
  • Znamená to konec tradičního crowdfundingu?

Portál Indiegogo chce posílit důvěryhodnost crowdfundingového financování zboží a služeb. V příštím roce proto spustí pilotní projekt, v jehož rámci bude garantovat, že přispěvovatelé obdrží zaplacené produkty.

Crowdfunding, neboli skupinové financování, má celou řadu výhod pro obě strany. Zatímco zadavatel kampaně může získat finanční prostředky na rozjezd zajímavého projektu, zákazník má šanci dostat inovativní produkt nebo službu za často velmi atraktivní cenu. Pokud se kampaň nepovede dotáhnout do zdárného konce – tedy nevybere-li se potřebná suma – dostane zákazník své peníze zpět.

Není to jen procházka růžovým sadem

Jenže ne vždy to dopadne tak ideálně, jak bychom mohli očekávat. Příkladem může být například případ praktického batohu pro geeky iBackPack, na který se povedlo vybrat v přepočtu téměř 18 milionů korun. První várka zaplacených batohů měla být odeslána už v září 2016, nicméně zákazníci své zboží nikdy nedostali a zadavatel kampaně Doug Monahan údajně není k nalezení. Jak upozornilo i několik našich čtenářů v diskuzi pod článkem, nejedná se ani zdaleka o ojedinělý případ.

Dalším poměrně častým problémem je mnohdy i několikaleté zpoždění, způsobené nejčastěji různými komplikacemi. Zákazníci tak dostávají zboží či služby v době, kdy už pro ně nemusí být tak zajímavé, případně kdy na trhu existuje (často i levnější) alternativa.

Zaručené doručení

Jeden z nejvýznamnějších crowdfundingových portálů Indiegogo chce nyní posílit důvěru klientů v tuto formu financování. V příštím roce proto plánuje zahájit nabídku „garantovaného doručení“, kterou uplatní u některých kampaní. Tvůrci, kteří se rozhodnou zapojit do pilotního projektu, slíbí uživatelům dodání produktu v konkrétním termínu. Pokud tento slib nesplní, dostanou přispěvatelé investované peníze zpět v plné výši.

V tuto chvíli nejsou známy další podrobnosti o tom, jak by program „garantovaného doručení“ měl fungovat, protože Indiegogo hodlá v úvodní fázi zkoušet různé přístupy a metody. Každopádně kampaně, které se zapojí, budou označeny speciálním symbolem a uživatelé je tak budou moci odlišit od ostatních.

V některých případech bude portál dokonce moci zadržet část finančních prostředků, dokud nebude jisté, že zákazníci dostanou zaplacené zboží včas. Přispěvatelé tak budou mít alespoň částečnou záruku, že o své peníze nepřijdou a nebudou muset situaci řešit s vyšetřovacími úřady.

Je to konec crowdfundingu?

Server Techspot označuje plánovanou novinku jako „konec crowdfundingu v jeho tradiční podobě“. Je pravdou, že jistá míra rizika k tomuto způsobu financování odjakživa patřila a klienti s ní víceméně museli počítat. Problém však vidí v tom, že podstata crowdfundingu spočívala v získání prostředků na rozjezd – například na zahájení výroby, na které samotný tvůrce nemá peníze. Zadržováním peněz může portál tento základní princip narušit.

Redaktor Shawn Knight se obává, že se crowdfunding tímto krokem stane jakýmsi pískovištěm pro velké firmy s dostatkem finančních prostředků, které si na něm budou zkoušet, o jaké produkty mají zákazníci zájem.

Malé začínající projekty, které mohou nabídnout jen skvělý nápad, tak mohou přijít o snadný způsob, jak získat peníze a vše dotáhnout do zdárného konce. Do systému se ale mohou zapojit banky - tvůrcům by teoreticky mohla úspěšná kampaň a prostředky rezervované Indiegogem posloužit jako záruka bance, která by poskytla potřebné prostředky na úvěr. Závazek vůči bance by byl přitom pro tvůrce daleko větší bič na zdárné rozjetí výroby než drobní přispěvovatelé. Ze získaných prostředků by tak ale část ztratili nejen na provizi crowdfundingovému portálu, ale i na úrocích bance.

Diskuze (4) Další článek: Stále více britských firem implantuje svým zaměstnancům mikročipy

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,