iDnes už není první - ale tak jednoduché to není

Stomiliónovou investici vydavatelství MaFra dokázala „zadarmo“ přebít megakampaň Seznamu. IDnes ale je pozadu jen v jediném parametru.

Žebříček návštěvnosti českých internetových serverů býval kdysi brán jako žebříček významu a hodnoty našich webů. Tyto doby už jsou dávno pryč – na prvním místě je ekonomická úspěšnost, a vůbec nikdo se nediví, že některé z ekonomicky nejvýznamnějších webů českého Internetu (např. významné internetové obchody) audit návštěvnosti zcela ignorují, neboť je pro ně nevýznamný. A i mezi servery živícími se návštěvností, tj. reklamou, nalezneme propastné rozdíly: sto miliónů stránek za měsíc nemusí pomoci chatovacímu serveru k zisku jediné koruny z inzerce, ale finanční web s tisícinovou návštěvností je vyprodán a vydělává si na pohodlné živobytí.

Po zhruba půl roce, kdy iAudit nenaměřil žádnou světodějnou událost, se přece jen cosi významného stalo: český Internet má novou jedničku ve zpravodajství, když zpravodajský deník Novinky.cz, provozovaný společně deníkem Právo a Seznam.cz, těsně předběhl dlouholetého lídra iDnes v počtu denních návštěvníků, byť těsně. I když je nutné hned jednou větou uvést, že iDnes naproti tomu výrazně, zhruba dvojnásobně vede v dalších dvou kategoriích (čas strávený na serveru a počet načtených stránek), přece jenom jde o událost přelomovou. Ostatně, o vzniku tohoto serveru jako společného podniku obou firem jsme zde již analýzu publikovali.

IDnes byl mnoho let tak výrazným lídrem v oblasti zpravodajských serverů, že jeho odstup od nejbližších konkurentů (např. www.ceskenoviny.cz, lidovky.cz, Neviditelný Pes nebo už zmíněné Novinky.cz) byl zhruba tak velký jako odstup Seznamu od ostatních portálů. IDnes byl současně velikášským projektem, do kterého jeho mateřská firma (MaFra a.s.) nainvestovala na domácí poměry gigantickou částku, zřejmě výrazně přesahující sto miliónů korun. Přesto, že se tato investice finančně vůbec nevrátila (je sporné, jestli iDnes vůbec vydělává “cash”, oficiální zprávy se k tomuto tématu vyjadřují nejednoznančně), mohla se MaFra alespoň utěšovat tím, že vytvořila internetové zpravodajské impérium. Jenomže pak přišly dlouho poněkud nedomrlé Novinky.cz a téměř bez jakékoli investice, či dokonce se zastavením investice ze strany Seznamu do vlastního redakčního týmu (téměř vše se přebírá z Práva) předehnaly iDnes během dvou měsíců. Jak je to možné? A je to vůbec pravda?

Je skutečně pravda, že na stránky Novinky.cz zabrousí denně nyní více lidí než na iDnes.cz. Jestli ale byl vybudován server, který je navštěvovanější než iDnes bez berliček, musel by Seznam na měsíc zastavit veškerou reklamu, kterou na svých stránkách Novinkám dává (a abychom byli úplně spravedliví, měla by i MaFra “cenzurovat” zmínky o existenci iDnes.cz na stránkách svých tištěných novin). Vzhledem k tomu, že Seznam poskytuje na každé své stránce (!) výrazné odkazy na atraktivní titulky na serveru Novinky.cz, domnívám se, že by Novinky v měřeném měsíci (únor) spadly na zlomek, možná na třetinu své hodnoty. Seznam nebude tuto prestižní reklamní pozici udělovat Novinkám, které mu navíc zcela nepatří, přidělovat navždy – nicméně, jak je jeho dobrým zvykem, bude své návštěvníky “masírovat” dostatečně dlouho, až si zvyknou na Novinky chodit samostatně a automaticky. Místo “Novinky mají větší návštěvnost než iDnes” by bylo přesnější uvést “Seznamu se daří ´nahnat´ na Novinky více návštěvníků než deník Dnes nažene na stránky iDnes”. Ono je těžké kliknout prstem na adresu vytištěnou na papíru. Samozřejmě ovšem platí, že nákupčím internetové reklamy je srdečně jedno, jestli byl někdo někam nahnán nebo tam přišel sám.

Jsou zde ale důležitější otázky. Jsou dnes Novinky.cz významnější než iDnes? Tento dotaz není správně položen, protože Novinky jsou jen zpravodajskou větví Seznamu, zatímdo iDnes je pro Mafru “kmenem”, ze kterého vyrůstají další komerční služby – je tedy vhodné porovnávat Seznam.cz s iDnes.cz. Z vývoje posledních měsíců u iDnes.cz se totiž zdá, že samotné všeobecné zpravodajství není v centru zájmu, ani není na iDnesu nejdůležitější – ekonomicky nejvýznamnější sekcí tohoto svým způsobem portálu je nepochybně Fincentrum, ekonomicky významnou pozici má samozřejmě Mobil Server, který do rodiny iDnesu dnes patří, hospodářsky zajímavý může být i Automodul (automodul.idnes.cz) nebo personální inzerce. Hojně navštěvované zpravodajství iDnesu je pak pro firmu spíše cestou, jak přivést zákazníky na své další, finančně výnosnější služby.

Prudký nárůst Novinek, který bude ještě zcela jistě vzrůstat v březnu díky atraktivním titulkům (události v Iráku), a kde předpokládám další zvýšení náskoku nad iDnesem, mnohé zaskočil. Vždyť pro internetové insidery jsou Novinky.cz vlastně jen jinak zabalenou četkou – banálním zpravodajstvím, které si lze přečíst dříve a v kompletní podobě na ceskenoviny.cz (které mimochodem a po zásluze získaly Zavináče za zpravodajský server roku – akademici si konečně uvědomili, který server skutečně zpravodajství sbírá a které jen jenom přebírají), a mnoho si z nich postesklo, že původní Novinky byly lepší, neboť byly tvořeny původními autorskými články.

Je ale nutné si uvědomit, že právě tyto masově orientované Novinky jsou nejatraktivnějším možným cílem pro lidi, které z nedostatku lepšího pojmenování nazývám prostými uživateli Internetu, tedy pro většinu uživatelů českého Internetu. Internetoví insideři jimi často opovrhují, protože ´Netu nerozumějí, myslí si, že Internet=Seznam.cz, navštěvují jej málo, neumějí vyhledávat a neznají Google a podobně; často je označují za osoby, které se používání Internetu teprve naučí. Chyba lávky, chyba uvažování – nenaučí, nepotřebují to, jejich životní náplň a životní potřeby jsou jinde, Internet je jim nepříliš významnou pomůckou, kterou semtam povrchně využijí. Moje sestra, která na dotaz, jakéže si to s manželem pořídili to pěkné nové auto, odvětila, že červené; jinak se jí ovšem daří přednášet všude možně po světě v rozličných jazycích. Její negramotnost v oblasti automobilů a Internetu může být pro automobilové a internetové fanoušky zarážející, ale je zcela normální a přirozená. Já zase nerozeznám plecko od krkovičky, nikdy se to nenaučím a dokonce jsem na to patřičně hrdý.

Zde bych si závěrem dovolil uvést zásadní chybu, kterou podle mého názoru při vytváření svého internetového impéria udělala MaFra a kterou už pak neopakoval (jsa poučen), Seznam s Právem. MaFra je vydavatel českého polobulvárního deníku, ostatně stejně jako Borgis (Právo). Vytvořila pro své čtenáře gigantický, sofistikovaný, obsahově nesmírně rozsáhlý a velmi hodnotný obsah – takový, který jimi nemohl být dostatečně “masově” oceněn, který je využitelný jen malinkou částí české populace. Můžeme si klást otázku, zda a proč to tehdejším tvůrcům iDnesu nedošlo, ale po bitvě je každý kaprál generálem. Ostatně, toto velmi dobře ví zakladatel Seznamu a proto často čeká, až někdo jiný svede bitvu za něj a ukáže se, co funguje a co ne. A činí tak dobře; dnes se netleská za to, že si někdo nabil ústa, ale že to někdo dokázal, a již je jedno, zda podle návodu cizího nebo vlastního.

Seznam s Právem naopak přesně trefil do toho, co je potřeba. Velmi stručné zprávy a velké titulky; hodně fotografií a žádná velká snaha o přidanou hodnotu – co chcete ostatně vymýšlet na článku typu Německý ovčák pokousal dvanáctiletého chlapce? Stačí dva odstavečky a fotka nějakého psa, nejspíše úplně jiného, než dotyčný provinilec, stačí, když přibližně sedí rasa. Redaktor Blesku by řekl: příliš dlouhé, zvětšit titulek a obrázek, doprovodný text vypustit. Právě takový obsah si v denících, a stejně tak v Internetu, přečtou statisíce lidí; Baldachýn je samozřejmě skvostná zábava, ale pro pár stovek z nás.

Diskuze (42) Další článek: Nová verze bezinstalačního Linuxu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,