Výzkum | Autonomní vůz

iDAR jsou nové „oči“ pro autonomní vozy. Kombinují kameru a lidar

  • AEye představil nový senzor iDAR, určený pro autonomní vozidla
  • iDAR dokáže registrovat ostatní vozidla až na vzdálenost 1 km
  • Má 16× větší pokrytí a 10× vyšší snímkovací frekvenci než lidar

Analytici předpovídají, že v roce 2030 se bude po silnicích prohánět deset milionů autonomních vozů. To znamená světlé zítřky pro firmy vyrábějící lidary – senzory, které měří vzdálenost od objektů tím, že je osvětlují laserovým světlem a měří odražené impulsy. Ty tvoří základ řady autonomních systémů, používaných například ve vozech Waymo a Uber.

Může být ještě něco lepšího než lidar? Zástupci startupu AEye tvrdí, že ano. Jsou přesvědčeni o tom, že jejich inovativní technologie může výrazně zvýšit rozsah a rychlost skenování okolního prostředí. Pro svůj záměr se jim povedlo získat investici ve výši 40 milionů dolarů od Taiwania Capital.

Finance budou vynaloženy mimo jiné na posílení týmu a další investice, jejichž cílem je představení komerčně dostupného řešení. Nová generace senzorů by měla být poprvé prezentována již počátkem roku 2019 na veletrhu CES.

iDAR kombinuje kameru a lidar

Kromě oznámení o získané investici se AEye pochlubilo svým proprietárním senzorem iDAR. Snímač má celou řadu pozoruhodných vlastností, z nichž vyniká například schopnost registrovat ostatní vozidla až na vzdálenost jednoho kilometru, tedy čtyřikrát dále, než „dohlédnou“ současné lidary.

Konkrétně na letištní dráze v kalifornském Byronu dokázal senzor detekovat šestimetrovou dodávku na vzdálenost 914 metrů. „Věříme, že s malými úpravami můžeme dosáhnout dosahu pěti, deseti kilometrů, možná i více,“ uvedl James Doty, profesor ze Stanfordské univerzity, který pro AEye pracuje jako poradce.

Hlavní část vývoje iDARu vedl Allan Steinhardt, v jehož životopise najdeme například agenturu amerického ministerstva obrany DARPA, kde zkoumal vesmírné, pozemní a námořní radarové systémy.

Výsledky jsou příznivým signálem pro segment autonomních vozidel. Na čím větší vzdálenost dokáže auto bez řidiče identifikovat potenciální hrozby, tím dříve a bezpečněji na ně může reagovat. Nové „oči“ tak mohou přispět k dosažení lepší bezpečnosti a spolehlivosti.

Klepněte pro větší obrázek
iDAR používá data z lidaru a barevný obraz snímaný 360stupňovou kamerou

iDAR používá data z lidaru a barevný obraz snímaný 360stupňovou kamerou. Získaný výstup AEye označuje jako True Color lidar, přičemž jde o vůbec první snímač, kombinující lidar a kameru na hardwarové úrovni.

Světlé zítřky

Údaje shromážděné lidarem a kamerou v systému iDAR umožňují technologii AEye vnímat a chápat objekty, jako je jízdní kolo, brzdové světlo nebo dopravní značka. Systém je navíc schopen detekovat kontextuální změny v prostředí – například když člověk otočí hlavu, než vstoupí do ulice.

iDAR také poskytuje flexibilitu při mapování prostředí. Prostřednictvím softwarového rozhraní mohou výrobci automobilů ovlivňovat algoritmy strojového učení, které například upraví rozlišení v závislosti na tom, jaké objekty jsou v dosahu. Systém tak může snížit rozlišení oblohy a současně zvýšit počet impulzů vyslaných směrem k chodci nebo cyklistovi.

AEye tvrdí, že systém iDAR má šestnáctkrát větší pokrytí a desetkrát vyšší snímkovací frekvenci (až 100 Hz) ve srovnání s konkurenčními senzory. Kromě toho je také energeticky úspornější.

Základní cena snímače AEye iDAR se má udržet pod hranicí 3000 dolarů, což je v přepočtu asi 68 500 Kč. Pro srovnání, lidar VLP-16 od výrobce Velodyne začíná na čtyřech tisících dolarů a jeho dosah jen sto metrů.

Diskuze (7) Další článek: Google „hacknul“ Siri. Hlasovým příkazem otevře Google Asistenta

Témata článku: Výzkum, Strojové učení, Automobily, Doprava, Investice, Kamera, Autonomní vůz, DARPA, CES, Okolní prostředí, Velodyne, Finance, Dolar, Snímač, Frekvence, Nové oko, Softwarové rozhraní, Senzor, Potenciální hrozba, Základní cena, Dopravní značka, Inovativní technologie, Byron, Nová generace, Dostupné řešení


Určitě si přečtěte

Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

** Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně je obdivuhodné technické dílo ** Stejná turbína vyrábí elektřinu i tlačí vodu zpět do horního jezera ** Strojovna elektrárny je zabudována v podzemí

David Polesný | 35

Portál občana už funguje. Na státní web vypadá až překvapivě použitelně

Portál občana už funguje. Na státní web vypadá až překvapivě použitelně

** Portál občana už funguje, vyřídíte na něm první požadavky ** Funkce se budou postupně rozšiřovat ** Web je docela moderní a přehledný

David Polesný | 66

Jeff Bezos: Amazon zbankrotuje. Jednou

Jeff Bezos: Amazon zbankrotuje. Jednou

** Šéf Amazonu varoval zaměstnance, že ani Amazon nebude existovat navždy ** Nastínil jasné mechanismy, jak udržet Amazon na trhu co nejdéle ** Co může Amazon v budoucnu ohrozit?

Karel Javůrek | 32

Osudová havárie Concordu: Před 18 lety přišel konec nadzvukových dopravních letadel

Osudová havárie Concordu: Před 18 lety přišel konec nadzvukových dopravních letadel

** Concorde byl nejrychlejším dopravním letadlem ** Atlantik dokázal přeletět za cca 3 až 3,5 hodiny ** Před osmnácti lety tragická havárie provoz těchto letadel prakticky ukončila

David Polesný, Jiří Černý | 39

Samořídicí auto jezdilo po silnicích už v roce 1993. Nemělo radar ani GPS

Samořídicí auto jezdilo po silnicích už v roce 1993. Nemělo radar ani GPS

** Myslíte, že vývoj autonomních vozidel je záležitostí aktuálního století? ** Již před 25 lety Bosch předvedl první autonomní auto ** Historie však sahá ještě o něco hlouběji

Karel Kilián | 14



Aktuální číslo časopisu Computer

Nejlepší programy pro úpravu fotek zdarma

Externí disky pro zálohu dat

Velký test: herní notebooky

Srovnání 12 batohů