Výzkum | Autonomní vůz

iDAR jsou nové „oči“ pro autonomní vozy. Kombinují kameru a lidar

  • AEye představil nový senzor iDAR, určený pro autonomní vozidla
  • iDAR dokáže registrovat ostatní vozidla až na vzdálenost 1 km
  • Má 16× větší pokrytí a 10× vyšší snímkovací frekvenci než lidar

Analytici předpovídají, že v roce 2030 se bude po silnicích prohánět deset milionů autonomních vozů. To znamená světlé zítřky pro firmy vyrábějící lidary – senzory, které měří vzdálenost od objektů tím, že je osvětlují laserovým světlem a měří odražené impulsy. Ty tvoří základ řady autonomních systémů, používaných například ve vozech Waymo a Uber.

Může být ještě něco lepšího než lidar? Zástupci startupu AEye tvrdí, že ano. Jsou přesvědčeni o tom, že jejich inovativní technologie může výrazně zvýšit rozsah a rychlost skenování okolního prostředí. Pro svůj záměr se jim povedlo získat investici ve výši 40 milionů dolarů od Taiwania Capital.

Finance budou vynaloženy mimo jiné na posílení týmu a další investice, jejichž cílem je představení komerčně dostupného řešení. Nová generace senzorů by měla být poprvé prezentována již počátkem roku 2019 na veletrhu CES.

iDAR kombinuje kameru a lidar

Kromě oznámení o získané investici se AEye pochlubilo svým proprietárním senzorem iDAR. Snímač má celou řadu pozoruhodných vlastností, z nichž vyniká například schopnost registrovat ostatní vozidla až na vzdálenost jednoho kilometru, tedy čtyřikrát dále, než „dohlédnou“ současné lidary.

Konkrétně na letištní dráze v kalifornském Byronu dokázal senzor detekovat šestimetrovou dodávku na vzdálenost 914 metrů. „Věříme, že s malými úpravami můžeme dosáhnout dosahu pěti, deseti kilometrů, možná i více,“ uvedl James Doty, profesor ze Stanfordské univerzity, který pro AEye pracuje jako poradce.

Hlavní část vývoje iDARu vedl Allan Steinhardt, v jehož životopise najdeme například agenturu amerického ministerstva obrany DARPA, kde zkoumal vesmírné, pozemní a námořní radarové systémy.

Výsledky jsou příznivým signálem pro segment autonomních vozidel. Na čím větší vzdálenost dokáže auto bez řidiče identifikovat potenciální hrozby, tím dříve a bezpečněji na ně může reagovat. Nové „oči“ tak mohou přispět k dosažení lepší bezpečnosti a spolehlivosti.

Klepněte pro větší obrázek
iDAR používá data z lidaru a barevný obraz snímaný 360stupňovou kamerou

iDAR používá data z lidaru a barevný obraz snímaný 360stupňovou kamerou. Získaný výstup AEye označuje jako True Color lidar, přičemž jde o vůbec první snímač, kombinující lidar a kameru na hardwarové úrovni.

Světlé zítřky

Údaje shromážděné lidarem a kamerou v systému iDAR umožňují technologii AEye vnímat a chápat objekty, jako je jízdní kolo, brzdové světlo nebo dopravní značka. Systém je navíc schopen detekovat kontextuální změny v prostředí – například když člověk otočí hlavu, než vstoupí do ulice.

iDAR také poskytuje flexibilitu při mapování prostředí. Prostřednictvím softwarového rozhraní mohou výrobci automobilů ovlivňovat algoritmy strojového učení, které například upraví rozlišení v závislosti na tom, jaké objekty jsou v dosahu. Systém tak může snížit rozlišení oblohy a současně zvýšit počet impulzů vyslaných směrem k chodci nebo cyklistovi.

AEye tvrdí, že systém iDAR má šestnáctkrát větší pokrytí a desetkrát vyšší snímkovací frekvenci (až 100 Hz) ve srovnání s konkurenčními senzory. Kromě toho je také energeticky úspornější.

Základní cena snímače AEye iDAR se má udržet pod hranicí 3000 dolarů, což je v přepočtu asi 68 500 Kč. Pro srovnání, lidar VLP-16 od výrobce Velodyne začíná na čtyřech tisících dolarů a jeho dosah jen sto metrů.

Diskuze (7) Další článek: Google „hacknul“ Siri. Hlasovým příkazem otevře Google Asistenta

Témata článku: Výzkum, Strojové učení, Automobily, Doprava, Investice, Kamera, Autonomní vůz, DARPA, Stanfordská univerzita, Potenciální hrozba, True Color, Nová generace, Nové oko, Finance, Dolar, Impuls, Vzdálenost, Velodyne, CES, Vozidlo, Dostupné řešení, Nový senzor, Laserové světlo, Inovativní technologie, Autonomní vozidlo, Nejprodávanější kamery na Mall.cz


Určitě si přečtěte

Tipy pro Google: Umí mnohem víc než jen vyhledávat, zkuste některé fígle

Tipy pro Google: Umí mnohem víc než jen vyhledávat, zkuste některé fígle

** Google není jen vyhledávací pole se dvěma tlačítky ** Můžete ho ovládnout pomocí parametrů a příkazů ** Kromě výsledků vyhledávání nabízí také další funkce

Karel Kilián | 15

Šmírování na Street View: Koukněte se, co zachytily kamery Googlu

Šmírování na Street View: Koukněte se, co zachytily kamery Googlu

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 45

Nový iPhone a další novinky Applu: sledujte, na co se zase budou stát fronty

Nový iPhone a další novinky Applu: sledujte, na co se zase budou stát fronty

** Apple dnes představuje nové produkty v čele s novými iPhony ** Nemusí zůstat jen u telefonů, čekají se i další novinky ** Úvodní přednáška začíná v 19:00 našeho času

David Polesný | 57

Pojďme programovat elektroniku: Destička, která se promění v jakýkoliv čip, který si vymyslíte

Pojďme programovat elektroniku: Destička, která se promění v jakýkoliv čip, který si vymyslíte

** Dnes se seznámíme s nejpokročilejší destičkou Arduino ** Jmenuje se MKR Vidor 4000, má armový mikrokontroler a Wi-Fi ** A také tak trochu magický čip FPGA

Jakub Čížek | 37