Je to neoddiskutovatelně skvělé, protože to kráčí správným směrem = rychlá, hromadná, efektivní a ekologická doprava.Souhlasím se spoustou námitek ve zdejší diskuzi, ale když to tak vezmu, žádná z nich není fantaskní a neřešitelná. Proti nim naopak hovoří realita (doba, technologie, ekologie) a doprava už opravdu potřebuje zásadní změnu. Nevím jestli je správný ten open source přístup, ale proč ne, je třeba vyzkoušet všechno a možná právě nějaká indická hlava přijde s nápadem, který to popostrčí správným směrem. Za sebe jsem mile překvapený tím tlakem na nízkou hmotnost, přeprava 28 lidí pomocí 3 tunového vozidla je na dnešní rozežrané poměry u pozemní dopravy nevídané. Držím palce a doufám, že se v tom za ... no 30 let svezu.😁😁
Nechci vám brát iluze, ale ten projekt je jen skica na papíře. Obvykle se postupuje tak, že se udělá demonstrátor a teprve potom se dají vyvozovat závěry ohledně provozu nebo ceny. Počítejte s tím, že ten demonstrátor vás postaví před celou řadu nepříjemných problémů. Dřív jak do deseti let se nedá počítat s nějakými realistickými čísly. Kupříkladu srovnatelný Maglev je tady od 70. let a realizace jsou zatím velmi sporadické.Mimochodem, ta hmotnost je podle kapitoly 4.1.6 spíš 15 tun.
nechtěl jste, ale povedlo se ... 🙁
efektivnejsi nadzvukove letadlo? ze jich tolik je pro cestovni dopravu....
Byly zrušené pro naprostou neefektivitu... 😉
Karel Javůrek:Vlaky su tu 180 rokov, ale kto si nevsimol rozdiel medzi vtedajsimi a sucasnymi, asi vysiel vcera po velmi dlhej dobe z kryokomory ...
No, že by ten rozdíl byl nějak extrémní jsem si opravdu ani nevšiml. A co se týče organizace, havárií a zpoždění... 😉
Mne osobne to pride ako zaujimavy projekt. Bohuzial je to odsudene na neuspech kvoli tomu ze ludia sa budu bat nechat sa na 35 minut "vystrelit " do "trubky z ktorej nebude uniku " .Nech uz to spravia akokolvek bezpecne,proste klaustrofobia zvitazi. S najpodobnejsim metrom sa to porovnat neda lebo ked sa metro zastavi stale sa da vyst po kolajach pesi ...
Cca v r. 1840 sa tiez pisalo o "hroze" z rychlosti vlaku 36 km/h - dnes jazdia takmer 10-nasobnou rychlostou ...Myslenie ludi (okrem fararov) sa starociami menia ...
" Bohuzial je to odsudene na neuspech kvoli tomu ze ludia sa budu bat nechat sa na 35 minut "vystrelit " do "trubky z ktorej nebude uniku " "Vzdycky je sance jak uniknout.
"Bohuzial je to odsudene na neuspech kvoli tomu ze ludia sa budu bat nechat sa na 35 minut "vystrelit " do "trubky z ktorej nebude uniku " "Takže když letím letadlem a to prosím několik hodin a ve vysce 10 km, mám možnost uniknout? B-] Nezda se mi, ze by letecka doprava v tomto ohledu nejak zkomirala 😀
Hm, tak to určitě nebude ten největší problém... 😉
Považuji to za nesmysl hned ze tří důvodů:1) Zatím tu nikdo nezmínil poloměr otáčení; při rychlosti kolem 1200 km/h a maximálním zrychlení (resp. přetížení) 0,5 g mi vychází poloměr okolo 15 km. Nikoli průměr, ale poloměr. Horizontálně i vertikálně. V totálně rovné krajině by o tom možná šlo uvažovat, ale v Čechách stejně jako většině míst na Zemi nikdy. Ten poloměr po mně prosím někdo raději přepočítejte, čekal jsem, že mi vyjde ještě víc;-/.2) Cena něčeho takového bude astronomická, a nikoli menší. Vše, co je rychlejší, je nutné mnohem lépe ochránit proti nárazům, překážkám, sabotážím, atp., nemluvě o přirozených nákladech něčeho, co se tváří jako jeden dlouhatanánský most. Jak známo, tunely a mosty jsou na dráze to vůbec nejdražší, a tyto mosty navíc budou muset odolávat mnohem extrémnějším mechanickým vlivům. Menší hmotnost soupravy kompenzuje větší dosahované přetížení, klasický železniční svršek bude nahrazen pilony - není mi ani trochu jasné, co by na nich mělo být levnějšího.3) Automobily Tesla, pokud vím, nejsou nijak komerčně úspěšné, celý projekt je naopak ekonomicky značně problematický. Potrubní přeprava má IMO stejně nerealistický základ právě jako Tesla.
ad 3) Tesla je v zisku dříve, než se čekalo, splatila podstatně dříve, než se čekalo, dotace, naopak je komerčně velmi úspěšná. Zvlášť vzhledem k jejímu mládí a k tomu, co dělá a jaké má překážky. Doporučuju podívat na finační výsledky za poslední dvě čtvrtletí.
Plus ještě dodám, že její elektromotory začal odebírat Mercedes. Takže asi tolik, k té "neúspěšnosti".
Ano, se státními dotacemi se to pěkně podniká. Díky tomu může i naprosto ztrátový business presentovat jako úspěšný podnik. Nicméně je k tomu nutné dodat, že tuto drahou srandu zaplatí daňoví poplatníci z vzácných plodů své práce.http://frontpagemag.com/2013/dgreenfield/how-tesl... ...
Asi tak... 😝
Souhlasím, ale za se na druhou stranu si spočítejete kolik peněz nalila vláda hlavně do GM a Chrysleru. To se potom těžko bezdotačně konkuruje. Holt žijeme v ekonomicky zvrácené době.
Ohladne tych polomerov treba mrknut do toho originalne pdf😉 Od bodu 4.4.1. Route Optimization su predpokladane mapy aj s vypocitanymi zakrutami. Vas prepocet vychadza zrejme dobre. Oni tam maju najmensi "bendradius" 23,5 km pre usek s rychlostou 1220km/h a max 0,5 g.
Ad 1) No vysokorychlostní železnice také není žádná horská dráha. Určitě tam nenajdete žádnou ostrou zatáčku ve které by se jezdilo plnou rychlostí, takže buď vlak zpomalí, nebo, kde to jde se dělají dlouhé zatáčky. Nevidím v tom problém ani pro tento projekt.Ad 2) Proti překážkám a sabotážím to bude chráněno zřejmě lépe než ostatní vysokorychlostní železnice, kam lze z mostu často třeba vhodit předměty, někde lze koleje dokonce přímo přecházet...Ad 3) Tesla je ztrátový podnik ale poslední dobou se jí docela daří. Rozhodně to není špatný projekt. Jen si prostě tolik lidí nemůže dovolit tak drahé auto a její omezený dojezd jí nepřidává na úspěchu. Zřejmě je to tím, že se to auto nehodí (typově) na krátké tratě a ježdění v okolí města. Ale díky dojezdu se moc nehodí zase na dlouhé tratě a cestování "za dobrodružstvím".
😉 Už vidím a v klidu si levitující roury zrovna na této trase ...A stejně jako maglev v číně bude nakonec vybudování okruhu tím nejnákladnějším bodem celého vizionářského plánu .. ;)
Masaker Praha-Prievidza 395km už s teším jak budem kazdy den do roboty dochadzat s Prievidze do Prahy.to bude pecka mesacenka za 250eur a budem vysmiaty 😀
Ak by sa taketo cosi stavalo, tak mesta pod 300 000 obyvatelov "si neskrtnu", zrejme ani KE. BA mozno ano, mozno nie ...
Komerčné rožšírenie na sposob terajsej medzimestkej dopravy najblissích 20rokov nehrozí lebo by to totalne zničilo vlaky a busy... ale BA-KE ci Praha-KE Praha- BA uplne v pohode ved sa pozri na vytazenost tychto trás v sucastnosti.
už by mohli konečne vymyslieť aspoň WARP1 a transportér 😝
Zajímavá teorie, jak vylepšit tradiční potrubní poštu. 😉
"Immune to weather" leda v pripade ze ty solarni panely na strese tam budou jen pro ozdobu. Coz nejspis budou, protoze co jsem cetl, tak treba rychlodraha planovana v Anglii bude mit vetsi spotrebu nez vsechny anglicke vetrne elektrarny dohromady a i kdyz tohle ma mit mensi spotrebu nez vlak tak to svuj dil energie nepochybne sezere a tech par panelu na strese ma nulovou sanci to uzivit i za jasneho dne.Holt doba pokrocila a k prilakani pozornosti bozstva se ted misto krizu stavi solarni panely.
Treba lepsie citat:Panely vyrobia takmer 3-nasobok energie potrebnej na prevadzku.
> Celá konstrukce trubky může být postavena na pilířích, což opět snižuje cenu za případné pozemky, přes které by vedla trasa. Samozřejmě ve srovnání s vlakem, kde jsou pozemní úpravy několikanásobně větší a také dražší.Odtud jsem si začal říkat jestli to není jenom nějaká recese.
No tak ti nad baráčkem povede trubka, to přežiješ.
Vhodne na odlahlejsie oblasti na ktorej koncoch su velke mesta s frekventovanou dopravou medzi sebou, v Europe nepouzitelne nakolko velke mesta su na kazdom kroku a vlak by musel but na nich zastavovat na co nie je optimalizovany, alebo mnoho velkych miest ignorovat.
Není tak úplně pravda. Už představená verze počítá i s případnými "nastoupením" na trase. Samozřejmě je ale jasné, že na cestování po vzdálenostech 30 km to není vhodné. Na druhou stranu, jako propojení velkých měst v evropě by to určitě šlo použít.Madrid, Paříž, Berlín, VaršavaMadrid, Miláno, Bratislava, Varšavaale i lokálněji Londýn - Liverpool - GlasgowSotva by šlo podobnou cestu zdolat rychleji.Navíc i na vlak řada cestujících chodí s předstihem, protože nejezdí narozdíl od Hyperloop každé dvě minuty. Takže pokud by to kapacita dovolila, člověk by nemusel na "nádraží" s předstihem. Cena jízdného je pak sama o sobě asi mimo diskusi.
Ještě jsem zapoměl dodat, že samozřejmě záleží i na úhlu pohledu, co je velké město. Třeba Kolín, nebo České budějovice fakt nejsou velké město, takže je pravda ta že na úrovni České republiky by to asi mnoho významu nemělo i když asi by to pořád vycházelo levněji a rychleji, ale je potřeba si uvědomit, že tohle tady hned tak někdo financovat nebude. Také tak to nebylo skutečně myšleno, vzdálenosti jako Praha - Kolín jsou pro Američany téměř lokální destinace (ve smyslu "kousek za městem").
Protože mají dálnice, kde je spousta pruhů a kde všechna auta mají na tempomatu nastavenou maximální rychlost a proto je doprava plynulá, nikdo zběsile nepředjíždí a jede se mnohem víc v pohodě, než u nás.
Na vidieku (venkove) este snad ano, ale v mestach sa uz autom (v Europe ci USA) jazdi pomalsie ako bicyklom (mam vyskusane).
Jako nápad určitě velmi zajímavé a to včetně úvahy ohledně realizace, ale levnější než trať rychlovlaku asi sotva. Položit na zem koleje nebo stavět tohle mostové mostrum, je podle mě značný rozdíl. Tím, že to publikoval, dal jenom najevo, že tomu sám nevěří.Vlak má pořád spoustu výhod, zejména ty koleje může používat i nákladní doprava.
Vzhledem k tomu, že tohle je jeho reakce na plánovanou trať rychlovlaku za 60 miliard, tedy 10x dražší, což je v článku explicitně zmíněno, tak ten tvůj komentář nechápu. Miluju amatéry, kteří se na 10 vteřin zamyslí a s definitivou zavrhnou práci kvalifikovanějších lidí.
A pak že se lidi nechytnou na PR masáž. Abych vám to ozřejmil - tohle je evidentně poslední zmínka o projektu, ale pro vás se samozřejmě nic nemění.
A co to mění na mém příspěvku? Nic.
Musíte se odprostit od myšlenky železničního mostu který musí přenášet mnohatunová monstra. Naopak si představte spíš nějaké potrubí, nebo třeba nějaký most pro osobní automobily. Pílíře nemusí být obří monstra s vysokou nosností a nemusí být každých 15 metrů.Navíc u železniční dopravy je potřeba počítat s přesuny mnoha tun hornin, není to jen o tom "prdnout" koleje na zelenou louku.
Musíte se oprostit od myšlenky, že tam tu tonáž nedostanete. Váha kapsle je 3 tuny, při zastavení počítejte dvě za sebou a stejnou hodnotu v protisměru. To máte hned 12t na piliř. Slušné, ne?Dále bych si dovolil upozornit, že podle projektové dokumentace by pilíře měli být 6m vysoké s odstupem 30m, takže nejste tak daleko od pravdy ohledně těch betonových monster.
12t... slušné... ale proti jedné lokomotivě a její soupravě je to naprosto zanedbatelná hmotnost... navíc jak sám říkáte, pokud to bude po 30ti metrech, tak těch sloupů nebude třeba tolik. Ale samozřejmě se tu můžeme dále hádat o o tom jestli je levnější železniční most, nebo nějaký most pro automobily na silnici druhé třídy. jestli je lacinější vykopat dva metry hlubokou jámu než přerovnávat stovky metrů krychlových horniny.
Student humanitních věd nebo pedagogika? Nechápu, proč to srovnáváte s lokomotivou? Vlaky s lokomotivou na vysuté dráze na tyhle vzdálenosti obvykle nejezdí.Vzhledem k tomu, že ta hmotnost kapsle je podle kapitoly 4.1.7 původní studie 15 t, se na tu lokomotivu ale stejně dostanete. Mimochodem, Transrapid má stejný odstup podpěr (25 m) a nedá se říct, že by se to někomu nějak extra líbilo.
No tak si vemte třeba Pendolino - 385 tun! (přes tunu na osobu)Hyperroura -3,1 tun (0,1 tun na osobu)Stavět most pro vlaky v řádech stovek tun a jednotek/desítek je trochu rozdíl, ne?
A hele, další student humanitních věd! Tak si vemte třeba můj první odstavec a zkuste nám rozvést, proč by jako meziměstské vlaky měly jezdit po visuté dráze?
Srovnávat "meziměstské" vlaky (asi jste měl na mysli spíš příměstské, protože meziměstské jsou prakticky všechny vlaky) s Hyperloopem je přinejmenším hloupé - stejné jako srovnávat okresku s dálnicí. Hyperloop snese srovnání s Maglevem nebo Shinkansenem. A když se podíváte tratě Shinkansenu tak je velká část tratí visutá, Maglev je visutý kompletně.A i kdyby nebyly, tak stavba vysokorychlostního koridoru není žádná legrace. Opravdu nestačí plácnout koleje do krajiny, jak se vám tady marně snaží vysvětlit další diskutéři.
Trať pro rychlovak není skutečně jen o tom položit někam koleje. Se podívej jak vypadají tratě pro TGV nebo šinkazneny. A nákladní dopravu na těchto tratích také nepotkáš
Jasně, že když se na tu trať nedíváte v noci, tak tam ty nákladní vlaky nevidíte. Chápu, že vás to mate. Tady je zdroj, v tabulce stojí využití tratě, zaměřte se jen na rychlosti 250 - 300.http://m.zive.cz/hyperloop-podrobne-detail... ... Příště si zjistěte fakta a pak něco melte...
Nevím, jestli jste nedal jiný odkaz, než jste chtěl, já mluvil o klasických tratích, ne o Hyperloopu. Každopádně dle wiki na tratích pro Shinkaseny ( http://en.wikipedia.org/wiki/Shinkansen... ) ani pro TGV ( http://en.wikipedia.org/wiki/TGV... ) nákladní vlaky nejezdí
Ok, tady je ten odkaz na celosvětovou vysokorychlostní síť. http://de.wikipedia.org/wiki/Schnellfahrstrecke... Kde stojí "Güter", tam jezdí i nákladní. Týká se to především Německa, ale i Francie.
Na speciálně vybudovaný koridor pro rychlovlak si určitě pustí pomalé nákladní vlaky 😉.Již v článku bylo zmíněno, že se hodně ušetří za pozemky, protože tohle bude nadzemní stavba, u vlaku by se musela vykoupit celá trasa. Dále stavba rychlodráhy není jen o kolejích (které také něco stojí). Co úprava terénu, podloží kolejí, zabezpečovací zařízení, troleje,... navíc rychlodráhy bývají i oplocené monitorované. A drahý je i nákup vlaků, kapsle jsou alespoň podle těchto propočtů levnější.
Něco mi říká, že pokud v usa neprojde zákon o vyvlastnění, nebo znárodnění, tak i kdyby tam byly pylony, tak budou muset ty pozemky koupit, nebo platit nájem.... nebo se pletu?
Nemusí koupit celý pozemek, třeba přes pole tohle klidně může vést a zemědělcům to vadit nebude. Dostanou nějakou (určitě ne malou) kompenzaci a budou spokojeni. Nevím jak to mají v USA, ale u nás taky vedou elektrické dráty všude možně a nikomu to nevadí. To samé různé mosty kdy je v zemi jen pár sloupů a políčka jsou okolo vesele dál.
Pro vás novinka, co? Evidentně to budou vozit přes Plzeň. Viz můj odkaz výše.
Super! Tedy až na to, že vzdálenost mezi LA a SF je 550-600km, ne 1450km. Při maximální rychlosti 1220km/h by to asi nedal za půl hodiny.
takže za niekoľko rokov budeme cestovať do Chorvátska na dovolenku rúrou? ;)
Ak by sa take cosi malo v Europe realizovat, tak zrejme len medzi hlavnymi a vybranymi dost velkymi mestami - co Split ci Dubrovnik nie su.Asi to este "nejaku chvilu" potrva - vyvoj i pripadna realizacia ...
Hezké, třeba tohle řešení dospěje až do takovéto fáze :http://www.nexusofnerd.com/wp-content/uploads/2013/0... ... 😉
No, připadá mi, že na to jde Cimrmanovou metodou "slepých uliček". Je fakt, že ten Tesla na to šel podobně, to přirovnání docela sedí.
Názor byl 1× upraven, naposled 13. 8. 2013 10:06
Aneb každý rok cca v tomto období čteme o rychlorourách 🙂 - vynálezu 100 let starém.http://en.wikipedia.org/wiki/Vactrain... 2004: http://bit.ly/1eG7qwL... 2010: http://bit.ly/1eG7b50... 2011: http://bit.ly/1a0XwbD... 2012: http://bit.ly/1a0XDny... ... a pan vynálezce:http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_H._Goddard... Ještě k tomu dodám, že nevěřím tomu, že to bude levnější, než vlak. Vývoj a realizace se promítne i do ceny jízdného - pokud ovšem Musk nevyžebrá u Obamy dotace...Zde ještě posílám odkaz na jeden článek: http://www.technologyreview.com/view/518076/experts-raise... ...
Názor byl 2× upraven, naposled 13. 8. 2013 13:51
Ono stačí si přečíst pár knížek od prvorepublikového spisovatele sci-fi J.M.Trosky. Ten tam řešil rychlodopravu docela podobným způsobem.
100 let starý vynález? Můžu poprosit na odkaz, kde to před 100 lety fungovalo?Aneb já si taky před pár lety vymyslel, jak bude efektivní létat do vesmíru ze spaceportu na oběžné dráze. Takže jsem vesmírný přístav vynalezl? 😝
Viz odkazy v mém příspěvku. Tož si to laskavě přečtěte. Že to fungovalo jsem nikde nepsal. Ostatně ani dnes to nefunguje a pravděpodobně ani nebude.
No ano, právě proto tomu nejde říkat "vynález".
Až se tady zase za rok u článku na toto téma potkáme, můžeme si říct, jak pan Musk pokročil. Každopádně držím palce 🙂
No fungovalo to úplně stejně, jako dnes... 😉
Proto taky není Musk (ještě) označen za vynálezce. Pokud ale postaví prototyp, tak mu ten titul bude patřit.Každopádně vynálezce rozhodně není žádný Franta/Pepa/John, co to zmíní ve své sci-fi knize (jakkoliv mám sci-fi rád).
vetsina je ovlacich ci maglevech, hyperloop je na vzduchovem polstari...
To že nevěříte tomu, že to bude levnější než vlak asi nepřikládat váhu co? Protože, v těch článcích co linkujete (pominu, že to není technologie hyperloopu) je přímo psané, že vlaková doprava je drahá protože je potřeba uvádět do provozu obrovskou masu hmotnosti která tak právě tvoří mrtvou hmotnost která se vozí s cestujícími jaksi navíc.... Nebo z těch článků platí jen to co se vám hodí?
Ty odkazy jsem našel náhodně, protože každé léto je nám servírována pohádka o revoluční dopravě v rourách. To je celé. Až hajprlůp bude hotov, otestován a zprovozněn, tak se uvidí. To že tomu nevěřím, je čistě můj osobní postoj, netvrdím, že to není možné, ale klidně se vsadím, že to v konečném důsledku prostě bude dražší :)
No nevím nevím. V případě když bude někdo potřebovat na záchod, tak to asi udělá přímo na místě, protože z nákresů je vidět, že se jedná o velmi spartánské rešení cestování. A taky hluk stlačeného vzduchu za vysoké rychlosti asi bude víceméně nesnesitelný. Dle mého by se možná jednalo o rychlé cestování, ale zároveň velmi nepohodlné.
To by mě zajímalo, kde jsou záchody třeba v metru či v běžném autobuse. Na 30minutové jízdy toalety nepotřebujete a nemá je žádný dopravní prostředek, který jezdí takhle krátkou dobu. Kdo nevydrží 30 minut od stavu "ještě se mi nechce" do "už jsem se počůral", tak má nosit plínky
Dal jsem plus, ale jednou se mi opravdu stalo, že se mi před jízdou vůbec nechtělo a za dvacet minut jsem to už skoro nemohl vydržet 🙂
Stačí nepít najednou dva litry vody než vyrazíš na cestu 🙂.
Co to je za pitomé přirovnání? Metro staví v zastávce každou minutu/dvě takže když potřebujete tak si na záchod zajdete ve stanici.
Ten dokument jsem si trochu pročítal a někde se nepřímo zmiňuje i o záchodech, jen to teď nemůžu najít :(
Z hluku stlačeného vzduchu bych strach neměl. Podle schémat se počítá sice ne s vakuem, ale tlak vzduchu má být snížen na jednu tisícinu normálního tlaku, takže skoro nic.
Elon Musk je skvělý, je to průkopník a vynálezce. vymyslel a jako první staví vakuový magnetický vlak. Moment... a nebo ne?? :-Ohttp://www.aktuality.sk/clanok/207862/video-vakuo... ... http://www.hybrid.cz/novinky/cina-chce-vakuove... ... http://vtm.e15.cz/extremne-rychle-cestovani... ...
docela by mě zajímalo, z jakého důvodu se tu klikají mínusy. Že by někdo nerozuměl ironii? Ano, Elon Musk není první, kdo se tím zabývá, Je to 100 let stará myšlenka a teoretické koncepty, stejně jako Musk, rozvíjí dnes se stejnou vážností inženýři v řadě států a magazíny nás o tom téměř rok co rok během okurkové sezóny informují. Článek, který prošel popularizačními médii se však tváří tak, že Musk tvoří něco převratně nového.
Já jsem klikl mínus. Proč? Protože to je něco úplně jiného. Z několika důvodů:1) Je to levnější než vlak (čili levnější než návrh na "rychlejší" Maglev).2) Je to rozpracované jak po technologické stránce, tak po stránce rozpočtu.3) Může se to prakticky začít stavět, není to jen "možná to bude fungovat za x let, až budou technologie". Technologie na to jsou plně k dispozici.
já myslím, že jde o stále stejný koncept, byť s lehce odlišnými parametry. Trubice s částečně sníženým tlakem (zjednodušeně se obvykle hovoří o vakuu, které by bylo ideální, ale myslí se tím jen reálně dosažitelný snížený tlak, který se vakuu ani neblíží) a kapslí sedící na magnetické koleji která ji pohání. Musk zahrnul vzduchové nadnášení, což také není v tomto typu dopravy novinka, pohon je stejný, snížený tlak v potrubí má též, dalšího snížení před kapslí dosahuje pomocí kompresoru. Nejde o to, že Čínská varianta, v odkazech, počítá s celým vlakem v tunelu, byly a jsou o varianty s kapslemi o průměru akorát pro jednoho sedícího člověka. Jinde mají již demonstrační protypy tubusů pro tyto kapsle, nejsou to jen že "možná někdy". Sice se to může hned začíst stavět, ale přeto hledá inženýry a vyzývá k dopracování projektu.
Vyzývá k "feedback", protože to je jeho "hobby projekt" a soustředí se na jiné aktivity. Nemá k tomu přístup typu "dopracujte mi to a já na tom vydělám".Doporučuji pročíst přiložené PDF. O ET3 se tam zmiňuje a zmiňuje důvod, proč přišel s Hyperloop. Nehledě na to, že díky tomu, že to je "open source", tak se některých jeho návrhů může ET3 chopit a implementovat je, případně se může s Muskem spojit (ostatně Musk řekl, že podpoří každého, kdo to bude chtít postavit).Proč má Musk větší "buzz" je to, že má dobrý "track record" v uvádění plánů do praxe. ET3 pořád mluví o konceptu už asi dva roky, ale AFAIK zatím žádný nestojí. A o to jde. Postavit to. Je jedno, jestli to bude Tesla, Čína nebo někdo jiný. Stejně, pokud to bude na mezinárodní úrovni, bude muset být vymyšlen nějaký "standard".Zatím se ale i přes různé náčrty a koncepty ke stavbě alespoň prototypu neměl. Vzhledem k tomu, že technologie, kterou používá Hyperloop ne založená na Tesle a SpaceX, není pro Muska až takový problém alespoň nějaký prototyp postavit, k čemuž se v rozhovoru přiznal, že zkusí udělat.
jj, očekával bych, že po tom skočí nějaká ocelárna, protože to je krásný business na spoustu let, alespoň v oblasti potrubí. Kdo se teď zaháčkuje, navrhne standard, rozjede to, do konce života povalí trubky jednu za druhou...
Je to asi stejné jako vrtulník a proudové letadlo. Obojí cestuje vzduchem jako tady obojí cestuje v rouře.
Jak jste přišel na to, že to je levnější, než vlak?
Z Muskova rozpočtu podpořeného logickou úvahou, že je to založené na existujících Tesla a SpaceX komponentech, tak s tím "asi možná má nějakou zkušenost".
Je vidět, že jste si nedal ani tu práci přečíst článek.
Chci vidět finální částku po dostavbě. Článek jsem četl, ale nic moc jsem se z něj nedozvěděl, tak jsem hledal jinde:http://www.technologyreview.com/view/518076/experts-raise... ... Klidně se vsadím, že ke stavbě nedojde a pokud ano, rozpočet bude min. 2x navýšen.
Pokud se chceš skutečně o Hyperloop dozvědět, není nic snažšího, než si přečíst přímo cca 60stránkové PDF přímo od Muska, než číst jen výtahy v článcích.
Nicméně to, co chci vědět, se tam nedozvím 🙂
No, ony to pravděpodobně nebudou stavět české stavební firmy, specializované na zdejší státní zakázky.
Taky mě štve, jak lidstvo zpohodlnělo. V 19. století se vylepšovalo neuvěřitelnou rychlostí.Dnes sice každý nosíme v kapse superminiaturizovaný celoplanetární komunikátor, jehož výroba stojí pár kaček, ale ostatní obory se nikam neposunují. Pár firem má rozdělený trh a nic nového je nezajímá - jen mění design.Elon Musk je skvělý. Jak je možné, že člověk "z ulice" se vrhne do kosmického programu (podle Nasa tak obtížného) a z ničeho vyvine stroj, nadupaný inovacemi? Stejně tak jeho Tesla Motors. Automobilky se topí v pěnězích, mají obrovská vývojová centra a zase, někdo naprosto bez zkušeností vyvine něco mnohem lepšího, než na co si automobilky vůbec mohly pomyslet?
To je velice jednoduchý. V 19 a 20 století nebyly korporace, ale géniové kteří prostě inovovali. A protože byli géniové tak měli furt nový myšlenky, někdy nesprávný, ale prostě furt jim v hlavě něco lítalo.Dneska "inovují" korporace. Tedy malý inovace mající za cíl co největší zisk. Proto třeba i když je dnes možný mít elektro auta. I ta vodíková nejsou nereálný, tak reálně se naráží na neochotu inovovat ve velkým. Pro korporace je lepší než vydat super elektromobil, radši postupně po malých krůčcích kdy každá generace přinese kousek. Jenže na ten kousek je obrovský marketing jak je to super. A takhle vydělají víc peněz, protože jednou vyvinutou technologii prodají několikrát.A druhá věc je ta že jaksi v dnešní době nejde dělat obrovský vynálezy. Není prostě co vynalézat s naší současnou technologií. Spíše jen vylepšovat.
Tak elektroauta jsou reálná, ekologická a ekonomická? Aha. Tak proč je nevyrábíte? 😝
Elektroauta jsou již realná i ekologická, a ekonomickými se stanou, jakmile se jich budou vyrábět miliony místo jednotek tisíc kusů ročně.
Elektroauta v současnosti rozhodně ekologická nejsou a ani ty náklady na jeden kilometr nejsou ideální. Hlavní problém je ale příšerná neefektivita demonstrovaná na jednoduchém příkladu. Na cca 50l nádrž ujede auto s moderním naftovým motorem zhruba 1000km (průměrná spotřeba u takových vozů nepřekročí 5l, s velkou pravděpodobnosí může být i nižší), palivo, respektive energie, která je v něm uschovaná váží i s nádrží možná 100kg (spíš míň). Plnou nádrž natankuju za 5 minut a můžu ujet dalších 1000km a v podstatě je jedno kolikrát to udělám. V Elektroautě mi i ty nejlepší baterie zajistí dojezd 200-250 km za ideálních podmínek. Tyhle baterie ale váží 500kg, To znamená, že na kg hmotnosti "paliva" ujedu 400m, kdežto u nafty je to zhruba 10km. (je to hodně zjenodušený příměr vím). Pokud ty baterie budu chtít nabít, tak to bude trvat do plna s výkonnější nabíječkou okolo 10h, kdybych bral nějaké rychlonabíjení tak řádově méně, ale pořád se to ani neblíží rychlosti natankování plné nádrže.A co se týče té úspory, ta elektřina taky není zadarmo, musí se někde vyrobit a koncový uživatel bude i řešit cenu auta, která se do těch provozních nákladů promítá (přeci jen auto za 300 000 a srovnatelně velký elektromobil za 700 000? Za rozdíl ceny bych mohl natankovat cca 110 000 litrů nafty. Elektřina se taky musí většinou nepříliš ekologicky vyrobit, stejně jako všechny ty baterie a v konečném důsledku to auto zanechá stejnou, ne-li větší ekologickou stopu jako eko-auto se spalovacím motorem.Elektromobil je úžasná technologie, jsem rád, že se na tom pracuje a jsem si jistý, že v budoucnu to bude fungovat, fandím i tomuhle projektu, ale nikdo mě nepřesvědčí, že v současnosti je elektromobil úspornější, ekologičtější nebo efektivnější.
Ešte dodám taký "detail", že cena paliva bez rôznych daní je menej ako polovica oproti tomu čo platíme na pumpe - takže ak by sa rozmohli elektromobily tak nám štát bude musieť napariť nejakým spôsobom daň aby neprišiel o zdroj príjmu. Či sa nám to páči alebo nie 🙁
Ne, tak to nefunguje.
Takže ty peníze někde vykouzlí?
Zajímavý, že i přes šíleně vysoký náklady na km jízdy elektromobilu jezdí dokonce i v Praze minimálně jeden elektrotaxík. Už pár let. A na baterie si prý nestěžuje. Byla o něm i reportáž v Autosalonu na Primě. Jinak k tomu dobíjení elektromobilů... slyšel jste o stanicích kam přijedete, podzemní robotický systém vám vymění baterii za plně nabitou a během pár minut (taky něco do těch 5 minut to bylo) můžete pokračovat dál? Samozřejmě jsou to zatím jen projekty, protože se nikomu nechce investovat do tak úsporné technologie na které by zjevně nevydělali tolik jako na spalovacích motorech a fosilních palivech. Takže holt zatím není síť dobíjecích stanic. Nicméně pokud vím, řešila se tu úroveň elektromobilů. A ne dobíjecích stanic.Pokud jde o ekologii paliv tak se spalovacími motory na tom nejste o moc líp.Těžba ropy ... k tomu vám řekne své Greenpeace, která se snaží zachránit lední medvědy a další ohrožené živočišné druhy nejen na severním pólu, kde Shell těží v podzemních vrtech ropu. Pokud je mi známo, na nemalém počtu ropných věží se taky jen tak bez užitku spaluje zemní plyn (to máme další ekologická stopa hned po likvidaci nebo ohrožení živočišných druhý) ... od těžby přejdeme k přepravě.No přiznejme si, že sem tam se nějaký ten dávno vysloužilý tanker protrhne a vypustí "pár litrů" ropy do oceánu, zamoří pobřeží, zničí mořskou faunu a flóru na území "několika málo zahrádek" a on ten tanker taky vlastně musí někde čerpat energii. Pak tady máme rafinaci ropy na konečně použitelná paliva. Ta je ovšem určitě ekologická a nevzniká při ní žádná ekologická stopa. Hned se vrátím k přepravě. Z rafinérek se rozváží v rámci kontinentů řekl bych vlaky do jednotlivých států. Ty cisterny po kolejích ale asi nejedou samy. Bude je muset táhnout jedna nebo dvě dieselové lokomotivy no a nebo elektrické. Ty vlastně čerpají tu stejnou neekologickou elektřinu jako elektromobily. Že? Vida. No a už se dostáváme k zákazníkovi. Ale počkat. Ještě tu máme tahače rozvážející ta paliva v cisternách na benzinky. Hmmm co asi tyhle nákladní vozy pohání... Asi vzduch.Tak a když už si natankujeme ten ekologicky vyrobený benzín, při jehož výrobě se nespálil ani mililitr fosilního paliva a nespotřeboval ani miliwatt elektřiny, tak se dostaneme k tomu dokonalému spalování, díky kterému máme tak krásně čistý vzduch ve městěch a díky kterému nemusíme každý den z parapetů především u frekventovaných silnich utírat nemalou vrstvu popela a sazí.Takže vlastně máte pravdu. Výroba elektřiny je výrazně neekologičtější než výroba benzínu.Tak a teď chvilku bez ironie. Samozřejmě není výroba elektřiny absolutně ekologická. Ale výroba benzínu na tom není o moc líp a jejím největším kamenem úrazu je transport. Pochybuju že někdy bude po světě tak hustá síť ropovodů ... teda spíš benzínovodů, protože ropa je na úplným začátku toho neekologickýho procesu přepravy ... jako je hustá elektrická síť, která s podstatně menším vlivem na ekosystém zvládne přepravit podstatně větší množství energie během vteřiny. Mimochodem. Jak často ujedete za jeden den 1000km, abyste neměl 8 hodin v noci na nabití baterie? A na takových trasách se mezi náma vyplatí cenově už nějaký druh hromadné dopravy. 😉 I na trase Brno-Praha je levnější jízda se StudentAgency pokud jedete sám. A o rychlosti ani nemluvím. Odpadá hledání (placeného) parkování a následně hledání zastávky MHD. Imho je metro rychlejší než auto.
" slyšel jste o stanicích kam přijedete, podzemní robotický systém vám vymění baterii za plně nabitou a během pár minut (taky něco do těch 5 minut to bylo) můžete pokračovat dál? "Víte, že toto už bylo posouzeno jako SLEPA ULICKA? Dokonce i hlavni propagator teto technologie, renault?, od toho ustoupil.
Já s vámi v tomhle souhlasím. Benzín rozhodně není nijak zvlášť ekologický, ale o to mi ani nešlo. Neekologičnost benzínu víme jako fakt. Já ho jen srovnávám s tou zdánlivě ekologickou elektřinou. A mohl bych uvádět tytéž příklady. Buďto ať se podíváte na "měsíční krajinu" v uhelných pánvích, nebo všechno to, co píšete u těžby ropy, protože u tepelných elektráren tohle všechno platí. Jaderné elektrárny a jejich provoz taky není zrovna zadarmo, ale považuju je za jeden z těch lepších prostředků jak získat relativně ekologickou energii. A pak pochopitelně, kdybychom využívali v nějakém nezanedbatelném procentu obnovitelné zdroje elektřiny, pak máme vyhráno.Co se týče výměny baterií, krásná myšlenka, ale v praxi neuskutečnitelná. Jak by se to platilo? Ty baterie reálně ztrácejí kapacitu při nabíjení, kdo by tohle platil? Přece nechcete dostat vyměněnou baterii, která je na konci životnosti. A pokud takovou vyměníte ze svého auta za novou, co se stane s tou starou? Já jsem si jistý, že elektřina bude zajišťovat pohon aut v budoucnosti a budu za to rád. Klidně bych si i elektrovůz koupil, ale prostě čistě z ekonomického hlediska to neudělám. Navíc jak píšete, po městě je stejně nejlepší způsob dopravy MHD, 1000km sice nenajezdím denně, ale takových cest za rok podniknu řekněme třeba 5-10 a cest nad 200 km řádově desítky. Na cestu do prahy si hlavně kvůli D1 taky většinou sednu do vlaku. Jenže to zase ukazuje - potřebuju vůbec ellektromobil? Na cestu po městě je stejně lepší MHD a cesty mezi město jsou často víkendové výlety. Netvrdím, že pokaždé jedu dál než 100km, ale párkrát za rok ano a vlakem tam jezdit nechci, pak je mi vlastně elektromobil úplně k ničemu.Mnohem víc se mi líbí plug-in hybridy jako je třeba Chevrolet Volt, stále to není ideální, ale malý spalovací motor jako generátor energie je dobrá cesta. Jsem si jistý, že ten problém se vyřeší a za 10-20 let budeme mít baterie (či superkondenzátory, nebo vlastní minielektrárnu) na takové úrovní, že auta dojedou mnohem dál, ale dokud nebude komfort na stejné úrovni (nebo lepší) než u spalovacích motorů, tak elektromobily nemají šanci. Leda by došla ropa úplně a neměli bychom jinou možnost.+
Pri všetkých elektricky poháňaných prostriedkoch sa zabúda na jeden dôležitý fakt – elektrina síce nie je zadarmo, ale ak sa nespotrebuje, tak sa stratí, keďže sa nikde neukladá. Takže nabíjanie čohokoľvek v čase nízkej spotreby je v podstate spotrebovanie niečoho, čo by sa aj tak stratilo – polopate povedané "elektrina zadarmo". Vyriešiť tento problém a priemerná cena elektriny, v zmysle reálne použitej elektriny, by klesla natoľko, že by sa mnohé zariadenia zrazu zdali efektívnejšie v rámci nákladov na prevádzku.
No to víte že jo. Jenom mi ještě řekněte, co tomu brání? 😀
Názor byl 1× upraven, naposled 13. 8. 2013 14:02
Reálná samozřejmě jsou. Jezdí jich už dost v testovacím provozu a každoročně se předvádí na veletrzích nový a nový systém elektrické přepravy. Btw sice jsem viděl jen na videích, ale na letišti Heathrow mají pro přepravu na letišti takový malý automatický kapsle. Nasednete, tlačítkem vyberete jeden z několika cílů a vozítko konstrukce kapsle vás převeze bez zásahu pasažérů a při tom vyhodnocuje překážky na trase a pozici ostatních kapslí.Ekologičnost je problém elektráren a korporací jako ČEZ. Každýmu je snad jasný, že ČEZ nemá zájem na vývoji nových ekologických elektráren. Nemají důvod. Nicméně aspoň se koncentrace toxických látek přesune z měst do více méně neobydlených lokalit, kde jsou elektrárny.No a ekonomická stránka věci ... opět narážíme na neochotu inovovat tentokrát na straně výrobců akumulátorů. Bylo by pro ně nevýhodné pustit do světa vysokokapacitní akumulátory s minimálními ztrátami a rychlým nabíjením. Nicméně už existují. Bohužel jen jako projekty o kterých se jednou za půl roku někdo zmíní, že na univerzitě v horní dolní vytvořili superkondenzátory nebo dokonalý akumulátor a tím článkem to bohužel i skončí. Nicméně už dneska jsou náklady na 1km jízdy elektromobilu (rozumějte náklady na palivo) několikanásobně nižší než náklady na 1km jízdy auta se spalovacím motorem (opět vzhledem k ceně paliva). Cena vozidla je irelevantní, protože se jedná o novinku a tedy je jasné, že po pár letech sériové výroby a konkurenčního boje by cena elektromobilů spadla na srovnatelnou úrověň s dnešní cenou aut se spalovacím motorem.Chce to jen otevřít oči a uši a zapojit mozek. Hned zjistíte, že možnosti jsou. Jen není ochota.
Navíc po mechanické stránce jsou elektromobily podstatně jednodušší a tak mají velký potenciál ke slevňování. Akumulátory jsou kapitolou sami pro sebe, kdo ví, kde je pravda. Ale myslím si, že s hromadnou výrobou by měly jít ceny podstatně dolů. Co se týká dojezdu elektromobilů, tak sice jezdím denně, ale na nájezd nad 80 km/den se dostanu maximálně 5x do roka, takže mi dojezd 100-120 km nepřidá nijak omezující.
Souhlasím. Kapacita je jen částečný problém, na běžné ježdění do práce dnes a denně by zřejmě dojezd kolem 200 kilometrů stačil asi všem (do práce dojíždějícím) řidičům. Na cestování po Evropě to pravda taková výhra není (což možná do jisté míry je problém současných elektromobilů, které jsou vetšinou typu luxusních limuzín nebo sportovních vozů, což je dělá drahými (při už tak drahých bateriích) a také ne moc vhodných na cestování jen do práce ale spíš to svádí k delší projížďce). Na druhou stranu, v USA je již několik automobilů jezdících na vodík. Baterie mají jen malé na vyrovnání aktuálních rozdílů jinak elektřinu vyrábějí právě z vodíku. Po Kalifornii mají dokonce i několik čerpacích stanic na vodík. Lze tedy poměrně snadno přijet a dotankovat vodík stejně snadno jako třeba benzín (nebo spíše LPG/CNG). Tím je dojezd v podstatě vyřešený, člověk není odkázán na dlouhé nabíjení.Ale jiný problém (začarovaného kruhu) je ale pořád stejný. Není dost čerpacích stanic na vodík, tak takové auto nikdo nekoupí (a ani téměř nikdo nevyrábí). Další čerpací stanice nikdo nepostaví, protože pro ně není dost aut.Důkazem budiž jediná (alespoň já vím jen o jedné), čerpací stanici na vodík v české republice.
No, mám pocit, že získávání vodíku taky není zrovna laciné. Zejména jde o vysokou energetickou náročnost a to zase snižuje jeho "ekologičnost" - pokud potřebujete spoustu energie vzniklé spalováním uhlí...
Pravda, takze si koupim auto za 700 tisic pro kazdodenni jezdeni mene nez 150 km a pro ty delsi cesty parkrat do mesice si holt koupim lepsi, pohodlnejsi a levnejsi auto za 250 tisic... B-]B-]B-]B-]
Tak pokud jezdíte často dlouhý vzdálenosti tak to má asi stejný smysl se bavit o současném elektromobilu jako má smysl pro babičku z vesnice, co jezdí maximálně do vedlejší vesnice si nakoupit na kole, se bavit o koupi auta se spalovacím motorem. Nicméně většina lidí denně neujede víc jak 100km a to zvládne i ten nejhorší elektromobil který popisujete. Dojezd do 150km na jedno nabití už je pár let překonaný. 😉 Teda pokud nemluvíte o Peugeotu ION. Ten má opravdu dojezd do 150km a cenu pod 600tis. Ale takový auto si nebude kupovat nikdo na mezimestský cesty ani se spalovacím motorem. 😀 A pohodlnost jízdy je v případě pohodlí interiéru identická, protože je to auto a ne kočár. Je fuk jestli jede na elektrinu skladovanou v akumulátoru, vyráběnou z vodíku nebo spaluje benzín, naftu nebo jiný paliva. Naopak jízda v elektromobilu bude právě v tom městě, kam je taky primárně určený, výrazně rychlejší a pohodlnější, protože se jedná o auta buď bezpřevodovková nebo s pokročilou automatickou převodovkou, takže většinou odpadá rozjezd ve stylu plyn-spojka-plyn-spojka... a jízda je díky tomu plynulá. 😉Pro občasný delší jízdy se pak dá využít nějaký ten carsharing. Jestli víte co to je.Ještě nějaký "argument"? 🙂
Svym prispevkem jsem chtel rici, ze si opravdu nepotrebuji koupit MALE auto za CENU LIMUZINY s dojezdem omezenym na 200-250 km.CHAPETE?
A za deset let az tu limuzinu budete prodavat, tak si spocitejte i naklady ktere s jejim provozem do 150km denne byli spojene. Jen za ten benzin zaplatite podstatne vic nez samotna cena toho vozu.
MALÉ, je ale relativní pojem. Vzhledem k menší prostorové náročnosti elektrického pohonu může být uvnitř relativně malého elektroauta víc prostoru než ve velké limuzíně s turbodieselem.
Kterýpak darebák jenom ty jednoduché a levné vysokokapacitní akumulátory zatajuje a bojkotuje? :-O Tak já vám to prozradím, žádný, protože takové akumulátory neexistují, a hned tak existovat nebudou. Proberte se zavčas ze svého zeleného šílenství! Ty fyzikální a přírodní zákony si prostě NEODHLASUJETE, SOUDRUZI! 😝O "ekologických" elektrárnách ani nemluvě, ty si evidentně představujete jak Hurvínek válku... 😀
Názor byl 2× upraven, naposled 13. 8. 2013 14:13
No tak to bacha. Nejsem žádný ekologický snílek. A už tuplem ne soudruh. Ty akumulátory existují a od sériové výroby je dělí, celkem nečekaně, neochota investovat do něčeho úsporného s dlouhou životností. Copak jste si ještě nevšiml že na autech se spalovacím motorem je tolik součástek a tolik pohyblivých součástek vyžadujících pravitelnou údržbu nebo výměnu, že každý druhý řidič narve ročně pěkných pár tisíc do servisu? 😀Mimochodem. Současná technika rozhodně není na hranici fyzikálních zákonů. Stejně jako naše znalost fyzikálních zákonů není z daleka dokonalá.Btw ekologické elektrárny s vysokou účinností a především vysokým výkonem už existují. Bohužel se k nim svět začíná obracet zády. Mluvím samozřejmě o jaderných elektrárnách.
Na tu vysokou účinnost jaderných elektráren si přišel jak? Ono záleží na tom, čeho účinnost se měří, ale pokud se vezme energie paliva a kolik se z toho reálně vyrobí energie, tak to je myslím řádově procento. To "vyhořelé" palivo ve skutečnosti obsahuje ještě spoustu energie.
" Ty akumulátory existují a od sériové výroby je dělí, celkem nečekaně, neochota investovat do něčeho úsporného s dlouhou životností"Vy jste je videl? Nebo je dokonce vyvijel? "Btw ekologické elektrárny s vysokou účinností a především vysokým výkonem už existují. Bohužel se k nim svět začíná obracet zády. Mluvím samozřejmě o jaderných elektrárnách."Jaderne elektrarny maji malou ucinnost.
Už jsem ti chtěl dat +, ale s tou poslední větou naprosto nesouhlasím, takže nakonec to máš za -
Tak nějak. Korporace vydělávající na každé zastaralé hovadině zabalené do hezkých reklamních sloganů ovládají a brzdí výzkum. Ale rozhodně je pořád co vynalézat. Ostatně to bude vždycky. Dneska si sice spousta lidí myslí, ja máme vyspělou techniku. Ale ať mi nikdo neříká, že spalovací a raketové motory jsou pokročilá technika. To jsme pořád ve "století páry". Stále neefektivní a neekologické pohony. Vždyť pohon který velkou část energie přemění na odpadní teplo nemůže být nejvyšším stupněm vývoje. To je asi tak pravděpodobný jako že křemíkový čipy s frekvencí kolem 8GHz (při chlazení tekutým dusíkem) jsou špička vývoje. Ani omylem. Současná technika je na začátku vývoje. Jen holt není ochota hnát se za něčím novým. Ostatně lidi si neosvojili zatím ani to co máme teď.
20 dolaru za presun 1450 km. Nevím jak vám, ale mě by přišlo výborné i kdyby to byl trojnásobek.
Dráhu 1450 km jsem neviděl přímo ve stejné větě s 20 dolary. Moc tomu nevěřím. I když vlak teď dokáže jet Brno - Praha za 100 Kč. Ale vlak je přece jen jednodušší, nepotřebuje vakuum.
Proc by to melo byt ve stejne vete?"Odjezd jedné kapsle by byl minimálně každých 30 sekund (tedy žádné dlouhé čekání pro cestující jako na letišti, maximálně 2minutové intervaly), přičemž doprava mezi SF-LA by trvala pouze něco kolem půl hodiny (přibližně 35 minut). Dle propočtů by se s reálnou návratností 20 let mělo dosáhnout ceny za jednu osobu kolem 20 dolarů (500 Kč s DPH) "
tohle také ne, jenom řidší vzduch
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.