Když Musk v srpnu roku 2021 na první prezentaci dne umělé inteligence oznámil, že Tesla bude vyvíjet vlastního robota, vzbudilo to poměrně negativní ohlasy a také pesimistické odhady, že je to zase jeden z dalších vzdušných zámků Elona.
Po roce na druhé konferenci umělé inteligence však Tesla ukázala humanoidního robota Optimus nejen jako původní grafický návrh, ale jako funkční prototyp a prozradila spoustu detailů o jeho konstrukci a vývoji.
Opisování evoluce
Vzhledem k tomu, že má Tesla v plánu vyrábět univerzálního robota, který je schopen pracovat v neomezeném množství segmentů, musí opisovat od konstrukce, která toto dokáže – lidské tělo. Právě naše tělo je z pohledu konstrukce nejuniverzálnější systém, který si v průměru dokáže poradit s obrovským množství věcí. K tomu slouží veškeré kosti, šlachy, svaly, smysly a další části, které jako komplexní stroj a souhře všeho dokáží cokoliv si zamaneme. Pokud to tedy neodporuje fyzikálním zákonům.
Tesla bot s označením Optimus je tedy humanoidní typ robota, takže má dvě nohy, dvě ruce s dlaní a pěti prsty, tělo, krk, hlavu a podobně, zkrátka podobnou výbavu jako člověk.
Nejnovější prototyp má výšku 173 cm a hmotnost 57 kg. Celé tělo je vybaveno celkem 40 elektromechanickými aktuátory, přičemž 12 z nich jsou na paži, 2 pro krk, 2 pro tělo, 12 na rukou (každá ruka má 6, které zvládnou dohromady 11 DOF) a 12 na nohou. Chodidla pak mají dvouosé vyrovnávání stability se senzorem nášlapu. Tesla ukázala, že nejvýkonnější aktuátor dokáže zvednout i piano.
Napájení robota je umístěné v hrudní části, kde se nachází 2,3 kWh baterie (napětí 52 V) s dodatečnou elektronikou.
„Mozek“ v tomto případě běží na AI čipu přímo od Tesly, stejném jako je v elektromobilech a nechybí dodatečné technologie pro bezpečnost, bezdrátovou komunikaci přes Wi-Fi a LTE a také zvuk.
Efektivní provoz
Tesla se hodně zaměřila na efektivitu a výdrž robota na baterii. Přeci jen pokud by robot zvládl pracovat jen hodinu a vybíjel baterii i v klidu, asi by těžko nahradil člověka.
Optimus je tak optimalizovaný v podobném duchu jako člověk – pokud je v klidové poloze – typicky třeba v sedu, spotřebuje minimum energie pro setrvání v této poloze. Veškeré pohyby jsou nejdříve vyvíjené a optimalizované umělou inteligencí, která nastaví nejúspornější změny stavů všech aktuátorů pro chůzi, práci s předměty a podobně. Souvisí s tím i nutnost udržet rovnováhu a správně dokončit daný úkol v krátkém čase.
Optimus se bude moci pohybovat rychlostí až 8 km/h a v rukou unese až 20 kg.
Jak vypadá umělá inteligence Optima? Čtěte dále…
Umělá inteligence vychází z elektromobilů Tesla
Robotická konstrukce je jedná polovina problémů, druhou a možná ještě složitější částí je umělá inteligence, která se dokáže pohybovat v různém prostředí, poradit si s různými předměty, manipulovat s nimi, přijímat příkazy a provádět rozlišené úkoly.
Obzvláště v posledních měsících vidíme obrovský rozmach schopností umělé inteligence a v případě Tesly je to výjimečné v tom, že má nejen vlastní AI hardwarový akcelerátor (Tesla SoC), ale i pokročilý software, který používá v elektromobilech.
Tesla tak využívá platformy a zkušenosti pro vývoj podobného systému – v tomto případě ale nejde o auto, které se v reálném čase musí poradit se složitým silničním provozem, ale o robota, který se pohybuje v lidském prostředí – budovy, kanceláře, továrny a podobně.
Základem je tak kvalitní snímání okolí pomocí kamer a hloubkových senzorů, díky čemuž robot získává přesnou strukturu všeho kolem něj. Díky tomu do ničeho nenarazí a dokáže někam vůbec dojít bez GPS, která je v tomto případě nepoužitelná. Nadstavbou tohoto základního systému je rozpoznávání předmětů a jejich manipulace.
Zde jde o obrovský komplexní problém, avšak s moderními nástroji nic neřešitelného. Výhoda je v tom, že první verze takových robotů budou nasazované na určité práce v továrně, takže znalost věcí, předmětů a manipulací bude stačit poměrně malá.
Optimus má na tváři i displej, díky kterému mohu lidé snadno zjistit stav a cílem je, aby šel robot ovládat pouhým hlasem. Prostě mu řeknete, co za úkol má provést. Rozpoznávání hlasu a pochopení už je taktéž poměrně daleko, stačí se podívat na GPT-3 a další systémy.
Na posledním listu se mj. dozvíte, kolik by Optimus měl stát…
Půl milionu korun
Elon Musk odhaduje, že při hromadné výrobě těchto robotů by v první fázi měla být cena jednoho kolem 20 tisíc dolarů, tedy půl milionu korun. A netřeba dodávat, že Elon Musk a Tesla už ukázala, že dokáže rozjet hromadnou výrobu opravdu bezkonkurenčně rychle a vyrábět nejefektivněji oproti jiným automobilkám.
Když se to vezme obecně, Optimus zatím nepředčí roboty od Boston Dynamics, kteří už umí salta, tancovat a podobně. To co je neuvěřitelné, že Boston Dynamics trvalo více než 10 let se dostat do této fáze. Tesle stačil jeden jediný rok a je už na velmi podobné úrovni s mnoha vylepšeními, které Boston Dynamics nemá a vzhledem k tomu, že se jich Googlu zbavil, asi jen tak mít nebude.
Lze očekávat, že Tesla podobně jako u elektromobilů předběhne celý trh a stane se vládcem nové robotické éry tohoto století, která bude mít nedozírné následky na celosvětovou ekonomiku.
Zatímco auto je pěkný produkt a byznys, kde se dají vydělat obrovské peníze díky obrovské poptávce a užitnosti, lidská práce miliard lidí je o několik úrovní hodnotnější segment, kterou čeká revoluce.
Co to bude znamenat pro cenu lidské práce? Vždy platilo, že čím jednodušší a opakující se práce, tím dříve bude nahrazena strojem. S umělou inteligencí ale tento princip přestává platit, protože už je možné nahradit i intelektuální nebo uměleckou činnost (viz DALL-E a podobné) a vždy, když někdo tvrdil, že něco „počítač“ nikdy nedokáže, nakonec tomu tak bylo a dřív, než se čekalo.
Jakým způsobem ochránit citlivou ekonomiku po celém světě? Bude to jistě na dlouhou politickou a byznysovou debatu, ale nejspíše se nevyhneme kombinaci univerzálního příjmu pro všechny a daní z každého vyrobeného robota či provozu větších systémů umělé inteligence. Otázkou je, jak se tyto speciální daně nakonec efektivně propíší skrze celý vládní systém až do peněženek skutečných lidí, kteří už vlastně nebudou mít nic moc na práci.
A co až přijde éra, kdy se bude prosazovat právo robotů na lepší život bez otroctví? To už bude zase na jiný článek.
Celá prezentace Tesla AI Day 2022