Hudba přes Internet: čtyři miliardy za pět let

Stále je to jen 8 % z celkového objemu.
Bylo jen otázkou času, kdy se některá z analytických firem odváží vyjádřit k perspektivě prodeje hudby přes Internet. Jako jedna z prvních to provedla málo známá londýnská firma MTI; podle jejích prognóz se bude v roce 2004 prodávat 8 % z celkového trhu hudebních nahrávek (jeho celkový objem má být v tomto roce 47 miliard dolarů) přes Internet. Osm procent se zdá být málo, ale na druhou stranu to reprezentuje částku čtyř miliard dolarů; v roce 1997 to podle této agentury bylo jen 46 milionů dolarů, tj. 0,1 % z celkového trhu v tomto roce. Dalším odhadem je, že 60 % z této částky má obstarat americký trh, a že každý desátý dolar z těchto tržeb bude získán prodejem digitální nahrávky downloadem přes Internet. Firma dále odhaduje, že se dnes na celém světě načte okolo tří miliónů skladeb přes Internet ve formátu MP3, drtivá většina z nich ovšem pirátským šířením.

Z celkového koláče má dále Evropa držet 20 %, a Asie 15 %; podle dalších zdrojů je MP3 druhým nejhledanějším slovem na internetových vyhledávacích centrálách, hned po výrazu „sex“.

Živě komentuje: tentokrát živě nesouhlasíme s uvedeným procentem a domníváme se, že zejména online hudba (stahovaná přímo z Internetu, bez existence fyzického kotoučku či pásky s nahrávkou) poroste podstatně, dramaticky rychleji. K uvedeným procentům lze navíc dodat následující. V České republice se podle dostupných statistik ročně utrží za 90 mil. dolarů, tj. za 2,5 miliardy Kč hudby (rok 1997). Pokud počítám jen tři nejvýznamnější internetové obchody s hudbou u nás (Musickatalog, Vltava/Ucho, Shop.cz), pak tyto trží zhruba 200 000 měsíčně na hudbě, s ostatními se můžeme dostávat na částku 5 mil. Kč ročně (odhad pro rok 1999); to je asi 0,2 % z celkového trhu. Pokud vezmeme v úvahu často uváděnou dvouletou ztrátu za USA, nestojíme si tak špatně.

Domnívám se, že prodej hudby downloadem přes Internet především vytvoří nové, dnes neexistující trhy – nelze jej brát jako „parazita“ na současných trzích s hudbou, ale jako tvůrce trhů nových, týkajících se zejména šíření úzce specializované, „menšinové“ hudby a žánrů, které jsou dnes na okraji zájmu, též pak hudby regionální (tj. hudby, která je v určitém regionu dominantní, ale jinde na světě není k dostání). Dá se zde vysledovat určitá paralela s nezávislým filmem, který byl také léta podobnou popelkou, ale který byl vydefinován a prosazen silnými distributory, kteří se rozhodli, že z něj vytvoří nový, úspěšný model, přijatelný pro diváky znechucené záplavou stále stejného hollywoodského braku. Stejně tak se domnívám, že podobným „silným distributorem“ se pro menšinovou, alternativní hudbu stane Internet – bude se jednat ovšem o skutečně menšinovou a alternativní hudbu, ne pouze o kapely typu stá první kopie Nirvany, které si rovněž říkají „alternativní“, aby to znělo zajímavěji. Vzrůst tohoto zájmu se pak promítne i do častějšího řádného produkování této menšinové hudby ve formě cédéček a o zvýšení zájmu o ně – koneckonců to prokázalo i několik prvních týdnů provozu naší internetové prodejny s MP3, kdy se vedle pár desítek objednávek na MP3 nahrávky znásobil i prodej fyzických CD od vydavatele Indies Records, kteří své nahrávky do MP3 formátu nabídli.

Diskuze (3) Další článek: Jak provádět „čistý boot“?

Témata článku: Internet, Let, Hudba, Online hudba, Nezávislý film, Hollywoodský film, První uvedení, Nirvana, Hud, První kopie, Indies


Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest mobilů do 8 000 Kč

Test bezdrátových headsetů

Linux i pro začátečníky

Jak surfovat anonymně