Hudba MP3: popularita stoupá, peníze nikde

Zatím žádná ze světových firem zabývajících se MP3 hudbou neukázala fungující obchodní model.
Před necelým rokem byla „MP3 mánie“ jednou z nejžhavějších věcí na Internetu – asi tak, jako se dnes investoři předhánějí v sypání peněz do linuxových firem a vykreslování jejich skvělé budoucnosti, se někdy na jaře diskutovalo o úžasných vyhlídkách firmiček podnikajících v MP3 hudbě a o tom, jak smetou z trhu pyšné kamenné hudební vydavatele. Za půl roku tyto velké naděje nemálo klesly – nezchladly sice úplně, ale poté, co se „vize setkaly s realitou“, se dnes hovoří spíše o tom, že se jedná o závod na hodně dlouhé trati. Firmy podnikající v této hudbě (eMusic.com, MP3.com, ale ani „hardwarový“ Diamond s připravovanou dceřinkou RioPort) zatím příliš neukázaly, jak vydělat peníze, ještě nejlíp je na tom hardwarový Diamond, který prodává svůj přehrávač Rio ve značných kvantech. Hůř už jsou na tom oba dodavatelé obsahu – eMusic.com a MP3.com. eMusic (dříve GoodNoise) je první světová prodejna MP3 hudby (o druhé a třetí místo se s prodejnou ve Švédsku dělí Vltava) sice prodává na svém webu MP3 hudbu stále úspěšněji, ale stále je na nízkých číslech. Platit za MP3 skladby si zatím zvykla jen malá část zákazníků, a navíc nabídka na eMusic stále neobsahuje největší hvězdy, spíše pár docela zajímavých „oldies“ pro labužníky. Ti ale nedělají obří prodeje; dalším negativním faktorem je zcela jistě to, že hudba se na eMusic.com prodává docela draho: jedna skladba stojí dolar, cédéčko tedy vyjde na 12-20 dolarů, zhruba tolik co v obchodě. Proč tomu tak je, mně není známo; díky podstatně nižším distribučním nákladům má Vltava v sekci MP3 poloviční ceny, přičemž umělec ani vydavatel není v příjmu nijak krácen – a výsledkem je i to, že prodej MP3 na Vltavě je i při zatím hodně úzkém sortimentu stále stabilní a slušně vysoký.

Zřejmě ještě podivněji je na tom společnost MP3.com, která nemá ani obchodní model jako eMusic – vše na MP3.com je zdarma, i když web je plný reklam na komerční CD. Reklama je tedy zatím hlavním zdrojem příjmů firmy, ale nedostačuje, kvůli reklamě firma založena nebyla. Zatím se nepodařil „tajný plán“ učinit z firmy jakéhosi „open source“ vydavatele hudby, u kterého by si jednotliví hudebníci vydávali své nahrávky v digitální podobě a obcházeli tak kamennou velkou pětku. Na MP3.com se dnes publikují stovky nových nahrávek denně, jenomže právě v tomto množství je zádrhel – pro zákazníka je obtížnější vybrat si jednu ze dvou tisíc neznámých alternativních kapel, které všechny znějí stejně (alternativně), raději si koupí plastikové CD od jedné kapely, kterou zná.

Analytici se shodují v tom, že firmy, které jsou v digitální hudbě dnes nejlépe zavedené, jako je právě zmíněný MP3.com nebo eMusic, svou hodnotu mají – tak, jak se bude hudba, a to i od velkých jmen, více převádět na hudbu digitální a šířenou Internetem, budou stále důležitějšími hudebními centry. MP3 hudba si prožila „svého půl roku slávy“ a dnes ji čeká tvrdá a docela nudná práce vedoucí k úspěchu, tak jako jinde. Nedivil bych se, kdyby se do přesně takovéto podoby brzy vyvinulo i současné linuxové šílenství.

Diskuze (3) Další článek: Intel uvádí Celeron 533 MHz

Témata článku: Open source, Peníze, HUD, MP3, Velký vydavatel, Sto, Diamond, Popularita, POP, Velká naděje, Obrovské množství, Peníz, S PEN, Hudba, Tajný plán, Popular, Nízký příjem, Negativní faktor, Pen, Dlouhá trať, Velká hvězda, Skvělá budoucnost



Nejtragičtější kopie mobilů z Číny. Na pohled vypadají podobně, ale k originálům mají zatraceně daleko

Nejtragičtější kopie mobilů z Číny. Na pohled vypadají podobně, ale k originálům mají zatraceně daleko

** Sbírka nejstrašnějších plagiátů mezi mobilními telefony ** No name výrobci kopírují prakticky všechno, až na hardware ** Možná zde najdete i falešného dvojníka svého modelu

Martin Miksa
AliExpressČínaKuriozita
eFootball je obrovským propadákem, Konami vydalo oficiální omluvu

eFootball je obrovským propadákem, Konami vydalo oficiální omluvu

Nový fotbálek je sice zcela zdarma, to ale na kvalitách zrovna nepřidává.

Michal Maliarov
eFootballKonami
40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

Vyzývavá krása, rafinovanost, nevinnost i perverzní voyeurské fantazie. Filmaři už se sexu ve filmu nebáli, a tak dala 80. léta vzniknout řadě kultovních ženských erotických symbolů.

Marek Čech
Filmy a seriály
Recenze Windows 11. Microsoft nás opíjí rohlíkem a omezuje použitelnost

Recenze Windows 11. Microsoft nás opíjí rohlíkem a omezuje použitelnost

** Oproti Desítkám významně stouply hardwarové požadavky ** Windows 11 mají nový vzhled, ale výrazně narušují workflow. ** Potěší vyhledávání, multitasking i rychlejší aktualizace

Petr Urban
Windows 11Testy