Hubení klienti začínají místy nahrazovat pécéčka

V součtu je to stále hubené, ale nárůst o 90 % za jediný rok už znamená, že zbystřujeme pozornost.
Od extrému k extrému se vyvíjely názory na životaschopnost a budoucnost tzv. hubených klientů (oblast se částečně, ale ne zcela úplně kryje s technologií Network Computeru; obvykle se ale všechny tyto klientské stroje házejí do jednoho pytle). Nejdříve, díky masivní propagandě IBM a několika – přiznejme si – šikovně zmanipulovaných prognostických zpráv to málem vypadalo na konec pécéčka; po dvou letech se zase zdálo, že hubení klienti byli až tak moc hubení, že umřeli.

Dnešní situace vypadá, že se jim nedaří zrovna blahobytně, ale zvedá se to: IDC tvrdí, že za poslední rok počet prodaných hubených klientů vzrostl skoro na dvojnásobek, o 90 %. Výzkum byl zaměřen hlavně na velké firmy a z dotazníků vyplývá, že pro tři čtvrtiny velkých podniků jsou tyto stroje „přijatelnou“ náhradou za pécéčko a polovina z nich je už, i když obvykle jen v některých specializovaných odděleních, nasadila a vyměnila jimi pécéčka. Důvody k těmto náhradám kupodivu nespočívají v nižší ceně: důvodem č. 1 je spolehlivost a důvodem č. 2 snadnost používání.

To dobře odráží podnikatelský přístup velkých korporací: tyto firmy obvykle dobře profitují, a tak pro ně není šetření každého dolaru tím nejpodstatnějším (i když nakoupit 100 000 počítačů asi není zanedbatelný výdaj pro žádnou firmu). Podstatnější u gigantické firmy je, aby věci, které patří do „obsluhy“ či „servisu“, šlapaly tak, že se o nich prakticky neví: u těchto firem je vysoká specializovanost, každý umí a provádí jenom úzký výsek své práce a počítač musí být tak jednoduchý a „neviditelný“ jako tlačítko klimatizace. Tyto firmy také mají obvykle desítky až stovky poboček nebo koncových prodejních bodů po celém světě a vydržování nějakého obřího centrálního týmu „IT supportu“, což je dnes běžné u multifunkčních počítačů, jako jsou pécéčka, ale koneckonců i unixové/riscové stroje, přichází hodně draho. Samozřejmě, zcela rozdílný přístup má firma do dvaceti zaměstnanců, kde v principu „všichni dělají všechno“ a všichni také musejí všechno umět – zde je PC králem, protože na každém hostuje padesát programů a na každém se provádí padesát různých věcí.

Nejpoužívanějším hubeným řešením je podle výzkumu Citrix MetaFrame/WinFrame, tj. vzdálená windowsová konzole. Citrix je jasná jednička, léta investoval desítky miliónů dolarů do vývoje a dnes se to vyplácí – Microsoft mu s vlastním řešením nemůže konkurovat. Citrix neznamená typického hubeného klienta, tj. nějaké jednoúčelové zařízení na klientské straně, ale obvykle jednodušší PC s Windows, které spouští vzdáleně (např. přes internetovou linku) serverové programy, jako je groupwarový klient, databázi, firemní ERP systém atd. Po hardwarové stránce zvítězila firma Wyse (průzkum byl dělán v USA, kde má Wyse v klientech dlouhou tradici), pak následoval Dell a Compaq, tj. PC jako hubení klienti.

Zdá se nám, že v ČR jsou výhody hubených klientů, zejména řešení firmy Citrix, trošku „dobře utajeným tajemstvím“: zdejší poněkud monolitický windowsový trh a ještě nevyvinutá internetová infrastruktura ale šíření této vynikající technologie opravdu moc nenapomáhá.

Diskuze (3) Další článek: (Ne)bezpečí tepla domova

Témata článku: , , , , , , , , , ,