Hrozí internetové telefonii zdanění?

Stát, od kterého bychom to zrovna nečekali, má pocit, že není dobře, když jsou některé věci zdarma.

Internetová telefonie, technicky přesně označovaná jako VoIP (voice over IP, hlas přes internetový protokol), je jednou z hlavních bořících technologií (disruptive technology) dneška. Přišla, a během několika let změní zcela pravidla hry na hlasovém telekomunikačním trhu – již málokdo pochybuje, že standardem pro volání v budoucnosti jsou jen a pouze „pakety“, tedy že dnešní čistě hlasové linky vymizí a budou nahrazeny pouze linkami datovými, přes které se povedou hlasové hovory právě technologií VoIP.

Bořícího je na VoIP právě to, že umožňuje, aby se „telekomem“, tj. subjektem, který je schopen bez sebemenší účasti jakékoli jiné společnosti iniciovat hlasový hovor, stal kdokoli, kdo nemá nic víc než prosté připojení k internetu. Stačí mu jen koncové zařízení (telefon, či mikrofon a sluchátka), připojení k internetu a software, který je obvykle zdarma – pokud se někde na druhé straně nalézá podobně vybavená osoba, mohou spolu telefonovat, a dokonce o tom žádný Telecom s velkým T ani neví.

Související odkazy

Slovník
aplikace
GNU
chat
instalace
internet
ISP
online
paket
platforma
provider
software
virtuální
vývojář

Databáze znalostí
Jak na telefonování
po internetu

VoIP se dnes už rozvíjí ve dvou směrech, z nichž jeden je už velmi mocný a druhý je v plenkách. Tím silným směrem je internetová telefonie ve velkých firmách: korporace dnes už používají takřka výhradně VoIP, aniž to jejich zaměstnanci vědí. Mají většinou mezi svými lokacemi pevné internetové linky a jejich ústředny přes ně vedou hovory místo toho, aby je tlačily přes linky Telecomu (to platí pro ČR i jiné země, za „Telecom“ si dosaďte jakéhokoli pevnolinkového operátora). Pokud se volá na číslo vně firmy, které rovněž využívá VoIP, dá se celý hovor „protunelovat“ přes internetovou linku, pokud je to číslo pevné linky či mobilu, je hovor puštěn do těchto sítí (zjednodušeně řečeno). Zde již dokáží korporace s tisíci zaměstnanci, u kterých jsou jejich vzájemné hovory velmi časté, šetřit velké náklady – ovšem instalace speciálních ústředen a dalšího vybavení jsou nákladné, proto zatím pro menší firmy tato služba výhodná není.

Druhým směrem jsou pak společnosti, které usilují o „malé“ zákazníky – buď koncové uživatele v domácnostech nebo malé firmy. Princip je podobný, jen ústředna není u zákazníka, ale u operátora, případně vůbec neexistuje – to je případ známé služby Skype, která funguje v podstatě jako nějaký internetový výměnný systém: najdete si známého online a začnete s ním hovořit, zcela zdarma. (Byla publikována historka, kdy zakladatelé „estonsko-globální“ firmy Skype navštívili Michaela Powella, šéfa amerického telekomunikačního regulátora FCC, a službu mu předvedli. Powell se údajně vyjádřil, že jeho úřad tedy víceméně končí: brzy nebude co regulovat, protože telekomy, jak je známe, to mají spočítané.)

Právě tento směr VoIP čeká největší rozvoj. Uživatelé pevných linek – a těch stále přibývá, časem zcela převládnou – už nebudou potřebovat vůbec žádný linkový telefon, neboť budou moci vést veškeré hovory přes internet, a to zdarma. Ještě růžověji vše vypadá při pohledu do o něco vzdálenější budoucnosti: s rozšířením WiFi sítí, tedy „Internetu ve vzduchu všude kolem nás“, se začnou vyrábět mobilní telefony, které budou umožňovat dvě varianty telefonování, přes mobilního providera (za drahé peníze) nebo právě přes internet ve vzduchu.

Do cesty této růžové budoucnosti – kdo z nás by nechtěl volat zadarmo, a to dokonce z mobilu – se ale staví nečekaný soupeř. Stát zjistil, že tu roste něco, za co se vždy platilo (a za co se platí, to se i daní), a chce uplatnit daně a další poplatky za internetovou telefonii. Jak danit něco, co je zdarma? Jednoduše, nalepí se na to povinný poplatek, pak to už zdarma nebude a bude se to dát i danit.

Největším zklamáním – i hrozbou pro naše země v budoucnu – ovšem je, že k tomuto kroku se možná odhodlá země, od které bychom to neočekávali: USA. Návrh, který je prodiskutováván v americkém Senátu, chce umožnit, aby jednotlivé státy Unie mohly zatěžovat internetovou telefonii jednak poplatkem za tzv. univerzální službu a dále přístupovými poplatky (access charge).

Kdo ale bude poplatky platit a z čeho vůbec, když internetovou telefonii lze uskutečnit bez jakéhokoli vědomí centrálních orgánů (již to je hrůzná představa pro všechny regulátory, že si někdo dovolí promluvit bez jejich laskavého svolení)? Návrh počítá s tím, že by tyto poplatky hradili vývojáři aplikací pro internetovou telefonii. To je ovšem ještě bizarnější, neboť značná (a zřejmě stále rostoucí) část takovýchto aplikací je produktem otevřeného vývoje kódu, kterého se zúčastní těžko zjistitelný počet vývojářů z celého světa, a aplikace samotné jsou zdarma, uvolněny pod licencí GNU GPL nebo podobnou. (Existuje samozřejmě i mnoho komerčních aplikací.) Má to znamenat, že nakonec programátoři tvořící tyto aplikace budou platit nějaké poplatky státům americké Unie za to, že si dovolili napsat pár řádek kódu a dát jej volně k dispozici? To je nejenže v praxi nerealizovatelné, ale i nesmyslné.

Hrozící zpoplatňování internetové telefonie se ale nezastavuje u běžných hovorů. Například u online her se již uplatňuje – a bude se jistě masivně rozšiřovat – možnost hlasového chatu v prostředí těchto her. Hráč vystupuje jako hrdina internetového multiplayeru, občas něco prohodí do pléna… a bude platit. Nebo firma, která vyrobila software? Nebo ta, která umožňuje její hraní po internetu? Další praktickou překážkou ve zdanění internetových hovorů je, že se jedná o typické virtualizovatelné služby, které mohou být v případě potřeby provozovány odkudkoli – buď z daňového ráje, nebo ze země, kde sice daňový ráj není, ale kde zase pro změnu neplatí zákony. Lze s jistotou očekávat, že pokud budou provozovatelé IP telefonie („virtuální telecomy“) nuceni platit daně uplatněné v USA nebo státech západní Evropy, okamžitě se do některých z těchto zemí přemístí. Vývojář programu bude z Tobaga, virtuální telecom z Austrálie, provider v Litvě a hovořit bude Čech z Prahy s jiným Čechem, který je zrovna na dovolené v San Franciscu a připojil se z kavárny Starbucks k internetu. To bude jistě stát Kalifornie zpoplatňovat s velkou radostí.

Obtížnost zpoplatnění je tak očividná, že si musíme klást otázku, jak je možné, že vůbec někoho napadla a že se tím zabývá americký Senát. Jenomže mezi VoIP providery nebudou patřit jen ony tobažsko-australsko-litevské firmy, ale i standardní telekomy, ISP a softwarové společnosti (jistě zde má své ambice Microsoft nebo Real Networks). A tyto společnosti kvůli pár milionům dolarů do daňových rájů neutečou.

Horší by mohl být během několika let dopad na EU, a tedy i na Českou republiku. Je zaužívaným zvykem, že v moderních technologiích se věci nejdříve vyzkouší v USA, které jsou jednak mírně technologicky napřed (nad průměrem Evropy) a kde i legislativnější procesy procházejí rychleji a snáze než v EU, kde je nutno dosáhnout souhlasu velkého množství subjektů. Zálusk na zdanění občanů ale mají evropské země ještě větší než USA, takže pokud by podobný experiment za oceánem vyšel, dá se čekat, že budou s chutí následovat.

Nelze bohužel očekávat, že by evropské vlády, zvyklé po desetiletí na velmi tuhou regulaci telekomunikací a nyní na alespoň určitou liberalizaci (řekněme na „regulovanou a řízenou liberalizaci“), mohly ponechat jednu část telekomunikací naprosto neregulovanou. Mimochodem, do této oblasti spadají též odposlechy VoIP hovorů, z hlediska bezpečnosti státu pochopitelné (organizovaný zločin by jistě mohl snadno převést veškerou komunikaci na tuto dosud nehlídanou platformu), ale pro uživatele internetu, zvyklé na naprostou svobodu tohoto světa, velice nevítané.

Diskuze (81) Další článek: New York bude kompletně pokryt bezdrátovou sítí

Témata článku: Starbucks, Tel, Velká ambice, Zdanění, Americký regulátor, Růžová sluchátka, Multiplayer, Bořič, Americký senát, Daňový ráj, Velká korporace, Hlasový hovor, Online Chat, Poplatek


Určitě si přečtěte

Co přijde po Netflixu a Amazonu? Tohle jsou streamovací služby, na které v Česku čekáme

Co přijde po Netflixu a Amazonu? Tohle jsou streamovací služby, na které v Česku čekáme

** Rozhodujete se mezi Netflixem a HBO Go? Věřte, bude hůř ** Na trhu je mnohem víc ambicióznějších streamovacích služeb ** Některé by mohly do ČR zamířit ještě letos

Lukáš Václavík | 45

Není jen Flightradar: Našli jsme další aplikace pro sledování letadel, některé ukážou i víc

Není jen Flightradar: Našli jsme další aplikace pro sledování letadel, některé ukážou i víc

** 8 služeb pro sledování leteckého provozu ** Nejznámější je Flightradar24, ale alternativy leckdy prozradí více ** Letadla i v této pohnuté době čile létají a je co pozorovat

Karel Kilián | 13

Epic chce rozbít monopol Play Storu a App Storu. Nastražil trik s hrou Fortnite a žaluje Google i Apple

Epic chce rozbít monopol Play Storu a App Storu. Nastražil trik s hrou Fortnite a žaluje Google i Apple

** Apple a Google odstranili z obchodů s aplikacemi hru Fortnite ** Její vývojáři nejprve přichystali parodické video ** V žalobách viní obě firmy z monopolního chování

Karel Kilián | 134

Otestovali jsme 8 mobilů do 8 000 Kč: rozdíly ve výkonu jsou ohromné

Otestovali jsme 8 mobilů do 8 000 Kč: rozdíly ve výkonu jsou ohromné

** Mobil za 8 000 Kč uspokojí většinu uživatelů ** Klasické foťáky stačí, širokáče ale zklamaly ** Zásadní jsou rozdíly ve výkonu

Časopis Computer | 4


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest mobilů do 8 000 Kč

Test bezdrátových headsetů

Linux i pro začátečníky

Jak surfovat anonymně