27
Fotogalerie

Hraní počítačových her představuje stále větší energetickou zátěž pro celý svět

  • Vědecká studie poprvé odhalila podíl spotřeby energie při hraní her
  • Hraní her na počítači i herních konzolí tvoří stále větší podíl z celkové spotřeby domácností
  • Řešením jsou úsporné komponenty a optimalizované sestavy

Když se řekne hraní her, většina z nás si představí nabušený herní počítač nebo nejmodernější herní konzoli. Při hraní her dochází obvykle k maximálnímu vytížení komponent s nejvyšší spotřebou - procesoru a grafické karty. A vzhledem k rozšířenosti počítačů či konzolí a popularitě hraní už je v součtu spotřeba elektřiny těchto zařízení nezanedbatelná.

Výsledkem je, že hraní her má významný podíl na celkové spotřebě domácností a tím pádem i dané oblasti, země a světa. Vzhledem k tomu, jak velký tlak je na snižování spotřeby v různých oblastech, zaměřili se vědci z Berkeley Lab právě na segment hraní, který ještě podrobně nikdo neprozkoumal.

Stoupající spotřeba elektřiny

Zatímco v roce 1972, kdy se na trhu objevila herní konzole Atari 2600, si herní zařízení vystačilo s 9W adaptérem a prodalo se jich během let po celém světě maximálně 30 milionů kusů, dnes už jsou čísla zcela jinde. Moderní herní konzole si řeknou až o 200 W a prodává se jich stovky milionů kusů.

3.jpg
Hrát hry lze des v mnoha podobách a na různých zařízeních

Do toho je nutné připočíst ještě významnější trh počítačů, na kterých se hrají hry. Ty mají při hraní ještě několikanásobnou spotřebu a jejich počet je ještě větší. Nelze se tak divit podrobným výsledkům v Kalifornii, kde analýza porovnávala podíl spotřeby elektrické energie za rok vůči dalším zařízením v domácnosti.

1.jpg
Hraní her už tvoří významný podíl v celkové spotřebě domácností

Hraní her je v tomto případě už na 6. místě a v rámci spotřeby předběhlo sušičky, pračky, jakékoli vaření pomocí elektřiny nebo ledničky. Už v této fázi je spotřeba hraní her srovnatelná se spotřebou televizí a protože se jedná o průzkum z Kalifornie, na předních příčkách se umístila klimatizace a také osvětlení.

Na novém boomu hraní her s vysokou kvalitou se veze i trend cloudového hraní pomocí streamování přes internet. I s tím studie počítá, přičemž hlavní spotřeba (doma stačí pouze jednoduchý klient se spotřebou pár wattů) je v takovém případě přesunuta do datacentra,, kde se nachází výkonné počítačové servery s těmi nejvýkonnějšími grafickými kartami.

2.jpg
Jednotlivé segmenty hraní her a jejich vliv na spotřebu v Kalifornii

Jak je vidět na grafu, cloudové hraní je ale mnohem efektivnější a protože ještě není tolik rozšířené, ani se tolik nepodílí na celkové spotřebě. Dobře jsou na tom i herní konzole, které jsou rovněž efektivní a drží si potenciál postupného snižování spotřeby. Naopak hraní lokálně na počítači ve vysoké kvalitě významně táhne zpět snižující se křivku celkové spotřeby domácností.

Grafické karty jsou největší žrouti

Pokud budete v běžném herním počítači hledat komponentu s nejvyšší spotřebou elektrické energie, bude to bez debat grafická karta. Právě grafiky a jejich maximální spotřeba se v poslední době dostala na extrémně vysoké úrovně, což dokazují i obří chladiče u těch nejvýkonnějších modelů.

Procesory se stále drží v poměrně dobrém rozložení a i slušně výkonný vícejádrový procesor, který stačí na všechny hry v nejvyšší kvalitě, má několikanásobně nižší spotřebu než grafická karta splňující stejnou potřebu kvalitního herního zážitku.

V případě monitorů nelze nic namítat. Sice roste obliba stále větších modelů, ale dochází ke snižování spotřeby, což je hlavně díky efektivnějšímu LED podsvícení. Tvůrci analýzy rovněž vyzdvihují nastupující virtuální realitu, která je efektivnější alespoň z pohledu samotného zobrazení. Místo velkého monitoru se totiž napájí pouze malé displeje, které se používají například u mobilních telefonů, takže celková spotřeba při hraní je nižší.

Snímek obrazovky 2019-01-24 v 17.08.56.jpg
Srovnání spotřeby při hraní dle uživatelů a demografie

Pokud jde o rozdělení spotřeby dle druhu uživatelů, nejhůře na tom jsou pochopitelně extrémní hráči, kteří mají obvykle i nejvýkonnější hardware a hrají největší počet hodin každý den. Ze srovnání vychází, že mileniálové hrají dvakrát více, než generace X a nejméně pak hrají baby boomers. Naopak nejvíce hrají nezaměstnaní bez vyššího vzdělání.

Snižování spotřeby

V rámci projektu Green Gaming se tvůrci snaží o to, aby hráčům pomohl s výběrem komponent a počítačové sestavy, která bude odpovídat jeho potřebám, ale zároveň bude obsahovat úsporné komponenty, které nejsou zbytečně naddimenzované.

Typickou radou je časté využívání uspávání počítače. Zatímco u notebooků nebo herních konzolí už jsou tyto stavy poměrně vyladěné a výrazně se podílí na snižování spotřeby elektrické energie zařízení, u počítačů je stále co zlepšovat. Navíc uživatelé nejsou tolik zvyklí počítač uspávat, protože to často znamená problémy - počítač se neprobudí správně, dojde k odpojení sítě, hra spadne a podobně.

Typicky se jedná o pauzu při hraní, kdy hráči nechají většinou hru běžet, i když nehrají. Aby se tento stav zlepšil, je ale také na výrobcích, včetně Microsoftu a jeho Windows, který patří mezi největší desktopový operační systém využívaný pro hraní her.

4.jpg
Porovnání podílů spotřeby elektřiny pouze elektronických zařízení

Rovněž je dobré myslet na správný výběr efektivního napájecího zdroje herního počítače. Na grafu můžete vidět, že takřka všechny mají nejvyšší efektivitu přibližně v poloviční zátěži a nejlépe je na tom kategorie Titanium a Platinum. Pro typické herní počítače se spotřebou kolem 300 až 400 W je tak ideální například kvalitní 750W zdroj.

Mezi další tipy patří jistě kvalitní chlazení nebo omezení počtu snímku za sekundu na frekvenci monitoru (třeba 60 fps), i když váš počítač zvládne více. Pokud nemáte monitor s více než 60 Hz, je to stejně zbytečně a alespoň snížíte spotřebu, teplotu i hluk počítače.

Určitě si přečtěte

Články odjinud