Většina současných her umožňuje doslova obklopit hráče obrazem pro lepší vtažení do děje. Postačí dostatek místa, několik monitorů a výkonný hardware.
Kapitoly článku:
Už je tomu více než deset let, kdy se mohli první nadšení hráči pouštět do hraní na třech monitorech s kultovní grafickou kartou Parhelia od Matroxu. Hry na to ale ještě nebyly připraveny, to se podařilo změnit až AMD a jeho technologii Eyefinity před čtyřmi lety. Dnes si můžete podobnou technologii dopřát u obou hlavních výrobců grafik, bez extrémních nákladů a složitého nastavování.
Eyefinity, nebo Surround?
Hledáte-li cestu, jak vylepšit vaše herní stanoviště, je dokoupení monitorů jednou z racionálních možností. Počítejte však minimálně se třemi displeji, u dvou nenajdete optimální nastavení, a pokud si je dáte oba do zorného pole, budete mít jejich předěl přesně uprostřed obrazu. Ideální je mít jeden centrální monitor a dva boční, ve kterých vidíte obraz z velké míry periferně, podobně jako v reálném světě.
Nákupem trojice 24" IPS displejů utratíte okolo 20 tisíc korun, stále tak zůstává značná úspora oproti jedinému 30" monitoru. Trojnásobek plného HD rozlišení dává celkem 6,2 Mpx, jeden velký 30" monitor pak obsahuje 4 Mpx. Pro tři monitory tedy budete potřebovat asi o polovinu více výpočetního výkonu. Typ displeje zde hraje rovněž významnou roli, na boční monitory se budete často dívat z úhlů, proto je vhodné, aby byly co nejkvalitnější a nedocházelo ke zkreslování barev.

Ideální konfigurací jsou tři monitory, u dvou by vás rušil předěl přímo uprostřed obrazu
Obdobou technologie AMD Eyefinity je Nvidia Surround, která přišla o něco později a dodnes se netěší velké oblibě kvůli dřívějším omezením. Tím zásadním byla nemožnost jejího plnohodnotného využití bez pořízení více grafických karet a jejich propojení do SLI. S podporou tří (maximálně čtyř) monitorů přišla až GeForce GTX 680, po které následovaly ostatní karty z aktuální rodiny Kepler. Na druhou stranu Nvidia propaguje i hraní na více monitorech ve 3D (3D Vision Surround), nároky na výkon jsou však u takovéhoto řešení enormní. Pro využití 3D Vision Surround navíc musí být všechny monitory zcela totožné.
Zapoj a hraj
Nvidia má přece jen ještě jednu výhodu, kterou je možnost použít libovolné grafické výstupy. Zpracování a výpočet velké zobrazovací plochy běží na straně softwaru, zatímco u Eyefinity se všechny připojené monitory propojí už v samotné grafice a pro systém se pak jeví jako jeden velký zobrazovač. Kombinovat můžete monitory otočené na šířku i na výšku, meze jsou kladeny pouze na jejich celkový počet, který činí 24 při zapojení čtveřice karet v CrossFire. Nvidia nedovolí připojit více než pouhé tři hlavní a jeden pomocný displej.

Zapojení AMD Eyefinity vyžaduje monitor s DisplayPortem, pokud jej nemáte, musíte pořídit aktivní redukci za 600 Kč – pasivní redukce na Single-Link DVI stačit nebude
U AMD musíte kvůli architektonickému omezení využít aspoň jeden DisplayPort, proto na tento fakt myslete už před pořízením monitorů, abyste se vyhnuli shánění aktivních elektronických převodníků. Pasivní redukce stačit nebude, DisplayPort by se v takovém případě přepnul do režimu, ve kterém by bylo možné pouhým přepojením linek získat Single-Link DVI nebo HDMI (Dual-Mode), ale zamezil by tím funkčnosti některého z ostatních digitálních výstupů. U Nvidie je DisplayPort nutností jen při požadavku na stereoskopické zobrazení, které je umožněno výhradně přes digitální výstupy.