Hráči počítačových her jsou jako atleti. Trénují každý den a dostávají stipendia

  • Hraní her už není pouze zábavou, která nemá budoucnost
  • Vysoké školy v USA už dávají stipendia profesionálním hráčům her
  • Hráči tak získávají stejnou pozici jako atleti klasických sportů
Hráči počítačových her jsou jako atleti. Trénují každý den a dostávají stipendia

To co začalo pouze jako jednoduché hraní ještě jednodušších her na televizi, se postupně dostalo k velmi komplexním hrám, které vyžadují nejen rychlý postřeh, ale také rychlé strategické myšlení.

A pokud jde o konkurenční hraní, kdy hrajete proti těm nejlepším lidským protivníkům, je také nutné dlouhé učení a trénování, podobně jako u klasických sportů. To je jeden z důvodů, proč se progamingu přezdívá také e-sport. S větším počtem profesionálních hráčů a fandů se ale pomalu mění celý trh stipendií, tedy podpory pro studenty vysokých škol.

Pět vysokých škol nabízí stipendium, další mají kluby

Stipendia se udělují na základě různých důvodů, jednou z nich je sport, respektive dovednost daného studenta ve vybraném sportu. Stipendium pro atlety vyžaduje pravidelnou účast na tréninku a pochopitelně i v jednotlivých soutěžích.

S rozmachem e-sportu se ale začaly objevovat první vysoké školy v USA, které dávají stipendia i profesionálním hráčům her. Jednou z nich je i univerzita v Kansasu, která nyní provedla výzkum mezi vlastními studenty zaměřených na e-sport. Nutno podotknout, že i když stipendium pro profesionální hráče počítačových her poskytuje zatím pouze pět škol v USA, desítky dalších mají vlastní týmy pro soutěže, ale zatím bez dodatečných stipendií. V tomto směru lze ale očekávat, že se počet bude postupně zvyšovat.

Jak vlastně vypadá život studentů, kteří jsou „herními atlety“?

Tvrdý trénink a specializace

V rámci výzkumu se k profesionálnímu hraní na škole vyjádřilo 33 studentů, kteří získali zmíněné stipendium. Hlavní odlišností mezi nimi jsou hry, které hrají a ve kterých soutěží s ostatními týmy. Mezi populárními hrami jsou dnes například League of Legends, Heroes of the Storm, Halo a další.

Stejně jako u klasických sportů, ani u těch počítačových nemáte šanci uspět bez tvrdého tréninku. Podle vyjádření tak tito studenti běžně trénují šest hodin denně, šest dní v týdnu a sami sebe považují za atlety. Mají dokonce i vlastní trenéry, kteří se snaží odhalit slabé stránky a zlepšit „skill“.

Trénování může probíhat přes internet nebo lokálně, stejně jako soutěže. Ty největší celosvětové zápasy jsou už vždy na speciálních místech, aby se kromě jiného vyloučily i různé formy podvádění.

Jak to vypadá u těch nejlepších hráčů her závislých kromě strategie i na počtu akcí za minutu? Rychlé prsty jsou základ:

Podle posledních informací je současné rozdělení mužů a žen přibližně 70 % vs. 30 % a zájem žen o progaming se stále zvyšuje. I když se na první pohled může zdát, že u e-sportu je větší neutralita, i zde je znát fyzická odlišnost. Proto ženy nesoutěží proti mužům, podobně jako u klasických sportů.

Profesionální budoucnost

Většina dotázaných studentů počítá s tím, že i po škole bude pokračovat v kariéře profesionálního hraní her, případně zůstanou v herním segmentu. Hraním her se dá bez problému uživit a částky za výhry v jednotlivých soutěžích jsou rok od roku vyšší. I to je jeden z důvodů, proč se na dráhu profesionálních hráčů pouští stále více mladých lidí.

Klepněte pro větší obrázek
Hodnoty výher v  soutěžích v jednotlivých hrách v průběhu let (Zdroj: Wikipedia)

Pro hráče má status atleta, který soutěží za vlastní školu, i určitou cennou hodnotu. Dříve se tím totiž mohli chlubit právě například atleti klasických sportů, zatímco hráči počítačových her byli jen za podivné „geeky“.

Šance jak nalákat studenty i zaujmout sponzory

Podpora e-sportů má výhody i pro univerzity. Umožní jim nalákat studenty, s čímž mají problém hlavně ty menší univerzity. Soutěže v progamingu jsou obrovskými akcemi, kde jsou nejen vysoké částky pro výherce, ale také další formy výdělku v rámci ze sponzorství.

Klepněte pro větší obrázek
Hlavní soutěže už znamenají miliony dolarů i miliony fanoušků

V tomto směru je to velmi podobné jako u klasických sportů. Školy tak mohou získat vlastní sponzory a tím si zajistit další propagaci a zájem o budoucí nejlepší herní atlety.

Dle odhadů v rámci roku 2015 trh e-sportu vygeneroval kolem 750 milionů dolarů a v roce 2018 se předpokládá, že půjde o přibližně 1,9 miliardy dolarů.

Otázka do diskuze: kdy e-sport překoná z pohledu popularity ten klasický?

Diskuze (50) Další článek: Apple chce posílit příjmy ze služeb. Zkrátí lhůty na schvalování aplikací

Témata článku: Počítače, Legends, Výherce, Populární hra, Neutralita, Storm, Hráč, Obrovský rozmach, League, Heroes of the Storm, Profesionální hráč, Hra, Vysoká částka, Ostatní týmy, Skill, Den, Apm, Herní segment, League of Legends, Sporty, Heroes, Kansas, Jednoduché hraní, Hlavní odlišnost, Nejlepší hráč

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak rychlé je nabíjení bez drátů?

Test 11 sluchátek pro hráče

Aplikace, které vám zachrání dovolenou

Kompletní přehled datových tarifů