Dost bylo anglo-americko-francouzské nadvlády, Aleši, je na čase opět přiložit pod chladnoucí vlastenecký kotel a půjčit něco ryze českého. Jak recenzent pravil, tak také učinil. Jako obvykle sáhl vedle. Zatopit tedy budou muset jiní. Ale bylo to blízko.
Dost bylo anglo-americko-francouzské nadvlády, Aleši, je na čase opět přiložit pod chladnoucí vlastenecký kotel a půjčit něco ryze českého. Jak recenzent pravil, tak také učinil. Jako obvykle sáhl vedle. Zatopit tedy budou muset jiní. Ale bylo to blízko.
Chystáme otop
O starším dílku české programátorské kuchyně lze s jistotou prohlásit jediné – jedná se o zručně zvládnutý, zato však poněkud obtížně stravitelný pokrm. Zastoupena je řada důležitých přísad – zajímavá grafika, namluvené postavy, netradiční námět, tvůrčí nadšení a dojde také na humor. Abych to však zkrátil (neboli jak říkají Angličané – to make a long story short), vžíváte se do role -náciletého Jerryho, který se jednou cestou domů se skateboardem pod paží „rozhod’ prozkoumat jeden starej barák“. Nalezený comics ho očividně zaujal, takže zcela zapomněl na křídový obrys těla a ručičky hodin blížící se ke dvanáctce.
Úderem půlnoci se role změní. Jmenujete se McBain. Jste soukromý detektiv, máte kancelář s dobře zásobenou knihovnou, pekelně drahého informátora a vedle sebe tikající bombu. Dveře od sklepa jsou pochopitelně zamčené. Nezbývá než zatnout zuby a vrhnout se za pomoci trochy toho prohibičního alkoholu do víru anonymního města. Po úspěšném vyřešení menšího problému vás čekají ještě tři další podobně ujeté epizody. Mimo jiné budete zachraňovat opičku přivřenou do dveří, rodinu hovniválů před smrtí hladem a firmu budoucnosti před odlivem zákazníků.
Odklízíme otop
Protože čas jsou peníze (neboli jak říkají Američané – time is money), tak opět stručně. Nápad je na úrovni, provedení překousnu, ale to nejdůležitější chybí – silný příběh, logika, atmosféra, která hráče vtáhne do děje a nepustí jej dříve, než skončí jako vymačkaný citron. Se slzou v oku vzpomínám na starší Broken Sword, The Dig, I Have No Mouth, and I Must Scream nebo opravdu starou Gateway, které v sobě skrývaly účinek překonaný snad jen pangalaktickým megacloumákem.
Hovniválové nic. Příběh je netradiční, ale nezaujme, řada problémů postrádá logiku, především však chybí motivace hráče k dalšímu postupu. Nutno ovšem podotknout, že podobným problémem trpí snad všechny české adventury; jsou to spíše hříčky na ukrácení dlouhé chvíle. V této konkurenci představují Hovniválové lepší průměr.
Liška se hlásí
Tam někde venku je kopec lidí, kteří si české adventury kupují. Pro ty náročné: ruce pryč. Pro ty ostatní: zvažte, zda máte dostatek času, trpělivosti a sebeovládání. Za řešení některých problémů bych totiž autory pro výstrahu pověsil za prsty do průvanu. Ale tím už opravdu končím. U českých her zase někdy nashledanou (neboli jak říkají Francouzi – Au revoir).
Co mě však naprosto uchvátilo, jsou filmové sekvence. Dobrý nápad, kamera, střih, hudba; pomyslnou třešničkou na dortu jsou záběry, jak se to všechno vlastně připravovalo a natáčelo, včetně těch nepovedených. Čiší z toho nadšení a vypadá to, že při natáčení panovala veselá nálada. Škoda, že se z ní tak málo přeneslo na obrazovky počítačů.
počítačová hra |
Hovniválové |
Další přírůstek do rodiny českých adventur. Lepší průměr. |
Zdroj: JRC Interactive, Praha |
Telefon: 02–57 18 95 09 |
Cena: 599 Kč vč. DPH |
Min. konfigurace: PC 386, 8 MB RAM, CD-ROM 2× |
Zdroj: Computer