Tradiční byznys HP dostává zabrat a jediné, co roste, je software a služby. Ty ale v celkových příjmech představují pouze malé procento. Obrat může trvat několik let.
Všechen tradiční byznys HP v posledních měsících padá. Jedna z největších technologických firem světa ve svém první čtvrtletí tohoto roku vykázala pokles hned na několika frontách, což dohromady dalo poměrně smutná čísla. Tržby HP se meziročně propadly o 7 procent na 30 miliard dolarů, ale zisk spadl na pouhých 1,5 miliardy dolarů, což je o 44 procent méně než v loňském roce. Ukazuje to na to, s jak nízkými maržemi u svých produktů HP v současnosti pracuje.
Tržby klesly všem zásadním divizím. Silná sekce tiskáren spadla o 7 procent, enterprise divize odepsala 10 procent a prodej osobních počítačů se propadl dokonce o 15 procent. Každé z těchto odvětví naráží na jiné problémy a potřebuje jiné cesty k řešení. Výkonná ředitelka HP Meg Whitman se všechny problémy snažila popsat při sezení s analytiky a novináři.
Prodej počítačů ve stylu Applu
V osobních počítačích se chce HP vydat cestou Applu. Meg Whitman věří tomu, že za propadem prodeje počítačů stojí především nedostatečné inovace, což ve výsledku uživatelům nedalo důvod, proč si stroj s logem HP koupit. Whitman proto do budoucna počítá s výraznějšími investicemi do inovací. To by mimo jiné mělo motivovat inženýry, kteří na přísun peněz (i do svých kapes formou odměn) byli dříve zvyklí.
Zároveň s tím by mělo dojít také k výraznému zjednodušení portfolia. V současné době není jasné, zda HP nabídne pouze několik málo řad počítačů, jako to dělá Apple, ale značné zjednodušení je určitě potřeba. Jenže taková změna kurtu nebude záležitostí jednoho kvartálu. „Obrat neuděláme dříve než za 2 roky a může trvat i 3 a více let,“ okomentovala Whitman cestu za proměnou počítačového byznysu HP. Klíčem je přijít s takovými stroji, které uživatele zaujmou i v tak silné konkurenci jako je velice rychle inovující Apple a zároveň ho nezahltit zbytečným množstvím konfigurací a modelů.
Pokud se do prodejů počítačů nepočítají tablety, HP stále vede. O opačném případě už ho ale předehnal Apple. Nepříjemně dotírá především ambiciózní Lenovo.
HP značnou část viny celkového 7procentního propadu příjmů svádí na loňské záplavy v Thajsku, které zapříčinily odstavení většiny výrobních kapacit pevných disků. Nedostatek mechanických úložných zařízení se měl na poklesu prodejů podílet zhruba v 50 procentech. V oblasti osobních počítačů se ale HP nepotýká pouze s pevnými disky, ale také dravou konkurencí. Stále významnější roli hraje Apple, který při sečtení prodeje počítačů a iPadu ovládá s 17 procenty celý trh, a dotírá se také čínské Lenovo. Tomu už na HP schází pouhá 2 procenta a firma už dříve vyhlásila plán, že se brzy chce stát světovou jedničkou.
Lenovo je se svým meziročním růstem 44 procent v počítačovém byznysu poměrně osamělé (samozřejmě společně s Applem). Například Acer se sice konečně dostal ze ztráty, ale i tak vykázal tenký zisk 2,5 milionu dolarů. Propad zisků hlásí také celosvětová trojka Dell.
Tiskárny už tolik nedojí
Výrazný problém se pro HP vyrýsoval rovněž v další tradičně silné oblasti – tiskárnách. Divize IPG tvoří 20 procent z celkových zisků společnosti a generuje větší množství peněz, než serverová divize. HP ve většině případů prodává tiskárny s mírnou ztrátou, což si pak kompenzuje prodejem náplní. Jenže jak se ukazuje, celý svět už netiskne tolik a celkové prodeje rostou pouze mírně. Celkové prodeje „tiskárenského“ zboží v loňském roce vzrostly o pouhá 0,7 procenta, přičemž HP si z toho růstu neukrojilo prakticky nic.
HP si v tiskárnách stále drží dominantní postavení, patří mu přes 40 procent trhu, což je zhruba dvojnásobek toho, co má druhý Canon. Firma se snaží inovovat, nabízí například funkci pro tisk přes internet, ale pokud budou uživatelé stále méně a méně tisknout, dostat divizi IPG k opětovnému růstu bude problém.
Z nejvýdělečnějších divizí HP rostly pouze služby.
Pokles 10 procent v oblasti enterprise se zdá být poměrně hodně vysoký na to, jaké v něm má HP oproti svým konkurentům sebevědomí. Firma už delší dobu buduje svoji strategii konvergovaných center a s novou řadů serverů ProLiant Gen8 si věří, že změní trh. Propad celé divize je do značné míry zaviněn zmateným vedením předchozího šéfa Léo Apothekera. Z dlouhodobého hlediska má HP nakročeno dobře.
Meg Whitman už při svém nástupu do funkce oznámila, že se HP vrátí k hardwaru jako své prioritě, ovšem vše má být opřené o strategii softwaru a služeb. Potvrdila to i v aktuální řeči. „Software je důležitou součástí našeho portfolia a klíčovou strategií. Začlenění Autonomy nám jde velice dobře a vidíme možností propojení skrze naše různé divize,“ okomentovala situaci. HP se logicky snaží postavit dobrou hardwarovou základnu (servery, sítě, storage a další), aby díky ní mohla provozovat software a služby, které mají mnohem vyšší marži, než prodej železa.
I dobře směřovaná ESSN sekce ale má několik kostlivců ve skříni, mezi které patří například kritizované začlenění technologií 3PAR a celkově zmatený prodej storage systémů.
Příjmy HP meziročně klesly o 7 procent. Zisk ale o 44 procent. Firma potřebuje navýšit marže.
Sílu softwaru a služeb potvrzují čísla – tyto divize vyrostly o 30, resp. 108 procent. Jenže software celkovém mixu příjmů stále tvoří malé procento. HP si hodně slibuje od analýzy dat, kterou umožní zakoupené nástroje Autonomy.
Analytici a zaměstnanci Meg Whitman věří. Situaci nemá vůbec jednoduchou, ale podle interních zdrojů má schopnosti a postavení k tomu, aby firmu k obratu dostala. Jak ale sama Whitman uvedla, může to trvat až několik let. Na současnou situaci ostatně reagují také akcie, které se koncem týdne propadly o několik procent.