„Hostovací“ internetový průmysl má vyrůst na mnoho desítek miliard dolarů

Hledání odpovědi na otázku „kde jsou peníze na Internetu?“ pokračuje. Hostování aplikací by prý mělo být zejména do budoucna velmi lukrativní.
Už se ví, kde nějaké obrovské zisky na Internetu nebudou – nebude to v nejbližších letech ani v reklamě, ani v elektronické komerci. Oba tyto obory sice rychle porostou (daleko rychleji než jejich protivníci z kamenného světa, tj. jak tradiční reklama, tak tradiční „komerce“), ale pro nejbližších pět let to asi nebude to pravé. Firma McKinsey se věnuje nyní rovněž velmi populární oblasti webových služeb („web services“) a dochází k názoru, že by v ní pro změnu to pravé být mohlo.

Oblast nejrůznějších „hostovacích“ (hosting) služeb, od poskytování prostoru za pár korun až po pronajímání složitých a velkých aplikací, utržila už loni v USA velice slušných 4,5 miliard dolarů; do roku 2005 ale tato částka má vyrůst na 30,6 miliard. Evropa pak nemá zůstat příliš pozadu s tržbami ve výši 16,7 miliardy. Pod těmito čísly si lze představit prakticky vše, co „běží na serveru“ – pronajímání elektronického obchodu, média, extranetové či jiné B2B aplikace, až třeba k pronájmu aplikace a serveru pro „streaming“, vysílání obrazových a zvukových datových proudů.

O tyto peníze se mají podělit jak velké telecomy, kterým patří konektivita, tak spousta malých firem. Proč by se měly tentokrát malé firmy chytit, když zatím většinou v nerovném zápasu s giganty prohrávaly? Protože trh těchto různých hostingových služeb je nesmírně pestrý, lze téměř donekonečna vymýšlet a vychytávat nejrůznější tržní „výklenky“, vytvářet specializované aplikace pro pár desítek zákazníků a nechávat si je dobře zaplatit – velké telekomunikační společnosti v těchto speciálních, malých trzích nikdy působit nebudou.

Klíč k úspěchu bude právě v pokročilých službách, nikoli v prostém poskytování konektivity, serverového prostoru, server housingu apod. Internetový „traffic“ už v příštích letech nemá růst tak rychle jako dosud: zatímco v roce 1999 rostl podle McKinsey o 200 % i v USA, v příštích pěti letech má být průměrný meziroční nárůst o 88 % a má se postupně zpomalovat. Růst nároků na základní hostingové služby tedy nebude tak vysoký; pokročilých služeb ale zatím není nabízeno příliš mnoho a je zde obrovský prostor – a lze si představit, že řada služeb, které mohou za čtyři roky hýbat světem, ještě vůbec nevznikla. Zejména s vysokorychlostním Internetem se totiž budou otevírat úplně jiné možnosti, které současné „tenké“ linky vůbec neumožňují.

Tento posun vidíme, i když zatím ve velice mladé formě, i na českém Internetu. Firmy prodávající webhosting své nabídky neustále rozšiřují; navíc ceny „prostého“ webhostingu klesly díky divoké konkurenci na už skoro neúnosné hodnoty (desetikoruny za měsíc), takže zde již není příliš co lovit. Proto dnes vidíme v nabídkách webhostérských firem často nabídku elektronického obchodu, začínají se objevovat publikační systémy, kde je prostor pro větší výdělky.

Diskuze (2) Další článek: Delší zkušenosti s Pinnacle Studio DV

Témata článku: , , , , , , , , ,