Horká láva od Creative

27. listopadu 1999
Týden v Doupěti SDÍLET NA FACEBOOKU TWEETNOUT
Ani nestačil pořádně skončit Invex a už ve Varšavě pořádalo zastoupení společnosti Creative Labs pro střední a východní Evropu tiskovou konferenci (či spíše předváděčku) nových produktů.
Ani nestačil pořádně skončit Invex a už ve Varšavě pořádalo zastoupení společnosti Creative Labs pro střední a východní Evropu tiskovou konferenci (či spíše předváděčku) nových produktů. Mezi ně patřila zvukovka Sound Blaster!Live Platinum, nový Live!Ware 3.0, přehrávač hudby s on-line vizuálními efekty Lava! a nejnovější grafická karta 3D Blaster GeForce 256 Annihilator.

Přichází rozmach prostorového zvuku
Prostorový zvuk prožívá v letošním roce největší rozmach za posledních několik let. Po loňském příchodu zvukových karet Diamond Monster Sound MX300 a SB Live! se na trh doslova valí další a další prostorové zvukovky. Pravda, zatím neexistuje hra, která by je opravu na 100 procent využila, naštěstí se jejich kvalita stále zvyšuje.

Na světě jsou v podstatě tři standardy prostorového zvuku – A3D, EAX a DirectSound 3D. Zatímco A3D používají zvukovky Diamondu (resp. S3), EAX (vlastní standard Creative Labs) si razí cestu přes SB Live! a jeho klony. Nejlépe je na tom DS3D, toto rozhraní podporují všechny zvukové karty (logicky – lpění pouze na vlastních rozhraních by bylo krátkozraké). Nacházíme tu analogii jako u grafických karet – všechny umí Direct3D, některé Glide (3dfx) a většina více či méně OpenGL (i když většinou pouze ICD). O jednotlivých rozhraních a prostorovém zvuku jste si mohli přečíst v minulém Computeru.

Sound Blaster Live! Platinum
Creative Labs má nejsilnější pozici na trhu. Není divu, SB Live! Value se prodává opravdu velice dobře –

aby ne, stojí půlku co plné Live! a těch pár prográmků, Unreal a digitální vstup/výstup většina jistě oželí. V současnosti přibyla Live! 1024 (recenze v minulém čísle) a Live! Platinum. A právě ta byla ve Varšavě oficiálně představena. Je sice z celé produktové řady Live! nejdražší, má však svoje výhody – je k ní přidáván kromě nového softwaru i jakýsi „šuplík“ do klasické 5,25" pozice: Drive Bay. Všechny konektory, ovladače hlasitosti a další věci jsou přístupné zepředu, nemusíte kvůli každé drobnosti hned lézt pod stůl (Drive Bay obsahuje vstup a výstup S/PDIF, konektor pro sluchátka s regulací hlasitosti, line in/mic in s regulací hlasitosti, a MIDI in a out). Kromě této „drobnosti“ dostanete také docela zajímavý nášup softwaru: Live!Ware 3.0, hry Descent 3, Need for Speed 4, Thief : The Dark Project, Half-Life Day One a dema na Aliens vs. Predator. Drobnosti jako Creative Keytar a další známé již z dob SB Live! jsou samozřejmostí.

Live!Ware 3.0
Creative také na setkání uvedl novou verzi Live!Ware 3.0. Bylo úplně přeprogramováno ovládání zvukového čipu EMU10K1 a kromě nových funkcí byl přidán i další užitečný software: přehrávač MP3 s real-timovou vizualizací přehrávané hudby (viz obrázky), program pro převádění zvukových stop z cédéčka do MP3, tvorba „prostorových“ MP3, program pro internetovou komunikaci MediaRing Talk, Live!Task, vylepšený Creative Launcher a PlayCentre.

Pokud máte jakoukoliv verzi SB Live!, můžete si na webu Creativu buďcédéčko s Live!Ware 3.0 objednat, nebo program přímo stáhnout.

Lava – hudba v pohybu
Poslední novinkou z „hudební“ oblasti je uvedení softwaru Lava! jako součásti Live!Ware 3.0. Tento přehrávač hudby kromě samotného přehrávání provádí v reálném čase vizualizaci hudby. Jde o prostorový videoklip, který se generuje na základě výkyvů jednotlivých frekvencí zvuku. Můžete si zvolit z několika prostorových modelů a ty si sami můžete potáhnout jakýmikoliv texturami. Lze také pozapínat nejrůznější efekty, jako např. dynamickou kameru, barevná nasvětlení scény, stroboskop a další. Demoverzi přehrávače si můžete dokonce přímo stáhnout z webu, má něco přes 6 MB.

Lídr v počítačové grafice
I když tohle všechno zajímavé, všichni v sále čekali na předvedení poslední novinky – grafické karty 3D Blaster GeForce 256 Annihilator. Grafické čipy společnosti nVidia se v kartách od Creativu objevují už od prvního TNT, není tedy divu, že společnost sáhla i po nejvovějším grafickém procesoru, GeForce 256.

GeForce – složitější než Pentium III
O GeForce 256 jsem již něco málo napsal v Reflektoru v minulém čísle. Skutečnost však není tak růžová, jak se tehdy zdálo. Je pravda, že 3D Blaster Annihilator bude díky čipu GeForce 256 velmi ulehčovat práci hlavnímu procesoru, protože si na svoje triko vezme veškeré 3D vykreslování. Současná aplikace však zatím tyto nové funkce nijak výrazně nepodporuje, budeme si tedy muset ještě chvíli počkat. Mluvit tedy o výkonu nemá smysl, i když vysoký fillrate (480 milionů zobrazených bodů za sekundu, což je nějakých 390 snímků za sekundu v plných barvách a v rozlišení 640 × 480), lecos napovídá.

Nejvíce propagovanými rysy této novinky jsou hardwarové transformace a osvětlování, kubické mapování prostředí, architektura umožňující souběžné zpracování čtyř pixelů, 32 MB rychlé paměti (SGRAM nebo DDR) a podpora sběrnice AGP 4×.

Tím, že náročné geometrické výpočty v pohyblivé desetinné čárce bude provádět GPU v čipu GeForce 256, bude se moci hlavní procesor ve stejné době věnovat jiným úkolům, např. složitějším algoritmům umělé inteligence, lepší simulaci fyzikálních vlastností objektů ve hře a podobně, výsledkem by měly být hratelnější hry.

3D Blaster existuje ve dvou mutacích – jedna s pamětmi SGRAM, druhá s pamětmi DDR (3D Blaster Annihilator Pro). Paměť DDR (Double Data Rate) má oproti klasickým pamětem SDRAM a SGRAM dvojnásobnou rychlost toku dat. Pouze s pamětí DDR může mít Annihilator obrazový tok 480 milionů pixelů, verze s SGRAM jej má zhruba dvakrát nižší.

Stejně jako všechny grafické karty od Creativu má i Annihilator v balení utility Colorific a 3Deep: Colorific umožňuje dorovnání rozdílů mezi barevným podáním monitoru a tiskárny, zatímco 3Deep slouží ke gamma korekci ve 3D hrách. Dále dostanete přehrávač WinDVD, cédéčko s 3D benchmarky a několik 3D her.

Annihilator s pamětmi SGRAM se prodává za 250 dolarů (v ceníku Actebisu je koncová cena lehce pod deset tisíc), verze Pro s pamětmi DDR pak o stovku dráž, tedy 350 dolarů (u nás okolo 14 tisíc). Karta však u nás ještě není k dostání pro koncové zákazníky, i když už tu dávno měla být.

Zdroj: Computer 21/99

Diskuze (1) Další článek: Týden v Doupěti

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,