Během nenápadného odpoledne na veletrhu IFA, se v jedné malé místnosti sešla mimořádně silná skupina klíčových hráčů v domácích spotřebičích. Samotní výkonní ředitelé Samsungu, Electroluxu, Vestelu, GE Appliances a dalších značek si sem nepřišli povídat s novináři ani oznamovat nějaká významná partnerství. Zajímala je docela skromná prezentace, která může ovlivnit chytré domácí spotřebiče na mnoho dalších let.
Zleva v první řadě Jonas Samuelson (CEO Electrolux), JH Han (CEO Samsung), Kevin Nolan (CEO GE Appliances), Turan Erdogan (CEO Vestel), vpravo Yoon Ho Choi (prezident HCA)
Když letos v lednu vznikla Home Connectivity Alliance (HCA), mnoho povyku to upřímně nezpůsobilo. Ostatně i dnes po přečtení jejích stránek plných víceméně prázdných frází nebudete o mnoho chytřejší. Samsung spolu s několika dalšími firmami založil pracovní skupinu s myšlenkou, že by bylo docela fajn, kdyby si spotřebiče různých značek spolu vzájemně rozuměly. A že je pro všechny lepší se domluvit, než si pracně budovat své vlastní ostrůvky. A k této myšlence se postupně přidávaly další značky na současných třináct.
Dnes totiž není problém si koupit chytrou ledničku, pračku, či klimatizaci, ale při procházení parametrů se také musíte zamyslet, v jakém ekosystému se chcete pohybovat. Bude to Samsung a jeho SmartThings nebo LG a platforma ThinQ? Nebo snad úplně něco jiného?
Ač je snem marketérů, abyste měli domácnost vybavenou jen spotřebiči jedné značky, realita je jiná a to i v domovech zaměstnanců těchto značek. Dřívější boj ve snaze nabídnout co nejlepší platformu tak vyústil naopak v roztříštěné systémy, kde pro ovládání domácnosti musíte používat několik aplikací a vzájemně izolované systémy. Zájem zákazníků tak brzdí obavy ze složitého ovládání a nefunčního propojení a skončí klidně u hloupé méně úsporné verze.
V tomto roztříštěném prostředí pak navíc hrozí, že přijde nějaký technogigant jako Google či Apple a nadiktuje výrobcům, jak má jejich technika spolu komunikovat. Pro uživatele se to sice krásně zpřehlední, ale možnosti ovládání budou značně omezené bez možnosti využití všech funkcí. A výrobci přijdou o možnost inovovat nad rámec omezené sady definovaných funkcí.
Na dalším listu se dozvíte, jak propojení funguje v praxi.
Jednoduchá ukázka s velkým dopadem
Prezentace pro šéfy značek byla v zásadě velmi jednoduchá. V rámci improvizované domácnosti předvedl Yoon Ho Choi, prezident HCA, několik jednoduchých akcí. Zapnutá pračka se objevila v aplikaci výrobce klimatizací Trane a z té stejné aplikace zapnul troubu GE a nastavil si požadovanou teplotu a způsob pečení. Ruční zapnutí indukční varné desky přes nastavenou akci v SmartThings automaticky spustilo digestoř Samsungu a současně upravilo nastavení termostatu od American Standard.
Na aplikaci firmy Trane na velkém displeji jsou vidět i spotřebiče jiných značek
Všechny akce a spotřebiče byly nejen vidět v aplikaci Trane, ale také na televizoru Samsung v jeho přehledu zařízení SmartThings.
Nic z toho ještě není veřejně dostupné pro všechny zákazníky, v lepším případě se to objeví v půlce příštího roku, současně ale také nejde jen o to, že vše uvidíte v jedné aplikaci.
Podstatné ale je:
- Nebudete muset kupovat nové spotřebiče, pokud ty vaše stávající již používají nějakou aktuální aplikaci. Všechna v prezentaci použitá zařízení jsou normálně na trhu dostupná. Spolu přitom komunikovaly i spotřebiče pro americký a evropský trh.
- Spotřebiče se umí dohodnout pro nižší spotřebu. Nejde jen o to, že v aplikaci LG ThinQ můžete zapnout klimatizaci Samsungu. Všechna zařízení budou vědět i o dalších zařízeních jiných značek a dokáží se domluvit třeba kvůli úspoře energie. Pračka Samsungu pozná, že myčka LG bude potřebovat větší odběr energie, a tak posune svůj start. Klimatizace s předstihem lépe naplánuje vytápění podle hlavních zdrojů tepla v domácnosti. HCA si od lepší komunikace a plánování spotřeby v domácnosti slibuje úsporu přes 20 procent nákladů na energie.
- Sada akcí a reportů je menší, ale vysoko nad možnostmi stávajících asistentů. Firmy se musely shodnout na vhodném průniku funkcí pro všechny značky. Aktuálně se podporuje 15 typů spotřebičů od praček, přes bojlery, ledničky a další od celkem 13 značek. Celkem systém nyní nabízí 42 schopností. Chybí tedy třeba nějaká speciální funkce konkrétního spotřebiče, která bude nadále dostupná v jeho aplikaci, ale prioritu dostaly ty nejčastější akce, keré vám v drtivé většině stačí. Stejně jako na své pračce nevyužíváte všechny dostupné programy. Oproti zapnout/vypnout v Google Assistentovi ale dostanete přístup k mnohem větší nabídce pokynů. A v případě, že nakonec Google, Apple či Amazon začne toto propojení řešit, díky HCA tu bude dohodnutý standard podporovaný mnoha firmami, nebude tak nutné vymýšlet něco nového.
V další kapitole popisujeme technické pozadí HCA.
Jak to vlastně funguje?
Když začala řešit HCA vzájemnou komunikaci, vycházela z několika výchozích myšlenek. Velké domácí spotřebiče si kupujeme pro dlouhé časové období, neměníme je jak mobilní telefony. Musí to tedy fungovat bez nutnosti koupení nových spotřebičů.
To, že si někdo vymyslí něco nového, vás nesmí nutit bourat kuchyň. Proto se pozornost soustředila na cloud-to-cloud komunikaci. Spotřebiče se budou stále bavit se svým vlastním cloudem, ale ten se propojí na cloudy dalších výrobců a vcucne jiné značky do prostředí vlastního cloudu.
Vývoj se potom soustředil na API, datový model a zabezpečení. To, že například Samsung vede skupinu pro datový model a Electrolux pro zabezpečení, není podstatné. Z každé firmy se prostě zapojili ti nejlepší inženýři a rozdělili si práci podle potřeby, ne politických tlaků. Prezident HCA, Yoon Ho Choi, je původně ze Samsungu a sám říká, že není inženýr, stará se hlavně o to, aby se všichni domluvili.
Aktuální členové HCA
American Standard, Arcelik, Beko, Electrolux, GE, Grundig, Haier, Leader, LG, Resideo, Samsung, Trane, Vestel
Současně, protože všechny firmy mají dlouholeté a často neúspěšné zkušenosti z různých dalších aliancí, všichni k tomu přistupují s pokorou a opatrností. Pro začátek tedy nabídka funkcí nebude tak vysoká, ale ze zkušeností je lepší skromně méně a brzy než ambiciozně hodně a nikdy.
To, že se firmy dohodly na API pro přenos zabezpečených datových zpráv mezi jejich cloudy, také znamená, že se případně může přidat i kdokoli další s vlastním cloudem. Tedy ne nějaký běžný výrobce mobilní aplikace, ale jiný výrobce spotřebičů nebo obecně systémů pro řízení domácnosti.
Všechno je to hezké, ale hodně věcí může selhat. Čtěte dále…
Co může selhat?
Popravdě přítomnost nejvyššího vedení věhlasných značek potvrdila, že tento projekt má vysokou prioritu a hlavně pozornost vedení. Především díky možnosti snížit náklady na celkovou spotřebu domácnosti, což bude v následujícím období častým prodejním argumentem.
Přesto tu je pár rizik. HCA musí ještě vyřešit, jak z pohledu uživatele co nejsnáze propojit oddělené systémy. Až to zapnou, jak se to dozvíte a co všechno budete muset udělat pro propojení účtů u různých značek.
Zatím také zvláště pro trh v Německu chybí klíčové značky Miele a Bosch. Alespoň že AEG je tam prostřednictvím Electroluxu. V srpnu se k HCA přidala i LG a to je pro dlouholeté rivaly Samsung a LG opravdu klíčová zpráva. Jak Samsung, tak LG budou díky provázání cloudů předávat přehled o aktivitě spotřebičů své konkurenci. Potřeba spolupráce je ale tak velká, že si firmy budou tyto informace vzájemně sdílet.
Cíle HCA
A i firmy, které nejsou aktuálně členy, získávají informace o aktivitě a směřování vývoje. Jen pochopitelně ty, které se připojí jako jedny z posledních, už nebudou mít vliv na nastavení výchozích pravidel a spíše jen dostanou hotový seznam požadavků, který musí dodržet.
Je také klidně možné, že se nepodaří udržet vzájemnou shodu mezi členy a z nějakého důvodu celý projekt usne nebo se zcela rozpadne.
Pokud ale příští rok slavnostně na jednom pódiu vystoupí třeba šéfové Samsungu a Electroluxu a na druhém LG s General Electric, aby ohlásili spolupráci napříč značkami, nebudete překvapení. Funguje jim to totiž už dnes.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Vyzkoušet za 1 Kč
Nebo samostatné Živě Premium