@Home a Excite: komentář k velké události

Konsolidace vedoucí k etablování několika gigantů se blíží rychleji, než kdokoli očekával.
Devatenáctého ledna oznámily firmy @Home a Excite fúzi; prvně jmenovaná kupuje druhou za 6.7 miliardy dolarů v stoprocentně akciovém obchodu (bez peněz), což je zřejmě největší čistě internetová transakce všech dob. O zmíněné události jsme již na Živě referovali zde, nyní následuje komentář a analýza.

Především je dobré nebýt ohromen částkou dosahující téměř sedmi miliard dolarů (polovina ročního HDP naší republiky). Obě firmy byly „typicky internetové“, tj. jejich tržní validace přesahovala o tisíce procent jejich obraty, o ziscích ani nemluvě, neboť ani Excite, ani @Home zatím žádné zisky nezaznamenaly. Nicméně obě firmy působí ve velice nadějných trzích, a proto byla cena jejich akcií nesmírně vysoká, a jejich kapitalizace enormní. Z tohoto pohledu tedy došlo ke spojení dvou firem, které zatím žádnou díru do světa neudělaly, do nové společnosti, která ovšem nabízí víc než jen sjednocené služby obou firem původních – a v tom je hlavní vtip spojení. Firma @Home měla v době fúze asi 100 000 platících zákazníků, což je zhruba tolik, kolik mají české kabelové televize (Cable Plus, KabelNet) – a stěží by někdo chtěl koupit kteroukoli z těchto firem za miliardy dolarů, dokonce i stovka miliónů Kč by možná byla nadsazená. Excite je pak jedna z významných internetových vyhledávacích centrál, která má kvalitní databázi i pokročilý vyhledávací stroj, ale zatím nebyla nic z toho příliš schopna prodat – je to takový americký Atlas. Počet návštěvníků, kteří přijdou na stránky Excite aspoň jednou za měsíc, byl sedmnáct miliónů lidí – to vypadá jako hezké číslo, dokud si ovšem neuvědomíme, že @Home takto zaplatila za každého pravidelného návštěvníka Excite skoro pět set dolarů, byť v akciích! Fúze bývá označována za první vlaštovku, kdy se spojuje vlastník konektivity s vlastníkem obsahu; obě firmy tak „prověrkou bojem“ zkusí prověřit myšlenky analytiků, že právě tímto směrem se bude ubírat vývoj. Spojení obsahu a konektivity má určitou logiku, ale zcela jednoznačné není - když se podíváme do jiných oblastí, zjistíme, že to někde je takto uspořádané a jinde ne. Pokud si „konektivitu“ nahradíme „distribucí“ v reálném světě, pak zjistíme, že existují obojí modely – někdy vlastník obsahu provádí též distribuci, jindy ne; někdy mu to pomáhá prosadit kvalitní obsah, jindy to naopak zavání konfliktem zájmů a brání to úspěšnému podnikání.

@Home nabízí rychlý přístup k Internetu pomocí DSL (Digital Subscriber Line); je to ale docela drahý špás a protože zatím @Home nenabízí nic než „rychlý Internet“, zákazníci se nehrnou. Pokud bude ovšem do této káry zatažena firma Excite, může vytvořit skutečně „vzrušující“ nový obsah, který bude naprogramován právě pro využití touto technologií – pomůže to realizovat třeba skutečné video-on-demand, což je ostatně dávný sen, ba posedlost Toma Jermoluka, šéfa @Home. Jermoluk (polského původu, nicméně čte se „džermolak“, dříve prezident SGI) tvrdí, že to je „vítězná strategie“. Ano – mohla by být, pokud se ovšem překonají nesčetné, zatím ještě neviditelné technologické překážky, a pokud konkurence rychle nepřijde s něčím podobným.

A konkurence rozhodně není příliš pozadu, ba naopak – využívá totiž kabelových modemů, což je mnohem méně nákladná technologie, i když ne tak špičková jako DSL (ta je rychlejší, umožňuje současné sdílení telefonu, umožňuje lépe nepřerušovaný tok audio/video dat atd.). V USA je už asi půl miliónu uživatelů kabelových modemů, oproti 100 000 uživatelů DSL, a růst v oblasti kabelových modemů je také stále silnější. @Home má výborné jméno a špičkové, vyzkoušené technologie – nyní má i dodavatele obsahu, Excite. Měla by to ale rychle zúročit, jinak trh obsadí jiní giganti.

Váš názor | Apple oznamuje rekordní zisk a první růst obratu za dlouhou dobu

Témata článku: Video, Komentář, Cable, Rychlé spojení, Události, Česká televize živě, Kabelové spojení, 4 Home, Home, Milión dolarů, Platící uživatel, Skutečné video, Subscriber, DSL

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší