Už někdo viděl byť i jediný dolar vydělaný Starlinkem? Ví se aspoň kolik bude služba Starlinku stát a jak bude vypadat její uživatelský terminál??? Vypadá to (po Tesle) na další nesmyslně nafouknutou bublinu okolo Elona Muska Prasknutí obou bublin patrně odstartuje příští velkou krizi. Kdyby to neznělo tak divoce, označil bych Muska za čínského nebo ruského agenta. I když on to bude jen obyčejný hochštapler..
nesmysl, podvod, neproveditelne atd atd. Mnoho lidi i odborniku podobnymi vyrazy Elonovy podniky takto hodnoti, nekteri to dokonce podpori na burze. Tito shortari prodelali celkem vice nez 10 miliard dolaru za posledni mesic. Ti chytrejsi se uz poucili a jsou v kritice zdrzenlivejsi.
jeste pred par lety se mnoho tzv. "expertu" (ted nemyslim zdejsi debatery) vysmivalo, ze Elon je snilek a ze to co slibuje je ciste sci-fi, ktere nejde realizovat. Po tom, co space rutinne pristava a znovu pouziva prvni stupne a je nejlevnejsi na trhu, se uz nikdo nesmeje a ikdyz nektere prohlaseni Elona jsou hodne odvazne (zejmena co se terminu tyka), uz i ti nejskeptickejsi experti jsou velmi opatrni, co se jakekokoli kritiky nebo dokonce vysmivani tyka. Navic SpaceX agilni a inovativni postupy se pokouseji prebirat i ostatni firmy, viz vsemonzne planovane znovupouzitelne rakety nebo jejich casti.Az zacne letat Startship + Superheavy, tak to bude mit komercni konkurence velmi, velmi tezke.
Názor byl 2× upraven, naposled 24. 2. 2020 14:46
Já se bavím pořád. Před pár lety jste tvrdili, jak Musk s Falcony zadupe konkurenci do země. Dnes, nebýt Starlinku, SpaceX nemá prakticky co vynášet. Takže se znovu upínáte na Starship a tvrdite, jak bude v budoucnu drtit konkurenci... 😀
mate pravdu, ten seznam je skoro prazdny: https://www.spacex.com/missions...
To jsou ale splněné mise, nikoliv budoucí mise, ty jsou tady: https://spaceflightnow.com/launch-schedule/...
Pod tím seznamem uskutečněných misí jsou i ty plánované, ale není to kompletní. Na Spaceflight Now to zas je jen asi na půl roku dopředu. Lepší přehled kdyžtak tady: https://www.elonx.cz/planovane-starty/
Velký pozor, nekritický obdiv k němu nemám dodnes. Starlink může přinést hromadu nebezpečného odpadu na orbitě, technologie návratu nemusí vždy 100% zafungovat. Co se týká cesty k Marsu, tak určitě si nemyslím, že stihneme mít kolonii o M lidech na planetě do roku 2060. Ale, jsem na druhou stranu rád, že někdo alespoň svou snahou tlačí, burcuje ostatní nepřešlapovat na místě a v tom je Elonův přínos.
souhlasim, starlink rozhodne muze zhorsit problem vesmirneho odpadu, uvidime, jak to technicky vyresi. Nedivil bych se, kdyby az to zacne vydelavat, zacalo spacex pracovat na nejakych uklidovych robotech, ktere nefunkcni satelity bezpecne navedou do atmosfery. Ty terminy ohledne pristani na marsu jsou nerealne, resp. byly by realne, kdyby NASA dala rozpocet na SLS elonovi. Pak by to slo splnit. to se ale nestane
Úklidoví roboti nejsou potřeba. SpaceX to má docela dobře vymyšlené:- Satelity mají vlastní pohon a jsou schopny se vyhnout případné srážce s jiným objektem – ať už jiným satelitem, vesmírným smetím či nefunkčním satelitem z vlastní konstelace.- Satelity jsou vypouštěny na velmi nízké oběžné dráze, takže i budou některé z nich nefunkční, velmi rychle samovolně shoří v atmosféře. Pouze ty funkční družice se po vypuštění přesunou na vyšší cílovou orbitu.- Dosluhující satelity (předpokládá se životnost kolem 5 let) budou včas přesunuty na takovou orbitu, která do 1–5 let způsobí vstup do atmosféry, kde satelit shoří. Tento proces je o dost rychlejší než 25 let, které momentálně vyžadují mezinárodní standardy.- V případě budoucí části konstelace, která se má nacházet na velmi nízké oběžné dráze, se problém vesmírného smetí řeší sám. Satelity budou obíhat tak nízko, že budou muset periodicky udržovat potřebnou výšku pomocí motorů, jinak by následkem atmosférického odporu došlo v řádu týdnů k jejich deorbitaci. I pokud tedy satelit selže a přijde o možnost vlastního pohonu nebo se přeruší kontakt se Zemí, během krátké doby sám shoří v atmosféře a nepřispěje tak k problému vesmírného smetí.
Dle wiki bude operacni vyska cca 550km: https://en.wikipedia.org/wiki/SpaceX_Starlink... Dle kalkulatoru dole, po zadani 550km, plochy 3m2 a hmotnosti 230kg, vychazi doba deorbitace cca 41let. Budto je ta kalkulacka uplne mimo, nebo to neni uplne super.https://www.lizard-tail.com/isana/lab/orbital_decay/...
Jde o to, že samovolná deorbitace, kterou popisujete, se týká jen satelitů, které z nějakého důvodu selžou až poté, co vystoupají do operační výšky, ale zároveň předtím, než budou preventivně deorbitovány poté, co po pár letech zastarají. To by mělo nastávat jen velmi vzácně. A i když to nastane, tak to není kdovíjaký problém. Vesmírné smetí je nebezpečné hlavně když se s něčím srazí nebo vybuchne a roztříští se. U takhle velkého satelitu, který je sice mrtvý, ale je v jednom kuse, je stále možné sledovat jeho polohu a zajistit, aby se mu ostatní satelity na oběžné dráze vyhnuly.Už teď jsou na orbitě desítky tisíc objektů, které představují vesmírný odpad, takže pokud k nim SpaceX ročně přidá pár jednotek družic, které selhaly, není to v celkovém měřítku vůbec žádná změna. Nemluvě o tom, že vzhledem k počtu vyráběných a provozovaných družic Starlinku bude jejich spolehlivost dlouhodobě spíše stoupat, takže jich bude selhávat stále méně.Důležité je, že systém je nastaven tak, aby k selhání na vysoké orbitě docházelo jen velmi zřídka. A hlavně se téměř eliminuje riziko srážky aktivních družic, což je to nejnebezpečnější, a to díky schopnosti Starlinku vyhýbat se odpadu a ostatním satelitům na orbitě.
Hm, já to říkám pořád. Ještě uvidíme, jak si to ve skutečnosti povede v reálném provozu. Stále ten přehnaný optimismus nesdílím.
tak vite jak to je: kdo nic nedela nic nezkazi. Space is hard a urcite se stane mnoho havarii a spouta se toho nepovede, ale neda se zaprit, ze SpaceX jezdnoznacne posouva vesmirne technologie lidstva rychle kupredu.
Když bude projekt (StarLink) úspěšný proč by nemohl vstoupit na burzu, může se stát tahounem růstu, který bude spolufinancovat projekt Mars. SpaceX beru jako dobrý a užitečný projekt, mnohem větší obavy mám z BAT / Gigafactory. Jestli se ukáže, že nejde o správnou cestu, nebude možné brzo nasadit do ostrého provozu bezpečné baterie s mnohem větší hustotou energie, velmi rychlým nabíjením a dlouhou životností, pak bych viděl cenu za to, že ve městech bude méně smogu (jiný význam E-Auta nemají, ekologický efekt minimální, nepostihují dopravu nákladní, námořní ani leteckou, stejně tak jiné druhy energií, které lidstvo využívá, doprava je jen částí mixu) nepřiměřeně vysokou.
Hele, nejmenuješ se JUDr.PhDr.Mgr. et Mgr.Henryk Lahola?
elektormobily maji jeden zasadni prinos: zpusobily masivni investice do vyzkumu akumulatoru, coz mimo jine zpusobilo masivni snizeni ceny. A likoz toto bude pokracovat i nadale, neda se vyloucit, ze lidstvo jednoho dne ziska levne vykonne akumaltory, ktere bude mozne pouzivat i pro vsechny ostatni druhy dopravy a ktere budou stabilizovat sit, coz bude butne, kvuli nestabilnim OZE.
Ano, jednoho dne, soudruzi, ten komunismus určitě vybudujete. Stačí pár miliónů mrtvých, a je hotovo. To se rozhodně nedá vyloučit. 🙁Na rozdíl od fyzikálních nesmyslů se zázračnými akumulátory. To se dá vyloučit poměrně snadno. 😝
slusne... 35 miliard dolarov za 10 rokov bez toho aby niekoho ojebal.
No ojebal Rusáky. A to pěkně natvrdo a bez lásky. Až z toho Rogozinovi zešedivěly vlásky.
pojebal, neojebal.
presne tak 😃 http://www.parabolicarc.com/2018/08/17/rogozin-rt/...
na druhou stranu, nikdo asi moc nevi kolik penez do toho investori nalili, coz ale neni az tak dulezite, dulezite je, zda jejich rakety funguji a co se planuje do budoucna.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.