k comu bol tento clanok, ked takyto ste tu uz davali. ziadna navyse informacii azda len ta jedna veta ze FAA mozno neudeli licenciu pre dalsi let, moze to byt i vasa domnienka ziadne tvrdenie z kruhov FAA.
největší blbost byla nechat to startovat jen kousek nad neupravenou rovnou zemí - kameny a veškerej bordel to metalo stovky metrů do okolí a možná to byla i příčina selhání těch pár motorů. Pod rampou zůstal po startu obří kráter. Bude to chtít vybudovat kanál kterej to odvede do boku, jako je to u ostatních raket. Tohle nemůžoou opakovat. Spousta betonu a bude to drahý, zabere to spoustu času - tomu se asi chtěli vyhnout.
Názor byl 1× upraven, naposled 27. 4. 2023 08:02
Jeden z testů byl otestovat správnou konfiguraci trysek a je možné, že se ještě bude měnit (vzhledem k selhání je to pravděpodobné). Kanál na odvod spalin z trysek se staví na míru raketě a to by znamenalo to při každé úpravě rozbít a přebetonovat...Nehledě na to, že Space X staví rakety, aby mohli vzlétat a zpětně přistát na vodní plošině, která je taky rovná.
pristani je neco uplne jineho - jde jen o prvni stupen ktery je navic temer prazdny. Z puvodni startovaci vahy okolo 500 tun tak pristava smesnych 25 tun. To znamena priblizne 5% puvodni startovaci vahy. (cisla se vztahuji k Falcon 9 ale logika bude podobna i u Starship)
Názor byl 2× upraven, naposled 27. 4. 2023 09:07
Ony tam měly být kovové chlazené deflektory, akorát je nestihli vyrobit a nainstalovat v termínu a SpaceX si myslelo že rampa jeden start vydrží i bez nich a nechtěli start odkládat - no nevydržela 🙂
Co jsem slyšel, tak on to zamýšlí schválně pro start z rovné desky kvůli teoretickému startu z MArsu, kde nebude prostor pro výrobu nějaké speciální startovací plošiny s odvodem spalin a vodním chlazením. Takže proto se rozhodnul takto...jinak by bylo samozřejmě nejjednodušší využít už prověřené technologie co používají ostatní
To je blbost - Mars má proti Zemi zhruba třetinovou gravitaci, takže tam na start stačí podstatně nižší výkon motorů a tím pádem i pořadavky na rampu jsou nižší než na Zemi
To jo, ale vodní chlazení tam stejně mít nebudeš, stavbu na odvod spalin tam taky stavět nechceš no a nižší potřebný tah bude vykompenzován tím, že tam nebudeš mít tak kvalitní povrch jak si můžeš dovolit udělat na zemi (železobeton). Tam budeš mít s trochou snahy maximálně nějak spečený marsovský prach do rovné desky. Takže podmínky budou podobné
Sledoval jsem, velice by mě zajímala ztráta stability, ač rychlost lezla nahoru. Asymetrie tahu v řidší atmosféře? Už jsem si našel vysvětlení komplet.... HPU a můj odhad nebyl uplně mimo. Třeba taky někoho bude zajímat bližší info.https://kosmonautix.cz/2023/04/nejsilnejsi-raket... ... Škarohlídům z SPD(braničtím řitířům), USA mají funkční SLS, takže výsměch je naprosto zbytečný.
Názor byl 1× upraven, naposled 21. 4. 2023 10:36
Ďakujem Vám za logický názor aj link ...
Tak vypadek 8 motoru na ruznych stranach uz sam o sobe znamena totalni nestabilitu. Pokud k tomu pripocitame, ze udajne selhal hydraulicky system, dost tezko to mohly manevrovaci trysky na stranach uridit. Pokud se podivate na zaznam, uz na zacatku hned po startu to letelo tak trochu sejdrem (trochu jako raketoplan, protoze ty motory proste tlacily na jedne strane vic), ale dokud fungovala hydraulika, tak se to uridit dalo. K tomu je potreba pripocitat taky to, ze tocit jak holub na bani se to zacalo vlastne az, kdyz byly nadrze skoro prazdne, tudiz teziste bylo nahore. Jestli zdechla hyraulika na naklapeni motoru, tak to koste nahore se proste dost blbe udrzi v pozadovane pozici. Krome toho uz byla raketa i v nejakem naklonu, fouka tam vitr, je tam tisic faktoru, co to muzou nejak ovlivnit.A... Zkuste si dat na prst koste a tlacit ho jen nahoru, bez balancu dole do stran. Myslim, ze vam tam dlouho nevydrzi, zvlast kdyz ho budete tlacit nejakym zvlastnim smerem tak, jak se stalo pri vypadku vektorovani motoru a nefukcnosti nekterych z nich.Zahrajte si Kebal Space Program. Tam si takovy toco moro zazijete mnohokrat.A co se tyce skarohlidu, v tomhle pripade by mi asi bylo skoro jedno, kdo to postavil, i kdyz ta americka krabicka od sirek je proste lepsi ;) Je to obri stroj, ktery si rozhodne zaslouzi pozornost a ve vzduchu vypadal naprosto majestatne (coz trochu kazil dojem plamenu slehajicich z mist, kde by se to dit nemelo a odletavajici soucastky). Ale dostat 4k5 tunovoyho, 120m vysokyho robertka s tolika motory (tzn. je vsechny stejne uridit a nakrmit palivem) do vzduchu, to je proste skvela vec
Názor byl 7× upraven, naposled 21. 4. 2023 20:20
pokiaľ ma pamäť neklame, riadenie natočenia motorov (vektorizáciu, aj keď ten výraz pokladám ako matematik za nevhodný-nevystihujúci danú činnosť), bolo v tomto prípade hydraulické a tam vznikla fatálna chyba, v ďalších raketách od toho odišli a motory budú nakláňané už elektrickými pohonmi, takže predpokladám, že uvedenou vecou sa budú zaoberať len aby sa povedalo, možno to dostane na starosť nejaký zamestnanec ako poslednú šancu nebyť z roboty vyhodený 😀. Podstatné sú tam iné veci. 1) aby motory nevypadávali (to možno zasa bude riešiť nový typ motorov, ktoré by mali byť dosť inakšie ako tieto, čo boli použité, pokiaľ viem)2) úprava podstavca tak, aby sa nedialo to, čo sa asi dialo, a prečo asi väčšina z vypadnutých motorov vypadla3) prestavanie štartovacej plochy tak, aby mali kde spaliny unikať ... Keď som bol malé decko, práve šiel projekt Apollo, čo je porovnateľný projekt so starshipom, otec mi vravel, že tam pod raketou vykopali pomerne hlbokú šachtu. V iných projektoch vidím, že pri štartovaní sú spaliny odvádzané nabok ... Iste, bola to fatálna chyba, narobilo to zjavne nejaké škody na ostatnom zariadení, ale myslím si, že ak sa na 50% počítalo, že raketa vybuchne na rampe, je to zanedbateľné.No a osobne by som vec videl nejako podobne ako Vy, Muskovi ľudia získali nesmierne množstvo zaujímavých dát, ktoré by v žiadnom prípade nezískali, keby let prebehol tip top ... Takže pre byrokratov dôvod na šikanovanie, pre rozumných ľudí vynikajúca skúsenosť, navyše bez nejakých zásadných škôd ... A že sa na tom sledovaní rakety doslova vytešovali, svedčí fakt, že raketa tam naozaj rpbila dokonalú gymnastiku a oni nie a nie ju vyhodiť. Podľa mňa manuálne pozastavili autodeštrukciu 😀Musk je pre mňa mladý zasran, ale učiť sa teda mám čo od neho. Je fakt dobrý ...
Názor byl 1× upraven, naposled 22. 4. 2023 12:31
Proc pokladate vektorizaci za nevhodny nazev? Je to prece cinnost urcujici smer vektoru tahu. Ve spojeni s kontrolou velikosti tahu (rekneme pridavanim plynu) a znamymi parametry motoru dostaneme kompletni vektor tahu. Me to neprijde nijak zavadejici :)
Názor byl 1× upraven, naposled 23. 4. 2023 12:14
Co vůbec FAA chce vyšetřovat na silně experimentálním letu silně experimentální rakety? Nebo k tomu copak mají stejný přístup, jako kdyby vybouchlo dopravní letadlo?
Je to velký jak mrakodrap,plný výbušniny a začalo to ze 40 kilometrů padat na zem. Myslim že o tom musí nějakou oficiální zprávu napsat, je to úřad.
Jj, minimálně vyhnodntit, jestli byly bezpečnostní zóny stanovené dobře a jestli došlo k autodestrukci včas, než mohla raketa zamířit mimo tyhle zóny.
ako každý s guľatou pečiatkou a nosom medzi ušami? 😀 😀 😀
Tak ono ani u experimentu tohoto druhu nelze vynechat nektere bezpecnostni opatreni, vyslovene hazardovat apod. FAA to ma povinnost proverit.
Jestli byly opatření dostatečný aby to někomu nespadlo na hlavu
Okopirovana cinska verzia bude lietat skor, nez original
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.