HitchBOT procestoval Kanadu a Evropu. Ve Filadelfii zemřel

Stopující robot dokázal jen díky ochotě lidí a jejich podivnému vztahu k technologiím procestovat desítky tisíc kilometrů. Až výlet po Spojených státech se mu stal osudným.
HitchBOT procestoval Kanadu a Evropu. Ve Filadelfii zemřel

HitchBOT byl robotem, který snil o tom, že procestuje svět. Jako experimentální projekt jej vytvořila doktorka Frauke Zellerová z Ryerson University v kanadském Torontu společně s doktorem Davidem H. Smithem, který působí na McMasterově univerzitě v Hamiltonu. Cílem bylo vytvořit robotického stopaře, který pouze díky ochotě lidí procestuje Kanadu.

Vysadili jej na východním pobřeží v Halifaxu 27. července 2014, aby o necelý měsíc později ukončil svoje putování na západním pobřeží ve Victorii. Během deseti tisíc kilometrů absolvoval celkem 19 spolujízd a mimo jiné se třeba zúčastnil svatby. HitchBOT rozhodně nebyl jen němým robotem a mrtvým nákladem. Obsahoval elektroniku, díky níž mohl s lidmi komunikovat podobně jako Siri nebo Cortana a nechyběl ani displej s obličejem vyjadřujícím emoce. Napájen byl solárními panely kolem pasu, případně adaptérem do zapalovače v autě.

Kromě konverzace s lidmi, které potkal na cestách, uměl také fotit a natáčet videa. Na Twitter zasílal fotky pořízené za jízdy i během jednotlivých zastávek. Během nich mu lidé plnili přání z krátkého seznamu – mohlo to být navštívení některého místa, ale třeba i fotka se známou sochou. Lidi začali na Twitter nebo na web tvůrců pod konkrétním hashtagem zapisovat historky ze setkání s HitchBOTem a stopujícího robota si všimla i větší média.

Začátkem letošního roku se HitchBOT vypravil za oceán na starý kontinent. Cesta začala v Kolíně a během desíti dnů procestoval celé Německo. Navštívil Kolín, Berlín či Hamburg, zúčastnil se další svatby, kolínské Rose Monday Parade a projel se v supersportu i na kole. Letošní červen potom robotický stopař trávil v Nizozemsku, kde si užil především tamní kulturu.

Drsná Filadelfie

Druhá cesta napříč Severní Amerikou byla naplánována na konec července a začátek srpna a mělo jít o průjezd Spojenými státy ze Salemu v Massachusetts končící ve vědeckém muzeu Exploratorium v San Franciscu.

HitchBOT však zvládnul jen čtrnáct dnů. Alespoň během nich stihnul navštívit zápas Bostonských Red Socks. Osudným se mu však stal 31. červenec, kdy byl večer vysazen ve Filadelfii a čekal na dalšího dobráka, který jej naloží do auta a přiblíží k západnímu pobřeží. V ranních hodinách druhého dne však ustala robotova komunikace se světem pomocí 3G modulu a na pár hodin se stal nezvěstným. Ráno se pak objevila první fotka se zdevastovaným HitchBOTem, kterému neznámí vandalové utrhli hlavu a připravili jej o vnitřnosti (elektroniku a akumulátor).

Klepněte pro větší obrázek
HitchBOTa před zničením nezachránily ani nové gumáky, které před výletem po USA nafasoval (zdroj: Twitter)

Dohrou bylo video, které mělo ukazovat brutální likvidaci HitchBOTa. Později se ukázalo, že šlo jen o vtípek dvou amerických youtuberů. Samotní tvůrci robota-stopaře se spokojili s tím, že se ostatky HitchBOTa vrátí zpět do Kanady a projekt bude moci pokračovat. Zapojit by se do něj měl nový HitchBOT a svůj první roadtrip by měl začít na stejném místě, kde jeho předchůdce tak neslavně skončil. Druhou možností je podle tvůrců cestování robota po školách v Kanadě a seznamování žáků s možnostmi robotů a humanoidů.

Mohou roboti věřit lidem?

V apokalyptických filmech, předpovědích futurologů i běžných médiích často vídáme předzvěsti toho, že Zemi jednou ovládnou autonomní roboti. Projekt HitchBOTa se však na roboty dívá z trochu jiného pohledu. Jednalo o experiment, který dobře ověřil vztah lidí k technologiím. Tvůrci prý dopředu počítali s tím, že může dojít ke zničení či odcizení. Kompletní cesta po Kanadě, Německu a Nizozemsku tedy bylo překvapením. Otázkou je, čemu HitchBOT může za tak dlouhou cestu vděčit. Byl to jeho roztomilý obličej, který ho zachránil před dřívější zkázou? Nebo možnosti vtipné konverzace? Nebo ho ochránilo masivní rozšíření na sociálních sítích, kdy fanoušci cíleně vyzvedávali stopujícího robota? Na podobné otázky se snaží v současné době najít odpověď tým kolem HitchBOTa, který se z původních dvou členů znatelně rozrostl.

Klepněte pro větší obrázek
Hitchbot rozhodně nevyužíval k dopravě po Bostonu jen auta (zdroj: @hitchbot)

Druhým výstupem může být analýza bližších vztahů běžných lidí k chytré humanoidní technice. Podobně jako s Cortanou nebo Siri si totiž lidi celé dny dokázali vykládat s naprogramovaným robotem. Stejně jako si doma povídají s domácím mazlíčkem, se hodiny v autě bavili s kusem plastového sudu, pěnových trubek a poklopem na dorty, z nichž byl HitchBOT sestaven. Znamená to tedy, že stačí kusu elektroniky přidělat malý displej s úsměvem a ovládnout tím lidské emoce i jednání?

Témata článku: Roboti, Bulvár a vtípky, Victoria, Proces, Philadelphia, Východní pobřeží, Hamilton, Starý kontinent, Nizozemsko, Západní pobřeží, Nový hit, Robot, První fotka, Ostatky, Filadelfie, Robota, Kolín, Vimeo, Experimentální projekt, Letošní červen, Konverzace, Toronto, Kanada, Gumák, Hamburg

Určitě si přečtěte

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

** Tesla představila elektrický kamion ** Má obdivuhodný výkon i dojezd ** Prodávat by se měl už za dva roky

17.  11.  2017 | Vojtěch Malý | 228

Nejlepší notebooky do 10 tisíc, které si teď můžete koupit

Nejlepší notebooky do 10 tisíc, které si teď můžete koupit

** I pod hranicí desíti tisíc korun existují dobře použitelné notebooky ** Mohou plnit roli pracovního stroje i zařízení pro zábavu ** Nejlevnější použitelný notebook koupíte za pět a půl tisíce

16.  11.  2017 | Stanislav Janů | 54

Do 20 let nebude nikdo vlastnit auta, říká zkušený šéf několika automobilek

Do 20 let nebude nikdo vlastnit auta, říká zkušený šéf několika automobilek

** Bývalý šéf a expert z několika velkých automobilek se vyjádřil k budoucnosti tohoto průmyslu ** Do 20 let „nikdo“ nebude vlastnit auta ** Veškerá doprava bude řešená pomocí velkých logistických platforem

15.  11.  2017 | Karel Javůrek | 75


Aktuální číslo časopisu Computer

Otestovali jsme 5 HDR 4K televizorů

Jak natáčet video zrcadlovkou

Vytvořte si chytrou domácnost

Radíme s koupí počítačového zdroje