Hitachi: 212 DVD na jednom disku a tichošlápek pro HTPC

Diskuze čtenářů k článku

Brownn  |  21. 09. 2007 10:59

Na obrazku grafu nejsou kompletni popisky, trochu matouci, trochu neprofesionalni???

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
21. 09. 2007 12:16

..trochu Excel. Nevšiml jsem si toho, zejména s delšími popisky v grafu je to vždycky boj, funguje to na principu náhodných výbuchů. Většinou to blbě zaláme, a občas takhle zkráti.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jan  |  21. 09. 2007 22:32

moc hezká reakce od pana Vágnera

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jarda  |  21. 09. 2007 13:21

Zdravím, spusťte si nějaký zvukový editor, například trial Adobe Audition. V aplikačním menu vytvořte komorní a o síle 0 dB, pokud tak silné nebude, použijte v efektech normalizaci v dB. Náísledně tamtéž použijte normalizaci, ale přepněte se z dB na %, aplikujte 50%. Dovíte se, kolik dB má 50% zvuku. Přeji krásný den.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
22. 09. 2007 08:55

Srandisto, to, že vám ten audio software ukáže 50 % vůbec neznamená, že to uvnitř nespočítá úplně jinak, takže výpovědní hodnota k ničemu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tudor  |  21. 09. 2007 10:47

V Hitachi manuálu je 2.8 Bels pro dvouplotny a 3.0 Bels pro tříplotny v Idle - tedy když disk zrovna nechroustá ....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Logik  |  21. 09. 2007 10:39

Hezký den,

tak by mne zajímalo, jak se se zvětšením hustoty dat vylepší přístupová doba.... Doporučuji si zopakovat základní princip fungování pevných disků...

Matyáš

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Honza  |  21. 09. 2007 09:13

1. udávaná hlučnost při nečinnosti 29 dB

minusy zvýšená hlučnost

2. udávaná hlučnost při nečinnosti 28 dB

plusy nízká hlučnost

Nechápu jednu věc. Je opravdu rozdíl mezi hlučností 29 dB a 28 dB tak obrovský, že u prvního disku je hlučnost mezi mínusy, kdežto u druhého mezi plusy?????

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
madrabbit  |  21. 09. 2007 09:35

Nejsem si jisty, urcite me nekdo znaly problematiky opravi na presnejsi udaj, ale mam pocit, ze 1dB navic znamena dvonasobek hlucnosti takze rozdil je veliky

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Honza  |  21. 09. 2007 09:51

Problematika je širší:

- "dvojnásobek hlučnosti" - není úplně jasné, jak to lidské ucho vnímá. Lidské ucho a oko vnímá "divně" - logaritmicky (Fechner-Weberův zákon). Např. rozdíl mezi jasem svíčky a denního světla je v řádu desetitisíců, a přece můžeš číst při obojím.

- Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel - "An increase of 3 dB corresponds to an approximate doubling of power."

- "dB Sound Intensity Level — relative to 10−12 W/m2, which is roughly the threshold of human hearing in air."

- tabulka srovnání je např. zde: http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_power

Helicopter 100 dB

Loud speech, vivid children 90 dB

Usual talking, Typewriter 70 dB

Refrigerator 50 dB

Auditory threshold 0 dB

- Jiný zdroj: http://www.zdenda.com/mikrofony:

Zvuk Hladina intenzity zvuku [dB]

Zvukový práh 0

Šelest listí 10

Šum listí 20

Pouliční hluk v tichém předměstí 30

Tlumený rozhovor 40

Normální pouliční hluk 50

Hlasitý rozhovor 60

Hluk na silně frekventovaných ulicích velkoměsta 70

Hluk v tunelech podzemních železnic 80

Hluk motorových vozidel 90

Maximální hluk motorky 100

Hlasité obráběcí stroje 110

Startující letadlo ve vzdálenosti 1 m 120

Hluk působící bolest 130

Závěr: pořád se mi nezdá, že by 29 dB bylo "velmi hlučné", kdežto 28 dB "velmi tiché". Snad se vyjádří autor recenze...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
beno  |  21. 09. 2007 09:58

No - ak vychadzam z mojich chabych spomienok na akustiiku a princip logaritmov, tak zdvojnasobenie je rozdiel 10dB a nie 1. Napr. pokles prenosovej charakteristiky zosilnovaca o 3dB znamena pokles urovne signalu na 0,707 povodnej hodnoty, pokles o 10dB znamena pokles na polovicu.

Skor si myslim, ze je to preklep a ta druha hodnota mala byt 18dB, pretoze pre Home Cinema sa tusim povazuje 20dB za hranicu, cez ktoru by pristroj nemal v prevadzke ist. Potom by malo vyznam hovorit o specialnej edicii pre HTPC a domace kino.

Mozem sa ale mylit ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Honza  |  21. 09. 2007 10:16

Taky si myslím, že to je překlep.

Btw, hledal jsem více na internetu, kolik decibelů znamená dvojnásobek, a našel jsem různé hodoty - 3 dB, 6 dB, ty teď uvádíš 10 dB - je decibel definovaný ve všech oblastech stejně? Když máš veličinu v, je decibel definovaný jako k*log(v/v0), kde v0 je nějaká poměrná hodnota, proti které porovnáváš (v případě hluku třeba hranice slyšitelnosti), k je nějaká konstanta a log má nějaký základ z.

Otázka: jsou hodnoty "k" a "z" pro všechny oblasti použití jednotky decibel stejné? Myslím si, že NEJSOU. Myslím si, že jsou definované tak, aby byla "užitková hodnota" decibelu pro tu oblast "co nejvyšší", tedy přesněji aby co nejlépe "linearizovala" danou veličinu z hlediska jejího praktického využití.

Na okraj: v hudbě existuje zvláštní jednotka cent, která se trochu podobá decibelu. Je definovaná tak, že - zatímco frekvence se s každou oktávou (exponenciálně) zdvojnásobuje - každá oktáva znamená (lineární) zvětšení o 1200 centů. Jeden půltón je 100 centů. Jestli si pamatuji správně, tak definice centu je

1 cent = 1200 * log2 (f2/f1),

kde f1, f2 jsou dvě poměřované frekvence, přičemž f1 je ta nižší z nich. Poměr mezi půltóny je pak 100, na místo ošklivého poměru frekvencí, který vychází dvanáctá odmocnina ze dvou

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
beno  |  21. 09. 2007 13:03

Nie - ide o to, ze dekadicky logaritmus ma zaklad desat a prirodzeny logaritmus ma zaklad "e". Neviem teraz, ktory sa pouziva v akustike, ale viem z merania prenosovych charakteristik zosilnovacov, ze pokles 3dB je pokles na 0,707 plnej hodnoty. Z toho mi to vychadza na ten dekadicky ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Honza  |  21. 09. 2007 18:55

Ještě ale záleží na hodnotě "k" - ten logaritmus se něčím násobí.

Je-li hodnota v dB

h = k * logz(v/v0),

znamená to, že "v" je "z"-násobkem "v0" při hodnotě h=k.

Odvození:

v = z*v0

v/v0 = (z*v0)/v0 = z

logz(z) = 1

h = k*1 = k

Myslím, že "e" se jako základ pro decibely nepoužívá.

Dáme-li základ z=10 a zajímá nás, kdy bude "v" 2-násobkem v0:

v/v0 = 2

log10(2) = 0.301

To by znamenalo cca třetina decibelu na 2-násobek, kdyby k=1. Ale to oba víme, že to tak není. Já jsem někde viděl, že k=10, tedy to by znamenalo 3 dB na dvojnásobek.

To i odpovídá tomu, co říká Wikipedia: "An increase of 3 dB corresponds to an approximate doubling of power. (In exact terms, the factor is 103/10, or 1.9953, about 0.24% different from exactly 2.)"

Nevím, jestli ty decibely u zesilovačů jsou tytéž decibely co u hluku, podívej se na tu Wikipedii, těch definicí je hodně a ještě jsou i nějaké upravené decibely i pro hluk, které počítají s tím, že lidské ucho vnímá různé frekvence odlišně nepříjemně a tak... Všimni si taky, že některé decibely dokonce v tom zlomku mají druhé mocniny těch veličin, což převedeno na základní vzorec vychází k=20 (ta druhá mocnina vyleze před logaritmus jako multiplikativní konstanta 2).

Jak článek říká výstižně: "The idea of decibel is to linearize a physical value which is exponential but perceived as linear (in fact as a logarithm of the original) by human. This concerns a lot of common stuff, such as intensity of light, level of noise, frequency of sound."

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Honza  |  21. 09. 2007 19:04

A doporučuji přečíst zejména kapitolu "Reckoning" a "Commonly used dB values". Cituji:

+3 dB means two times the power and 1.414 times the voltage", and "+6 dB means four times the power and two times the voltage

Decibels are defined so that +10 dB means "ten times the power".

dB level power ratio

−30 dB 1/1000 = 0.001

−20 dB 1/100 = 0.01

−10 dB 1/10 = 0.1

−3 dB 1/2 = 0.5 (approx.)

3 dB 2 (approx.)

10 dB 10

20 dB 100

30 dB 1000

dB level voltage ratio

−30 dB sqrt{1/1000} = 0.03162

−20 dB sqrt{1/100} = 0.1

−10 dB sqrt{1/10} = 0.3162

−3 dB sqrt{1/2} = 0.7071

3 dB sqrt{2} = 1.414

10 dB sqrt{10} = 3.162

20 dB sqrt{100} = 10

30 dB sqrt{1000} = 31.62

Takže už to chápu, ty jsi měřil napěťový útlum.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 09. 2007 16:28

Odkedy ma udavana hlucnost nejaky vyznam? :)

5 platnovy disk vs. 2 platnovy disk so spomalenim ... co asi tak vyhrava ze?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor