Hewlett-Packard: mírně horší výsledky vinou přílišného snížení cen

Ostře sledovaná firma ohlašuje kvartální výsledky – ztráta v PC, Unixu i službách. Co by HP dělal, kdyby neměl tiskárny?
Od pohlcení Compaqu je Hewlett-Packard ostře sledovanou firmou – její výsledky jsou stále posuzovány z pohledu ještě nezodpovězené otázky „bylo sloučení s Compaqem rozumné?“. Zatímco předchozí čísla dávala spíše kladnou odpověď (rychlé technické sloučení a ohlášení téměř třímiliardových úspor), poslední kvartál to opět zpochybňuje. Úspory se nedaří proměnit v zisky, firma bude možná opět propouštět.

Čtvrtletní výsledky přitom nebyly vysloveně špatné, jen zůstaly za očekáváním a čísla z některých segmentů jsou silným zklamáním – a o tom, jak napjatě je HP sledován a jak burza doslova číhá na každé jeho zaváhání, svědčí i kurz akcií: po oznámení klesl o obřích 11%.

Tržby firmy činily 17.3 miliard (loni 16.5 mld, růst o 4%), zisk ovšem činil jen 297 mil. dolarů. Loni si firma sice zaúčtovala ztrátu 2.03 miliardy, ale ta byla způsobena náklady na sloučení s Compaqem (hlavně na odstupné a další výdaje spojené s propouštěním) – 2.4 miliardy. Se započtením těchto výdajů tak čistý zisk HP meziročně klesl. Vzhledem k tomu, že segment periferií (hlavně tiskárny) je dlouhodobě vysoce ziskový a i v tomto čtvrtletí firmě vydělal 739 milionů, nelze se nezeptat, kde se schovává ona třímiliardová úspora? Před sloučením totiž HP vydělával zhruba miliardu ročně, Compaq byl, řekněme, na nule. Sloučená firma by měla profitovat částkou miliardy za kvartál, ale k tomu je zatím hodně daleko.

Velmi rozdílné jsou výsledky jednotlivých produktových skupin (divizí). Skupina počítačů (PC i servery) utrpěla ztrátu ve výši 56 mil. dolarů (loni mírný zisk). Odůvodnění je pozoruhodné: HP počítal s vyšší rychlostí poklesu cen komponent, než nastala, a podle tohoto odhadu snížil cenu počítačů. Ve skutečnosti ale komponenty tak rychle neklesaly a firma proto utrpěla ztrátu. To se samozřejmě může stát – ukazuje se zde ale bohužel význam síly hlavní konkurence HP, tedy Dellu, který neprodává přes partnery, ale napřímo, může měnit ceny podstatně rychleji a nevyrábí v takovém objemu na sklad. Ztráta se zvýšila i u divize nazvané Enterprise, prodávající především unixová řešení – z 7 mil. na 70 mil. dolarů. Zde je jako důvod uváděn pokles prodeje unixových řešení, hlavně v segmentu „midrange“ (= na české poměry se spíše jedná o řešení pro největší domácí podniky, v USA je „enterprise“ ještě o úroveň výš, kam největší české firmy nedosahují).

Pozitivní jsou výsledky v periferiích („Printing and Imaging“): firmě se podařilo zvýšit obrat o 10% na 5.24 miliardy, a to je v tak nabitém trhu rozhodně úspěch, a přitom se dlouhodobě zachovává vysoká profitabilita. Rostl také prodej notebooků (+27%) a na trhu se také daří nejvýkonnějšímu serveru, jaký firma vyrábí, z řady Superdome (+64%); ten ale sám výsledky firmy nespasí.

Firma, která je pod nezvykle silným tlakem akcionářů, dožadujících se rychlé profitability, bude nadále snižovat stavy. Při sloučení s Compaqem bylo „eliminováno“, jak zní dosti nehezký oficiální termín, 16 000 pracovních míst, a na letošek bylo ohlášeno dalších 3500 židlí; toto číslo ale naroste nejméně na 4800. Firma bude dále odsouvat svá další oddělení do levných zemích, kromě obligátní Číny a Indie je uváděno též Polsko. Propouštění ale je jen jednou stránkou mince, protože společnost současně pracovníky nabírá (jenomže to není tak viditelné): například na konci tohoto čtvrtletí měl tento počítačový gigant 141 000 zaměstnanců, a o tři měsíce dříve 138 600 lidí.

Osobní počítače jsou pro Hewlett-Packard nejtěžší podnikatelskou zkouškou. Firma tvrdošíjně lpí na „čistém“ partnerském modelu – prodává pouze přes partnery či prodejce, čímž si zabezpečuje jejich dobrou loajalitu (a ti jsou věrní i při prodeji dalšího zařízení, software, poskytování služeb), ale současně není schopna kontrovat Dellu s jeho přímým prodejem. Ukázalo se, že i když HP nasadil velmi nízké ceny, Dell téměř nereagoval a s jeho prodejem to skoro nehnulo: přímý prodej je tak konkurenční výhodou Dellu, kterou dokáže přebít dokonce i nižší ceny konkurenta. Přímému prodeji se firma asi nebude moci věčně vyhýbat, především v USA, ale jakmile se pro něj jednou rozhodne, bude u partnerů ihned „oheň na střeše“.

Diskuze (3) Další článek: Chyba IE z 20. srpna je již zneužívána, jste zabezpečení?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,