Hewlett-Packard bude zlevňovat tiskárny a dokonce možná i sníží cenu spotřebáku

oživeno Firma si ustanovila „čtyřletý plán“, během kterého bude uvádět na trh kopírky, faxy a dokonce stroje pro komerční velkonákladový tisk!
Hewlett-Packard sice je jasná světová jednička v oblasti počítačových tiskáren, ale byly doby, kdy její tržní podíl byl větší: konkurenti jako Canon, Epson nebo Lexmark dotírají stále tvrději a v řadě případů se jim podařilo HP porazit, například i v kvalitě produktů či v poměru cena/výkon u svých tiskáren. HP vždy držela politiku poměrně vysokých cen, a to jak u tiskáren samotných, tak zejména u spotřebních materiálů; někde jsou ceny spotřebáku i násobkem cen obdobného materiálu od konkurence. Tím si firma udržuje v této oblasti vysoké zisky (bezpochyby je nejziskovější ze všech výrobců počítačových tiskáren), ale také ji to něco stojí – postupné zmenšování tržního podílu.

Firma proto ohlašuje, že se opět zmocní větší části trhu – a půjde na tou cestou zlevňování. Dolů půjdou nejen ceny tiskáren, ale také (zřejmě) i ceny spotřebního materiálu; finanční ředitel firmy řekl, že „pravděpodobně budeme muset zlevnit i spotřební materiály“. Spotřebáky jsou dnes vůbec největší částí příjmu firmy: celých 34 % celkového obratu HP je dáno prodejem spotřebních materiálů (!!), pak následuje prodej PC s 26 % a tiskáren s 21 %. Spotřební materiály jsou navíc tradičně nejprofitabilnějšími produkty. Neznamená to, že se jedná o plošné snížení cen produktů. Tato zpráva je myšlena jako strategický směr, kde se společnost Hewlett-Packard snaží o zpřístupnění IT technologií širokému spektru uživatelů. Tato snaha je u HP od samého počátku výroby laserových a inkoustových technologií. Např. první HP LaserJet stála 3 495 USD a nyní se cena základního modelu pohybuje pod 500 USD. Ještě dramatičtější je snižování cen inkoustových tiskáren. První DeskJet stál 995 USD a nyní se ceny základních modelů inkoustových tiskáren pohybují pod 100 USD. Jedná se o strategický výhled a cenový vývoj v České republice bude kopírovat celosvětový trend.

HP tedy hodlá snížit ceny na získání tržního podílu, ale podle představitelů firmy má jít pouze o přechodné opatření – jakmile bude tržní podíl opět vybojován, ceny se zase zvýší. (Je docela zajímavé, že toto uvádí firma takto otevřeně).

Firma si navíc vytyčila „čtyřletku“ pro oblast tiskáren; cílem je neustále rozšiřovat produkci i do oblastí, kde HP dříve moc nepůsobila. V letech 2002-3 bude HP rozšiřovat produkci o kopírky a faxy, a v roce 2004 chce získat pozici na trhu v tzv. komerčním (velkonákladovém) tisku – to je jistě zajímavá informace, v této oblasti HP nikdy nepůsobil a ani se o ni veřejně nezajímal.

Diskuze (5) Další článek: Intel bude nadále pokračovat v cenové válce

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,