Herní vývojáři: Microsoft, dobrá, ale IBM, Sun a Oracle?

„Kravatovým“ firmám náhle není svaté zabíjení příšer a nemrtvých. Ale proč ne, když vášnivé hraní her popadne manažery, ženy v domácnosti a seniory?

Počítačový svět provádí další podivuhodnou zákrutu. Společnosti, které jsme byli zvyklí spojovat nejčastěji s podnikovými informačními systémy, databázemi nebo mocnými servery, zaostřují svou pozornost na hry. Nemám nyní na mysli Microsoft: tento softwarový vývojář hry odjakživa pozoroval alespoň po očku (kupř. jeho letitý Flight Simulator, který je trvale jednou z nejoblíbenějších her vůbec) a v posledních letech do nich šel skutečně naplno, především svou konzolí Xbox. Zajímavější ale je, že k hrám se nyní hlásí firmy jako IBM, Sun nebo Oracle.

Nejrychleji a s nejzajímavějším konceptem přišla IBM, která vůbec v posledních letech překvapuje progresivními plány. Společnost je hlavním hnacím motorem za projektem Butterfly.net, jehož podstatou je vytvoření gridového systému pro hraní online her. Pokud považujete grid za nepříliš praktickou, spíše vědeckou a vyumělkovanou technologii, nemáte právě v tomto případě pravdu.

Provoz online her s velkým množstvím současně se účastnících hráčů (například i ve statisících!) láme vaz i největším dnešním serverům nebo serverovým clusterům. Neustálé počítání interakce mezi takto obrovským množstvím lidí dnes prakticky znemožňuje vytvoření her, které by se mohly stát světovým hitem – například hry simulující velkou historickou bitvu s účastí skutečného počtu hráčů-válečníků, tedy herní simulátory bitev „jedna ku jedné“.

I menší počty hráčů znamenají, že vývojář sice hru může provozovat, ale náklady na servery ji pohřbí: aby se zaplatila a vydělala, musely by být poplatky vysoké, což zase odmítnou hráči. (Proto se u těchto masivně-multiplayerových her vytvářejí tzv. shardy, herní „domény“, s nepřekročitelným maximálním počtem hráčů, kteří spolu hrají v jednom světě.) Grid znamená, že se o výkonnost herní sítě podělí sami hráči a jejich počítače, takže poplatky sice nezmizí, ale pronikavě klesnou. Dnes v nejlepších multiplayerových hrách stojí měsíc účasti okolo sedmi dolarů (cca 200 Kč), cílem je pokles pod dolar (25 Kč), a to už není překážka ani pro náhodného příchozího, který to chce jen zkusit.

Gridu se věnuje též Oracle. Sice s menší intenzitou než IBM, neboť nedotuje vytváření nějaké herní multiplayerové platformy, ale alespoň podporuje svou databází provoz serverů u dnešních masových multiplayerů (uvádí se využití Oracle u známé hry Sims Online). Nedávno pak oznámila podporu herního byznysu i firma Sun, která vytvořila oddělení nazvané „Game Technologies Group“; zde jde pro změnu o podporu programovacího jazyka Java, neboť u her by bylo možné využít její multiplatformovost. V Javě jsou dnes vytvořeny stovky her, ale většinou se jedná spíše o hříčky, neboť velcí vývojáři příliš nedůvěřují schopnostem platformy Java pro své účely (vysoké nároky na rychlost a grafiku).

Proč najednou takový zájem o hry? Důvodů je několik, a největším je růst tohoto podnikání: jen u online her je to asi miliarda ročně, za deset let se odhaduje 9-10 miliard. I když je číslo poněkud střelené od pasu, je růst her a online her bez diskuse. Druhým důvodem jsou právě online hry, neboť pro ně mohou giganti poskytnout serverovou a databázovou platformu.

Další příčinou je nejen růst, ale vůbec měnící se tvář světa her. Dnes si většina lidí zřejmě spojí slovo „počítačové hry“ se školáky obecných škol, kteří se potřebují vybouřit, než začnou dělat něco pořádného, ale to už vůbec neodpovídá realitě a hlavně budoucímu vývoji. Hry – dříve skutečně školácká zábava s přeskakováním kamínků a střílením asteroidů – se postupně rozšiřují a pronikají do oblasti zábavy (entertainment) v nejširším možném smyslu slova: do oblasti, kam počítáme film a hudbu, tedy zábavu pro dospělé.

Výzkumy pak potvrzují, že průměrná věková hranice počítačových hráčů se postupně zvyšuje; například segment „znuděných žen v domácnosti“ je označován za vůbec nejatraktivnější zákaznickou skupinu blízké budoucnosti. Vrcholní manažeři prý s oblibou hrají složité strategie, ve kterých jménem jednoho vládce (kouzelníka, generála, druida atd.) porážejí impéria svých konkurentů – jak jinak, vždyť jde o totéž, co provádějí v reálném životě. Nové typy her, zcela nepodobné oněm „pubertálním“, se vytvářejí pro seniory a začínají být slušně úspěšné.

Tak, jak nemá žádný pejorativní přívlastek slovo hudba, film, nebo třeba i mariáš či šachy, je postupem času ztratí i spojení počítačová hra, která dnes ještě stále symbolizuje bezvýznamné, mnohdy tupé zabíjení času. A stejně tak, jako se pod pojmem „herní vývojář“ stále ještě pro mnohé skrývá parta v podstatě posedlých pařanů, kterým ale nestačí to, co hrají, a musí si vytvořit vlastní světy, se bude tímto přídomkem časem pyšnit nejedna dnešní ctihodná, vážená a seriózní softwarová firma.

Diskuze (29) Další článek: Česká verze Google „hacknuta“

Témata článku: Microsoft, IBM, Oracle, Herní vývoj, G-Technologies, Válečník, Vysoké množství, Mnohý výzkum, Flight Simulator X, Sims, Sun, Herní, Největší smysl, Hero, Sims 2, Velký asteroid, Herní svět, Simulator, Flight, Multiplayer, Vývojář, Herní vývojář, Svět motorů, Microsoft Flight Simulator, Druid


Určitě si přečtěte

Proč byste měli rozmazávat SPZ aut na fotkách, které vystavujete na web

Proč byste měli rozmazávat SPZ aut na fotkách, které vystavujete na web

** Na fotkách aut nahraných na web je dobré rozmazat SPZ ** Značku dokáže z obrázku přečíst Google i Facebook ** SPZ může naplnit podstatu osobního údaje

Karel Kilián | 73

Proč je COVID-19 tak nebezpečný, jak se detekuje, jak ničí a máme už pandemii?

Proč je COVID-19 tak nebezpečný, jak se detekuje, jak ničí a máme už pandemii?

** V čem spočívá nebezpečí nemoci COVID-19? ** Jak se testuje její přítomnost v těle? ** Jak se ničí UVC i ozónem a proč už CNN mluví o pandemii?

Jakub Čížek | 73

Android Auto a Apple CarPlay představují v autech větší nebezpečí než alkohol v těle řidiče

Android Auto a Apple CarPlay představují v autech větší nebezpečí než alkohol v těle řidiče

Výsledky této studie vás zřejmě vůbec nepřekvapí. Aspoň tak ale můžeme obecně známý názor podložit čísly.

Daniel Fuglevič | 28

10 map, na kterých můžete COVID-19 sledovat téměř v živém přenosu

10 map, na kterých můžete COVID-19 sledovat téměř v živém přenosu

** Koronavrus můžete sledovat skoro živě ** Analytici a kartografové připravili hromadu map ** Vybrali jsme deset z nich

Jakub Čížek | 8


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest 24 PC zdrojů

Jak využít umělou inteligenci

10 špičkových sluchátek s ANC

Playstation 5 vs Xbox Series X