Herní testy pro systém s pamětmi DDR

Několik čtenářů mě žádalo abych provedl či zveřejnil další výsledky desek s pamětmi DDR. Nyní proto uvedu výsledky některých testů pro populární herní aplikace. P.S. A zamyslíme se také nad základními předpoklady optimální 3D akcelerace...

Poznámka: Tato analýza navazuje na článek: Bomba jménem DDR...

Hlavním problémem našich herních testů byl, poněkud hmmm... paměťově pomalejší akcelerátor na bázi GeForce2 MX. Tato řada akcelerátorů je jakoby stavěna pro PC s klasickými pamětmi SDRAM - neboť i ona je vybavena těmito pamětmi (nepočítejme nepodařené typy s pamětmi DDR, avšak o poloviční šíři sběrnice).

Vyšší výkon paměťového subsystému desky s AMD 761 pak totiž často vázne na pomalých interních pamětech garafické karty.

"Rovnováha sil" při 3D akceleraci:

Ještě jednou si tedy zopakujme, co potřebujeme pro optimální 3D akceleraci. Čísla v procentech udávají vliv daného aspektu na celkový výsledek. Zkuste si tyto body projít a zamyslete se nad tím, kde vás potencionálně tlačí bota...

  • 30% - vysoký výpočetní výkon procesoru

Je potřebný pro logiku aplikace/ hry, podporu 3D rozhraní, generování zvuků, "inteligenci nepřátel" a v neposlední řadě na manipulaci s daty, jejich konverzi a většenou i na 3D výpočty. Optimum je dnes někde nad frekvencemi 600-700Mhz.

  • 10% - vysoká propustnost sběrnice procesoru

Tudy procházejí veškerá data - pokud je propustnost této sběrnice vysoká, nemusí pak čekat ve vstupních a výstupních bufferech. Naštěstí mnohé neduhy pomalé sběrnice zmenšuje tzv. zápisníková paměť druhé úrovně - L2 cache. Pomalou sběrnicí se dnes vyznačují zejména Celerony (na 66MHz). Pentia III mají sběrnici o taktu 100 a 133Mhz, Nové Athlony a Durony pak "pumpují"  v tempu 200 a 266Mhz. Králem šířky pásma je nové Pentium 4.

  • 15% - vysoká rychlost pamětí

Systémová paměť je vlastně zdrojem i spotřebitelem veškerých dat a přímo navazuje na sběrnici procesoru. Navíc k základní paměti může přistupovat přímo i akcelerátor AGP. Obecně platí, že data musí být čtena a zapisována co nejrychleji. Nejrychlejšími pamětmi dneška jsou PC2100 DDR, nejpomalejšími pak paměti PC66.

  • 5 % - rychlost sběrnice ke grafické kartě

Jedná se o rychlost přenosu dat směrem od CPU k vlastní grafické kartě. Posledním hitem je sběrnice AGP pracující v režimu 4x, nejpomalejší jsou pak PCI grafické karty. Vliv režimu AGP / PCI na celkový výsledek se obecně docela přeceňuje. Np. skutečný výkon při přechodu mezi režimy AGP 2x a AGP 4x klesá či stoupá jen o několik procent...

  • 20% - rychlý grafický čip na kartě

Již dnes není problémem jej vyrobit. Dnešní "top" čipy téměř s rezervou zpracují obrovské množství polygonů - zdá se však že problém bývá jinde...

  • 30% - rychlou paměť na graf. kartě

V ní jsou totiž veškerá data (obrazové buffery a zejména textury), se kterými karta stále pracuje. Při vyšších rozlišeních a barevné hloubce zde provoz roste kvadraticky. Při vyšších rozlišeních se zejména tady vytváří úzké hrdlo celého systému - problém je tedy "na kartě". Pokud rozlišení snížíme, snížíme i saturaci této interní sběrnice grafické karty a logika karty pak může pracovat naplno.

Některá omezení mají charakter schodu - do určité hranice neškodí (a tímto zůstávají uživateli skrytá a nevadí..) - výše pak ale výkon brzdí zásadním způsobem. Takto se np. projevují pomalé paměti na grafické kartě...

Herní "benche"

Na začátek musím říci, že mnohé výsledky našeho testu byly právě ovlivněny hlcením SDRAMů na grafické kartě GeForce MX (jiná v této době nebyla k dispozici). Ve vyšších rozlišeních tedy vidíme stejný výkon - nezávisle na použitých pamětech...

Quake III

Zde vidíme identické výsledky už při 800x600x32. Pokud kartě "odtížíme" přechodem na 16 bitů a nižší rozlišení, výkon sestavy s pamětmi PC2100 DDR vzroste o 12%...

3Dmark "special"

Test 3Dmark 2000 při 1024x768 dával téměř stejné výsledky. Zajímavým se jeví pouze případ, kdy je použito AGP texturingu. Při obrovských texturách si karta "hrábne" až do paměti - zde pak má DDR již mírnou výhodu...

Unreal Tournament

Je aplikací, která evidentně těží z nové propustnosti paměťového systému - v průběhu renderingu totiž častěji manipuluje s většími bloky dat (také management textur je v UT méně propracovaný - což vyžaduje jejich častější načítání). Výkon je v kritických místech až o 27% vyšší..

Měřeno zápisem hodnoty FPS pro desátou sekundu letu "Flyby". V této sekundě je totiž renderovací rychlost nejnižší... - a právě zde hrozí "škubání obrazu".

Vybral jsem pouze ty testy, kde je dopad výkonu paměťového systému na celkový 3D výkon vyšší. Herní testy na mé sestavě pak ukazují, že paměti DDR, i když dostupné prakticky již dnes, jsou technologii zítřka - pouze dnešní TOP komponenty plně a vždy využiji jejich výhod.

Již záhy však budou nezbytnými sparring partnery nové generace procesorů a grafických karet... bez nich to prostě nepůjde.

joro

Váš názor Další článek: Tiskárna Kyocera 1200 rozšiřitelná na raketovou základnu

Témata článku: Sestavy, Paměťová sběrnice, Herní test, Pace, Vysoký výkon, Poloviční paměť, DDR, Optima, Unreal Tournament, Test paměti, Paměti, Test, Vysoká rychlost, Vysoké rozlišení, Systémová paměť, Herní karta, Optimum, Herní režim, Škubání, Paměť, Polygon


Určitě si přečtěte

Bývalý zaměstnanec Nokie vysvětluje, proč telefony s Windows Phone neuspěly

Bývalý zaměstnanec Nokie vysvětluje, proč telefony s Windows Phone neuspěly

** Za neúspěchem Microsoftu v mobilech stojí i Windows 8 ** Microsoft pozdě naskočil do rozjetého vlaku ** Uživatelé neměli zásadní důvody, proč přejít

Karel Kilián | 133

Zorin OS 15: Vyzkoušejte další hezký a nenáročný linux pro mamku a taťku

Zorin OS 15: Vyzkoušejte další hezký a nenáročný linux pro mamku a taťku

** Ačkoliv je grafických linuxů plný internet, stále vládnou Windows ** Jeden z nich se jmenuje Zorin OS a nedávno se dočkal aktualizace ** Dělají jej dva kluci z Irska a je fakt hezký

Jakub Čížek | 114

Kdyby měli železničáři tento superpočítač za 99 dolarů, nepotřebovali by lasery

Kdyby měli železničáři tento superpočítač za 99 dolarů, nepotřebovali by lasery

** Nejmodernější český železniční tunel je prošpikovaný technologiemi ** Za tři tisíce koupíte počítač, který je překoná ** Seznamte se s Nvidia Jetson Nano

Jakub Čížek | 50



Aktuální číslo časopisu Computer

Speciál o přechodu na DVB-T2

Velký test herních myší

Super fotky i z levného mobilu

Jak snadno upravit PDF