Grafické karty: která je výhodnější?

Před časem jsme provedli analýzu cenové výhodnosti procesorů, dnes se podíváme, jak si z tohoto hlediska vedou grafické karty. Za tímto účelem jsme vybrali 12 grafických karet v cenách od 1 900 do 11 000Kč a s nimi jsme provedli 168 měření. Po doplnění posledních cen jsme obdrželi žádané grafy cena/výkon. Závěry, které z nich lze vyvodit byly pro nás poměrně velkým překvapením. Čtěte!
Grafické karty: která je výhodnější?

Motiv vedoucí k analýze cena/výkon grafických karet byl obdobný jako v případě procesorů. I když typové řady grafických akcelerátorů (výkon, a potažmo i cenu, totiž většinou určuje použitý grafický čip) se v poslední době příliš neměnily, jejich ceny "skáčou" téměř den ode dne. Typy, které dříve byly zaručeně nejlepší koupi se po několika takových cenových kotrmelcích mohou octnout v pozici "kaufu" průměrného, nebo dokonce podprůměrného a naopak, typy dříve nedosažitelné se mohou octnout v mnohem přijatelnějších číslech (což se skutečně potvrdilo).

V první části článku se podíváme na výkon, v druhé provedeme cenovou analýzu.

Řady grafických karet

Tato část článku je určena těm, kteří se v problematice grafických karet teprve začínají orientovat - ostatní ji mohou přeskočit. 

Zkušenost ukazuje, že výkon (ale i cena) grafické karty většinou závisí na použitém grafickém čipu a na typu a rychlosti paměti, jíž je karta vybavena. V průběhu času se vytvořila celá řada kombinací čip - paměť (s odpovídajícím taktováním), které se staly základem obdobných grafických karet mnoha výrobců. Značí to, že pokud narazíte například na grafickou kartu řady GeForce4 MX 440, mělo by být i bez testů jasné, jaký výkon po ni můžete očekávat (i když existují výjimky - většinou však potvrzující výše zmíněné pravidlo). Zásada "rovnosti výkonů" platí striktněji než zásada "rovnosti cen" - zde je již na vás, jestli dáte přednost kvalitnější značce, nebo levnějšímu "no-namu". Cenový "příplatek" (často velmi oprávněný) "za značku" je od 600 do 1800Kč.

Na co byste při nákupu měli pamatovat:

TV out - Pokud budete počítač provozovat doma, nebo si budete pouštět hry, video nebo multimedia, volte vždy kartu s TV (ve skutečnosti vlastně video) výstupem. Kvalita obrazu na tomto výstupu bývá, na rozdíl od minulosti, dnes již velmi dobrá. Příplatek za "TV OUT" dnes navíc bývá velmi nízký - některé karty mají tento výstup integrován vždy.

P.S. Jak je TV výstup užitečný pochopíte okamžitě, pustíte-li si (nebo ne) například film ve formátu DivX na velké televizi.

Technická poznámka: TV výstup bývá nejčastěji realizován jako výstup typu S-Video (malinký čtyřkolíkový konektor) s oddělenou chrominanční a luminanční složkou videosignálu. Kompozitní signál (většinou žlutý konektor RCA), pokud není zbytí, vytvoříme odpovídající redukci.

ViVo - Video in / video out - zkratka ViVo se ujala pro karty, které jsou vybavené nejenom video výstupem, ale po nainstalování odpovídajících ovládačů, dokážou videosignál i "grabovat". I když málokdo tuto funkci skutečně používá, umožňuje digitalizovat a ukládat analogové videosekvence (typicky z televize, z videorekordéru) na disk počítače. Nebýt typicky vysokého šumu analogového signálu, byl by to vynikající způsob (např. po převedení do DivX) archivace analogových videozáběrů na disk či CD-R media. Video in nelze použít pro připojení digitálních kamer (za tímto účelem se používá rozhraní IEEE 1394 / FireWire).

Technická poznámka: Karty ViVo mají často vyveden zvláštní devítikolíkový konektor obsahující zároveň vstupy i výstupy S-Video - vždy budete potřebovat odpovídající rozdvojku - S-Video kabel nelze bez redukce k tomuto konektoru nelze připojit.

DVI - je konektorem umožňujícím přímé digitální připojení plochých LCD panelů (ty lze však alternativně propojit i VGA konektorem, kvalita obrazu však bývá mírně nižší). Pokud použijete propojení DVI, obraz není třeba složitě nastavovat (jeho geometrii a synchronizaci). Konektor DVI bývá bílý a je značně širší. Existují redukce, které z DVI dokážou vyvést signál VGA - pak většinou obdržíme výstup na druhý monitor. Druhý monitor lze použít jako kopii původní plochy nebo jako její rozšíření. Tato funkce bývá označována jako Dual VGA / Dual View / Dual Head.

Účastnící testu

V testu jsou zastoupené tyto "rodiny" grafických karet (v tabulce uvádím jejich typické vlastnosti):

GeForce2 MX 400 SDRAM (TVout)
     
GeForce2 Titanium DDR (TVout)
     
GeForce4 MX 420 SDRAM (DDR) TVout
GeForce4 MX 440 DDR TVout, (ViVo)
GeForce4 MX 460 DDR TVout, (ViVo)
     
Kyro II SDRAM (TVout)
     
Radeon 7500 DDR (SDRAM) TVout, DVI
Radeon 8500LE DDR TVout, DVI, (ViVo)
     
GeForce3 Ti 200 DDR TVout, (DVI, ViVo)
     
GeForce4 4200 DDR TVout, DVI, (ViVo)
GeForce4 4400 DDR TVout, DVI, (ViVo)
GeForce4 4600 DDR TVout, DVI, (ViVo)

Karty popíšu v pořadí předpokládaných výkonů:

nVidia GeForce2 MX400 dnes představuje výkonové minimum. Grafické karty této řady patří mezi dnešní "low-endy" (spolu s ještě méně výkonnou řadou MX200). Jsou vybavovány pomalou pamětí SDRAM, nemají výstupy DVI ani funkce ViVo. Karta není schopna efektivně využít více než 64MB paměti (stačí ji i 32MB). Kvalita obrazu je průměrná.

nVidia GeForce4 MX420 jsou modernější a výkonnější náhradou MX400vek. I když se pyšní označením GeForce4, jejich jádro funkčností odpovídá spíše řadě GeForce2 (žádné funkce "Pixel shader"). I tyto karty využívají paměti SDRAM (pouze některé karty firmy Gainward využívají pamětí DDR). Výkon je vyšší, zvláště v rozlišení 1024x768. Karty bývají vybavené TV výstupem - žádné funkce DVI ani ViVo.

STM Kyro II - v dnešní době prakticky jen karta Hercules Prophet 4500 XT. Tomuto inovativnímu čipu se dříve připisovala velká budoucnost - v souboji s konkurenci však v masovém měřítku prohrál. V některých 3D aplikacích poskytuje překvapivý výkon, v novějších hrách pro rozhraní DirectX 8 a DirectX 8.1 však pomalu ztrácí dech. Čip nemá jednotku T&L - selhal v testu Commanche 4. Paměti SDRAM, volitelně TV výstup - žádné funkce DVI ani ViVo.

ATI Radeon 7500 - dnes se tato karta profiluje jako ekvivalent výkonnějších karet řady nVidia MX. Neobsahuje pixel shadery, obvykle nabízí TV out i výstup DVI. Kvalita obrazu je obvykle vysoká. Přestože paměti jsou typu DDR, 3D výkon ve vysokých rozlišeních rapidně klesá. 128MB varianta této karty nemá příliš smysl. Oproti minulosti jsou poslední ovládače téměř bez chyb.

nVidia GeForce4 MX440 základní "DDR varianta" čipů nové řady GeForce4 MX. Výkon je ve srovnání s 420kou o dost vyšší (cca o 30% v rozlišení 1024x768). Čip neobsahuje pixel shadery (v nových hrách se pomoci nich modeluje np. realistická vodní hladina), TV výstup je běžný, DVI většinou chybí, ViVo je občas na těchto kartách k vidění.

nVidia GeForce2 Titanium jedná se prakticky o doprodej (=nízká cena) čipů "slavné" rodiny do které patřily karty jako GeForce2 GTS či GeForce2 Ultra. Paměti jsou již typu DDR (typicky 64MB). Dá se říci, že tato karta toho umí tolik jako karty řady GeForce4 MX. Osazení portem DVI stejně jako funkce ViVo jsou výjimkou.

nVidia GeForce3 Titanium 200 - je první kartou v tomto přehledu, jež umí "pixel shadery". Jedná se o základní (a dnes již překvapivě levnou - první GeForce3 stály i 16 000Kč!) kartu řady GeForce3. Karty řady GeForce2 Ti 200 lze často přetaktovat na úroveň výkonnějších a dražších karet GeForce Ti 500. TV out je zde již běžný, DVI stejně jako funkce ViVo jsou u těchto karet poměrně vzácné...

nVidia GeForce4 MX460 karta řady GeForce4 MX používající metodu "hrubé síly" - nemá nové vlastnosti (ve srovnání s MX420 a MX440), avšak taktování čipu i paměti je obrovské. Této kartě chybí především funkce "pixel shaderů" (modelování vody, realistických odlesků) - výkon je však vysoký. Kartám této řady, stejně jako ostatním MXkám, chybí výstup DVI. TV out je běžný, firma MSI produkuje typ ViVo (s TV vstupem).

ATI Radeon 8500 (LE) - karty řady, která byla plánovaná jako "GeForce3 killer" klesly dnes na velmi zajímavou cenovou hladinu (z původní ceny téměř na polovinu - tj. na cca 4800Kč v případě neznačkových typů) - zajímavá je zejména mírně pomalejší varianta LE. Radeon 8500 umí pixel shadery a poskytuje vysoký výkon. Příjemný je standardní DVI a kvalitní TV výstup (čip Rage Theatre), některé karty poskytují funkce ViVo. Paměti jsou DDR, stačí 64MB. Poslední ovladače jsou již poměrně bezproblémové, kvalita výstupu je vysoká.

Poznámka: V poslední době se objevilo několik řad akcelerátorů na bázi čipu Radeon 8500, které nedodržují konvenci taktování podle mateřské firmy ATI. Podle ni by měly karty 8500 "bez přívlastku" využívat taktování 275/275MHz (paměti 3.3 nebo 3.6ns) a karty "8500LE" 250/250MHz (paměti 4ns). Objevily se totiž karty s pamětmi 4.5 nebo 5ns - s taktem 200 nebo pod 200MHz.

nVidia GeForce4 Titanium 4200, 4400 a 4600 - různě taktované karty plnohodnotné řady GeForce4 (grafické jádro je identické, liší se chlazení čipu a kvalita použitých pamětí). Poskytují dosud nejširší nabídku funkcí - inovované Pixel i Vertex shadery, vysokou propustnost sběrnice i špičkovou kvalitu obrazu. TV výstup je zde standardem, DVI taktéž (funkce ViVo je volitelná). Karty se liší taktováním grafického jádra i paměti, přičemž jejich výkonový rozestup je v některých situacích nepatrný (razantně se liší až nad 1280x1024).

Témata článku: Video, Grafické karty, Vivo, Distance, Poslední řada, Directx 11, LE, Budoucí aplikace, Výkon, Karta, Kvalita obrazu, Dual, Lobby, Castle, Grafický čip, Vysoká cena, Wolfenstein, Odpovídající ovladač, Cena, Výhodná koupě, Graf, Titanium, Detail, Grafický výstup, Vysoká kvalita


Určitě si přečtěte

Je ta fotka černobílá, nebo barevná? Náš mozek realitu pouze odhaduje a vymýšlí si

Je ta fotka černobílá, nebo barevná? Náš mozek realitu pouze odhaduje a vymýšlí si

** Klasický počítač bezchybně zpracuje bit po bitu dat ** Mozek si realitu naopak spíše představuje a chybuje ** Teď se tím baví internet u další optické iluze

Jakub Čížek | 33

Biblická potopa Česka: Jak bychom dopadli, kdyby nás zatopil oceán

Biblická potopa Česka: Jak bychom dopadli, kdyby nás zatopil oceán

** Představte si biblickou potopu ** Nejprve zaniknou Děčín a Břeclav, pak i Brno a Praha ** Hlavním městem se stane Jihlava a zbytky Čechů přežijí na Kvildě

Jakub Čížek | 91

Starý smartphone nemusí skončit v koši. 10 způsobů, jak ho ještě můžete využít

Starý smartphone nemusí skončit v koši. 10 způsobů, jak ho ještě můžete využít

** Co dělat s vysloužilým chytrým telefonem? Neházejte ho do koše! ** Našli jsme pro vás deset možností, jak ho prakticky využít ** I stará zařízení tak mohou být užitečná

Karel Kilián | 47



Aktuální číslo časopisu Computer

Speciál o přechodu na DVB-T2

Velký test herních myší

Super fotky i z levného mobilu

Jak snadno upravit PDF