Grafická karta FIC Volari V8 128 MB: Návrat ztraceného

Na jaře roku 2004 to konečně vypadalo, že společnostem ATI a nVidia přibude na trhu herních grafických karet nová konkurence. XGI ambiciózně představila velkou rodinu grafických karet, ty ale nabídly jen slabý výkon. Nyní se vrací v kartách od FIC a Club3D.

Plusy a minusy
 +  výstup HDTV
+ cena
+ dobrá kvalita 2D
- výkon v nových hrách
- OpenGL
- anti-aliasing
Na jaře roku 2004 to konečně vypadalo, že společnostem ATI a nVidia přibude na trhu herních grafických karet nová konkurence. Čerstvě založená XGI představila světu celou rodinu DirectX 9.0 grafických karet, které slibovaly hodně bodů v 3DMarku za málo peněz. Jenže se někde stala chyba. XGI si to namířila příliš vysoko a postavila dvoučipovou kartu Duo Volari V8 (Computer 6/04). Byla však velkých rozměrů, měla hlučné chlazení, výkon zůstal daleko za špičkovými Radeony a GeForce a ovladače byly až drze nedotažené. XGI změnila strategii, své karty nechala vyrábět u nejlevnější a u nás málo známé čínské firmy. Do Evropy se teprve teď obloukem vrací prostřednictvím FIC a Club3D. Jestli tak měla rovnou začít, to nám ukáže karta FIC Volari V8 128 MB.

Do nitra čipu

Čip pohánějící Volari V8 se poměrně dost liší od architektury, jakou znáte z dnešních GeForce a Radeonů. Podporuje sice vertex i pixel shadery 2.0 a používá běžný způsob vykreslování, ale grafická pipeline má v jiném počtu uspořádané prováděcí jednotky. Na všechny operace s geometrií musí stačit dva vertex shader procesory jako u starších karet GeForce FX 5200 nebo Radeon 9600. Po nich převezmou práci čtyři pixel shadery a jejich práci vykresluje osm pixelových pipeline. Ty se starají o vykreslení pixelů s již vypočítanou barvou a provedou i případný anti-aliasing. Už předem se tak dá odhadovat, že Volari bude lepší ve starších aplikacích a moderní hry jí asi budou dělat potíže. V osazení pamětí výrobce nijak neexperimentoval, použité Samsung 4 ns v pouzdře TSOP připojené 128b sběrnicí jsou v této cenové hladině častou volbou.

Klepněte pro větší obrázek

Přetaktování s hranicemi

Velmi zajímavý je čip SiS 301MV, který se stará nejen o výstup na televizi či podobné zařízení, ale je to současně druhý RAMDAC pro další CRT monitor a připojuje se přes něj i digitální panel (nejčastěji LCD). Kromě vyššího počtu 1 000ľF kondenzátorů si asi všimnete napájecího konektoru Molex, který dnes vyžaduje většina grafických karet od nižší střední třídy výše.

Použitý chladič s hliníkovou základnou je ochlazován nevelkým větráčkem, který se dá překvapivě zařadit mezi tišší. Karta se s ním nijak výrazně nezahřívá, a tak nebyl důvod nezkusit přetaktování. Z původních 280/500 MHz (jádro/paměti) jsem se dostal na 308/534 MHz. Do frekvence 305/550 MHz můžete kartu taktovat přímo v ovladačích, pak už musíte použít PowerStrip. Přetaktování bylo jen mírné a zatržení volby V-link v ovladačích nijak nepomohlo.

Výbavou karta nijak neexceluje, a tak vás asi hned zaujme jediný kabel s komponentním výstupem pro HDTV zařízení. V kvalitě zobrazení videa čip od XGI nijak nezaostal, a to platí pro 2D obraz všeobecně: dostatečně rychlý RAMDAC je podpořen kvalitními filtry.

Anti-aliasing neznamená rozmazat

Smutnější kapitolou jsou 3D hry – zde totiž XGI zaostává nejméně jeden rok za konkurencí. Volari V8 dokáže výkonnostně konkurovat výběhové GeForce FX 5700 LE nebo Radeonu 9550. Ale i tyto stejně drahé nebo levnější karty v těch opravdu nových hrách V8 jasně předčí. Nepřekonatelnou překážkou i pro poslední ovladače XGI Reactor 1.09 je Source engine (hry Half-Life 2, Counter-Strike), kde karta nejenže běží velmi pomalu a v základním nastavení pouze s DirectX 8.0, ale i když DirectX 9.0 vynutíte, tak například vodní hladina zůstává neprůhledná a bez přesných odrazů.

Klepněte pro větší obrázek

Testovací sestava
procesor AMD Athlon XP 2800+, 2,08 GHz, 512 kB L2 cache
základní deska Asus A7V600 (VIA KT600)
pamě 512 MB Samsung DDR333 2-3-2-7-2T

Samostatnými kapitolami jsou OpenGL a anti-aliasing. I ve starších OpenGL hrách běží karta pomalu a s podivnými optimalizacemi filtrování textur, kdy anizotropní nelze v aplikacích ani zapnout. Anti-aliasing má s vyhlazováním hran velmi málo společného, jedná se totiž o kompletní rozmazání obrazovky. Slovo blur by tedy bylo příhodnější a ve hrách, které běží pomalu (Far Cry ve vyšším rozlišení), jasně uvidíte, jak „anti-aliasing“ Volari pracuje – pouze posouvá obraz ve snímcích za sebou a snaží se tak alias dost nešikovně rozmazat.

XGI se sice chystá uvést novou řadu karet pro PCI Express s podporou shader model 3.0, ale uživatelé mohou jen doufat, že architektura čipu nebude zase zpátečnická. Volari V8 už díky nízké ceně i hluku a přece jen rozumné použitelnosti jak při přehrávání filmů, tak ve většině her (by s omezeními) není takovým zklamáním jako Duo Volari před rokem, ale i tak neosloví hráče her, kteří za stejné peníze najdou lepší karty.

FIC Volari V8 128 MB
produkt grafická karta
zdroj FIC CZ, Rudná
kontakt 311 333 110
cena 2 340 Kč vč. DPH
záruka 2 roky
Cenová osa
MSI GeForce 6200 AGP 128 MB 2 980 Kč
Gigabyte Radeon 9600 Pro 128 MB 2 385 Kč
XGI Volari V8 128 MB 2 340 Kč
Parametry
grafický čip XG40 (XGI Volari V8)
výrobní proces 0,13 ľm (UMC)
počet tranzistorů 80 milionů
velikost a typ pamětí 128 MB DDR (Samsung 4,0 ns TSOP)
šířka paměové sběrnice 128 b
frekvence jádra 280 MHz
frekvence pamětí 250 (500 DDR) MHz
propustnost pamětí 8,2 GB/s
počet pixelových pipeline 8 (ale 4 pixel shadery)
počet vertex pipeline 2
max. fillrate (multi-texturing) 2 240 Mtx/s
vertex shader 2.0
pixel shader 2.0
FSAA 2× 4× SSAA (blur)
anizotropní filtrování 4:1 bi/trilineární + anisotropní
RAMDAC 2× 400 MHz s 8 b na kanál
výstupy D-Sub, DVI-I, HDTV
sběrnice AGP 8×/4×/2×
příslušenství S-Video-komponentní kabel
software XGI Undersea Lab (3DNA Desktop) a zkušební verze Knight Shift

Článek vznikl
ve spolupráci
s časopisem
Computer
a čerpá
z čísla 15-16/05.

Diskuze (5) | FlashLight: další český prohlížeč obrázků

Témata článku: Video, Graf, Návrat, Far Cry, Vodní hladina, Counter Strike Source, Vertex, Far Cry 3, Dobrá kvalita, Star, Nová konkurence, Far Cry 2, Counter Strike, Častá operace, Pou, Grafický výstup

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší