Googlův gigamail vyráží dech, ale také vyvolává obavy

Kdo z českých freemailů zkopíruje jeho koncept jako první? Nebudeme čekat dlouho, gigabajt už není, co dříve býval. nabídneme vám i obrázky Gmailu.
Googlův gigamail vyráží dech, ale také vyvolává obavy

Chlapci z Google mají smysl pro dramatický okamžik a umějí překvapit jako dnes málokdo – to se musí uznat. Vybrali si záměrně apríla pro oznámení chystané nové služby – freemailu se schránkou o rozměru jednoho gigabajtu. Zdarma. Přesně, jak čekali, považovala většina redaktorů z jiných médií zprávu za aprílový vtípek, a protože jim to připadalo veselé (tisková zpráva skutečně působí lehce mystifikačně), zhusta o ní jako referovali coby o povedené taškařici. Jelikož zpráva druhého dne nezmizela, začalo jim to být podivné, i zavolali do Google a tam si ověřili, že se jedná o zprávu pravdivou; psali o ní tedy nanovo. Tak se dělá marketing světové úrovně a zdarma.

Google tedy hodlá uvést freemail s rozměrem schránky 1 gigabajt. Největší konkurenční služby, ať už je to Yahoo či Hotmail v USA nebo freemaily v ČR, nabízejí nanejvýš několik megabajtů, přes deset se dostává málokdo. Větší schránku naopak všichni využívají jako pobídku ke zpoplatnění: chceš dvacet mega, plať třicet dolarů ročně. Jeden gigabajt je rozměr, který snad ani komerční maily nemají ve svých cenících – něco, co se vymyká slovnímu spojení e-mailová schránka, spíše tomu můžeme říkat datový skládek.

Je nutno smeknout klobouk: u Google přišli, tak jako s fulltextem, s pravým produktem v pravý čas. Freemailové služby jsou všude na světě už pár let stejné – malá schránka, nepříliš kvalitní fungování, záplava reklamy od provozovatele a ještě větší záplava spamu, pop-upy. Z provozovatelů freemailů doslova čiší: je to zadarmo, tak co chcete. Maličké schránky zůstávají i přes to, že cena za gigabajt diskového prostoru klesla během posledních pěti let třicetkrát, a přestože podobným tempem roste počet uživatelů broadbandu, velikosti schránek se nezvětšují. Poslat někomu mailem soubor o velikosti 300 MB je vnímáno jako „nemožné, použij ftp“. Ale proč by mělo? Gmail vám to přece umožní…

Klepněte pro větší obrázek
Gmail nezná složky, místo toho klade důraz na klíčová slova a vyhledávání. Toto je standardní pohled na Inbox, ve kterém jsou zprávy řazeny dle vláken diskuze. Všimněte si dole údaje o volném místě pro zprávy.

Jak a z čeho ale chce Google tuto službu zaplatit? Gigabajt pořád vyjde asi na dvacet korun (jako kousek pevného disku); je ale jasné, že průměrné zaplnění schránek bude podstatně menší, hlavně ze začátku – možná stokrát menší, takže to nakonec bude dvacetihaléř. Bude jistě časem narůstat, ale ceny disků budou zase průběžně klesat. Googlův gigabajt je tedy velice vtipný marketingový tah, který bude navíc účinný. Google vám říká – a opět se trefuje do neuralgického místa – že nemusíte své maily mazat, nechejte si je na Gmailu odložené, jak dlouho chcete. Google vám v nich totiž bude vyhledávat, když budete potřebovat něco najít. Na vyhledávání jsme my u Google experti, však víte.

Klepněte pro větší obrázek
Google umí vyhledávání a roubuje ho i na Gmail. Takto vypadá vyhledávací formulář současné betaverze.

Dvacet korun nebo dvacetihaléř – stále to něco bude stát, zejména když uživatelů budou miliony, a ty na sebe nedají dlouho čekat. Google zde přichází s myšlenkou, která je stejně tak novátorská jako kontroverzní, a dokonce možná protizákonná (to se ještě uvidí). Firma totiž bude procházet obsah mailů, které vám přicházejí a které si prohlížíte, a na základě analýzy textu mailu vám bude zobrazovat reklamu populární a úspěšnou technologií AdSense (textové reklamní políčko zobrazené na základě kontextové analýzy webové stránky). AdSense spolu s AdWords jsou velkými fenomény současné internetové reklamy – spojují naprosto přesné cílení s minimálním obtěžováním; milují je tedy jak inzerenti, tak provozovatelé webových stránek.

Google dnes umísťuje bločky AdSense hlavně na cizích webech, kterým musí z reklamy platit provizi. Gmail je tak pokus o „vygenerování“ miliard vlastních stránek, kde je vše v režii Googlu. Ovšem je zde jeden háček: není úplně jisté, zda se tím společnost nedopouští porušení čehosi jako je „listovní tajemství“. Na rozdíl od webové stránky je e-mailová zpráva naprosto osobní; nevadí, když se na stránce s přijatou zprávou objeví nějaký slepě umístěný banner, ale může sakramentsky vadit, když se tam objeví kontextové textové sdělení. Například obdržíte tragickou zprávu (o násilné smrti blízkého člověka - kupříkladu) a v kontextu vyskočí veselý bloček zvoucí vás na Texaský masakr motorovou pilou. Čtení zpráv, i automatické, vlastně znamená konec anonymity ve freemailu. A co vám robotek podstrčí za reklamu, když se v textu objeví „teen porn“? Nebo rovnou zavolá policii?

Jsme rovněž zvědaví, jak zareagují české freemaily. Soutěžení už není, co bylo; zdá se, že někteří poskytovatelé neinovují a víceméně nechávají služby jet setrvačně. Nejsilněji freemail prosazuje Seznam, pasivní také není Centrum; službu podobnou AdSense ovšem zatím nikdo nenabízí, komerční užitek z freemailů jde hlavně přes masové mailování uživatelům. To je ale už vyčpělé, protože nabídkové maily si lidé zvykli automaticky mazat a cílení je mizerné. Zadavatelé reklamy také uvádějí tuto formu marketingové komunikace jako neúčinnou, často i z důvodu, že ceny za mass mailingy jsou neúměrně vysoké (někteří poskytovatelé stále žádají okolo jedné koruny za jeden ve skutečnosti jen velmi málo cílený mail). Není vůbec pochyb, že přesně zacílená kontextová zprávička může mít účinnost i stonásobně menší, a inzerent platí až za klik, nikoli za zobrazení. Odvážím se tedy prorokovat, že s něčím podobným jako Gmail někdo z místních podnikatelů také přijde, a zřejmě to bude některý z velkých portálů.

Diskuze (149) Další článek: Nové Živě.cz: pojďte hledat mušky...

Témata článku: Google, Místní podnik, Komerční let, Google AdSense, Mass, Google Mail, Podobná velikost, Inbox, AdSense, Listovní tajemství, Google AdWords, Přesné cílení, Dech, Yahoo Mail, DEC, Velký háček


Určitě si přečtěte

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

** Strojové učení ještě nepřitáhlo takový zájem jako na začátku prázdnin ** Ne, umělá inteligence nenašla lék na rakovinu ** Naučila se svlékat ženy nejen z plavek

Jakub Čížek | 34

Lék na oteplování planety: Dokázali bychom posunout Zemi dál od Slunce?

Lék na oteplování planety: Dokázali bychom posunout Zemi dál od Slunce?

** Aktuální změny klimatu jsou marginální ve srovnání s tím, co čeká Zemi za pár miliard let. ** Slunce se začne v budoucnu rozpínat a zvyšovat svou zářivost. ** Dokázali bychom Zemi posunout dál od Slunce a zachránit ji?

Petr Kubala | 50

Bizarní šmejdy z asijských e-shopů: Když to stojí pár dolarů, pochybujte o tom

Bizarní šmejdy z asijských e-shopů: Když to stojí pár dolarů, pochybujte o tom

** Typické žluté obálky z Číny už před lety zavalily nejen Českou poštu ** Pokud ale něco stojí dolar, často tomu odpovídá i kvalita ** Jak vypadají příklady těch nejbizarnější šmejdů?

Jakub Čížek | 150

Porno insider: Jak virtuální realita vstupuje do filmů pro dospělé

Porno insider: Jak virtuální realita vstupuje do filmů pro dospělé

** Pornografie údajně představuje třetinu internetové obsahu a je technologický tahounem ** Do erotického obsahu postupně zasahuje i virtuální realita ** Kromě vizuálního vjemu se pracuje také na virtuálním uspokojení toho hmatového

Jan Dudek | 34

Windows 10 černé, nebo bílé? Rozhodněte, zda je hezčí černý motiv, nebo nový světlý

Windows 10 černé, nebo bílé? Rozhodněte, zda je hezčí černý motiv, nebo nový světlý

** Do Windows míří bílé téma a přebarví se spodní lišta i Start ** Od minulého roku má ale i téma tmavé. ** Jaké z těchto dvou je ale to hezčí?

Vladislav Kluska | 71

Windows 10 budou mít kompletní linuxové jádro. Zatím jen pro vývojáře

Windows 10 budou mít kompletní linuxové jádro. Zatím jen pro vývojáře

** Desítky si budou ještě více rozumět s Linuxem ** V létě získají jeho jádro pro vývojáře ** Microsoft představí také Windows Terminal

Jakub Čížek | 86

Při tragické nehodě Tesly Model 3 byl zapnutý autopilot. Neudělal nic, ukázalo vyšetřování

Při tragické nehodě Tesly Model 3 byl zapnutý autopilot. Neudělal nic, ukázalo vyšetřování

** V březnu došlo k tragické nehodě Tesly Model 3 ** NTSB vydala předběžnou vyšetřovací zprávu ** V okamžiku havárie jel vůz v režimu Autopilota

Karel Kilián | 120



Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test Wi-Fi mesh

Nejlepší hodinky pro všechny aktivity

Důležité aplikace na cesty

Jak streamovat video na Twitch