Google zafinancuje další vývoj OpenOffice

Předpokládaný konkurent Microsoft Office zatím ukázal jen mléčné zoubky a z tržního koláče nijak neukusuje. Na ohlášení Google ale stěží nalezneme více než možné ochuzení klíčového konkurenta.
Google zafinancuje další vývoj OpenOffice

Nejen díky tomuto ohlášení (viz také paralelní Office Live! a Windows Live!) se zdá, že největšími technologickými konkurenty na světě si dnes jsou Microsoft a Google. Na první pohled je to zcela bizarní. Obě firmy mají svůj současný byznys úplně jinde a člověk by mezi nimi dokonce mohl nalézt mnoho synergií.

Plán dobytí světa

Jenomže obě firmy mají ve své povaze zakódovaný plán dobytí světa (alespoň toho informatického) a to je důvodem jejich střetu. Je jedno, že Google je malá firma a své dobyvačné úsilí halí do hesla „nečinit zlo“. (Ještě jsem neviděl žádného dobyvatele včetně těch sebehorších, který by říkal něco jiného. Přece všichni, kteří kdy vyplenili například českou krajinu, to dělali pro naše dobro.)

Navíc tempo inovací a nových produktů od Googlu v posledních měsících opravdu bere dech. Boj mezi Google a Microsoftem se stal už i sporem personálním. Od Microsoftu ke Googlu v poslední době prchlo několik velmi významných programátorských osobností, což dle kuloárních a nezaručených zpráv „komentoval“ Steve Ballmer demolicí svého kancelářského vybavení baseballovou pálkou.

Firma Google navíc Microsoftu, jak se říká, ukradla hlavní scénu. Jako kdysi u Microsoftu dnes novináři s jásotem, obdivem a předpovídáním růžové budoucnosti vítají kdejakou i málo významnou novou aktivitu této firmy. Naopak o Windows Vista, což bude nejvýznamnější (nejen díky kompletnímu znovunapsání) softwarový produkt od Microsoftu za posledních deset let, probleskne jen občas nějaká zpráva. Obvykle v duchu „co tam zase nebude a o co se to ještě zpozdí“.

Zaplatí si programátory

Google se rozhodl za své peníze najmout programátory, kteří budou dále rozvíjet OpenOffice (tečka org). Produkt OpenOffice, dříve StarOffice firmy Sun (ještě dříve německé firmy Star Software), je bezpochyby nejvýznamnější a nejperspektivnější ne-microsoftí variantou kancelářského softwarového balíku.

Je zdarma (jako to pivo) a je free (jako ta holubice): tím ale jeho přednosti víceméně končí. Ať si říká, kdo chce, co chce, zatím není balíku Microsoft Office (není ani zdarma, ani free), důstojným soupeřem. Jistě vyhovuje méně náročným uživatelům – tak jako jim může vyhovovat i WordPad – ale trpí nedotažeností, nedokonalou kompatibilitou s Microsoft Office. Takže například do rozsáhlých instalací ve firmách či státních institucích si razí cestu velmi obtížně.

Variantě OpenOffice navíc v poslední době chybí i propagace – kupodivu, i dílko, které je zdarma, potřebuje nějaký marketing. Firma Sun, která stála za jeho přetvořením do otevřeného kódu, má svých starostí dost a určité předání otěží vývoje do rukou Googlu určitě dává logiku.

Jen velmi obtížně ale můžeme u Googlu najít důvody, proč chce vývoj OpenOffice(.org) financovat. Google je komerční firma a všechny její klíčové produkty jsou proprietární – i když se často prohlašuje za přítele otevřeného kódu, je to spíše jen v linii marketingové prezentace „jak nebýt zlý“ (čti: zlý = to je ten Microsoft).

Podle projektového manažera bude Google financovat OpenOffice: „… abychom zabezpečili, že otevřený kód zajistí konkurenci v tomto průmyslu“ nebo „chceme pomoci uživatelům“, popřípadě ještě „je to fajn příležitost, jak utratit nějaké peníze“.

To se sice pěkně poslouchá, ale z hrušky jsme přece jenom spadli už před nějakou dobou. Google je komerční firma, která chce být větší, a ještě větší, až se stane největší na celém světě. Prezentování altruistických záměrů lze věřit stejně jako naftařským gigantům, kteří na svých reklamách píší, že činí svět čistším a zelenějším.

Vítězství na trhu by pomohlo

Je samozřejmě pravda, že v širším, či „velmi širokém“ měřítku by tržní vítězství OpenOffice Googlu pomohlo. Stejně jako by mu pomohl například úspěch Firefoxu mezi prohlížeči. Microsoft – jak například prezentuje na nové službě „Live!“ – bude stále více propojovat své softwarové produkty s internetem, tj. rozšíří je o služby („services“), které budou využívat internet, budou jeho a nebudou od Googlu.

To je ale hodně daleká střela. Google musí například nejdříve ve svém podnikání vyřešit malý „detail“, jak vydělat dolar na něčem jiném než na kontextové reklamě zobrazované v Google AdWords.

Investice do OpenOffice.org tak v současné době není skutečně ničím jiným než pokusem potrápit Microsoft. Nebo také příležitostí jak utratit peníze, kterých má Google díky emisím akcií tolik, že možná i takovéto jejich užití je lepší než žádné.

Témata článku: Google, OpenOffice, Google AdWords

219 komentářů

Nejnovější komentáře

  • LeonardoCupranek, LeonardoCupranek 18. 11. 2005 10:22:01
    Je treba rozlisovat mezi extremismem a principialni duslednosti.
    Kdyz...
  • LeonardoCupranek, LeonardoCupranek 18. 11. 2005 10:11:46
    ad1) Nikdo netvrdi, ze problemy neexistuji. Ja jen pochybuji jednak o...
  • Platič 18. 11. 2005 1:27:50
    Hele, já ti docela fandím, ale každý extrémismus je na houby...
    "ad5)...
Určitě si přečtěte

Pojďme programovat elektroniku: Postavíme si titěrnou Wi-Fi meteostanici s lepším teploměrem než Netatmo

Pojďme programovat elektroniku: Postavíme si titěrnou Wi-Fi meteostanici s lepším teploměrem než Netatmo

** Dnes se podíváme na maličkou Wi-Fi destičku Wemos D1 mini ** A připojíme k ní barometrický a teplotní shield ** Poběží na ní web a nabídne i JSON API

18.  6.  2017 | Jakub Čížek | 27

Jak vybrat monitor k počítači: nenechte se zlákat nepodstatnými parametry

Jak vybrat monitor k počítači: nenechte se zlákat nepodstatnými parametry

** Na jaké parametry se zaměřit a kde vás výrobci chtějí nachytat ** Monitory se stále více specifikují pro konkrétní určení ** Náročný hráč nebo profesionální grafik mají různé požadavky

20.  6.  2017 | Tomáš Holčík | 31

Dlouhodobý test HTC Vive: co vám recenze o virtuální realitě neřeknou

Dlouhodobý test HTC Vive: co vám recenze o virtuální realitě neřeknou

** Ani hry se sebelepší grafikou vás nevtáhnou tolik, jako ve virtuální realitě ** Pro sledování filmů není VR ani zdaleka ideální ** I první generace je skvělá, stále však působí jako prototyp

20.  6.  2017 | Stanislav Janů | 20

Jak unikají informace o nových iPhonech? Třeba podprsenkami čínských pracovnic

Jak unikají informace o nových iPhonech? Třeba podprsenkami čínských pracovnic

** Na černém trhu mohou zaměstnanci továren za kradené součástky inkasovat částku ve výši ročního platu ** Velké množství informací je vyneseno i z centrály Applu ** Díly jsou pašovány v botách, podprsenkách i odpadem

21.  6.  2017 | Stanislav Janů | 22


Aktuální číslo časopisu Computer

Bojujeme proti Fake News

Dva velké testy: fotoaparáty a NASy

Co musíte vědět o změně evropského roamingu

Radíme s výběrem základní desky