Google | YouTube | Evropská unie | Autorské právo

Google vyrazil proti unijnímu článku 13. Platí si reklamy na Facebooku i Instagramu

Na Facebooku, Instagramu, ale i jinde na internetu můžete vidět neobvyklé reklamy. Vzbuzují obavu, že přijdete o svá oblíbená videa na YouTube a jako příčinu uvádí článek 13. Odkaz pak vede na web http://youtube.com/saveyourinternet, kde se dozvíte víc. Jedná se o masivní reklamní kampaň Googlu, který se tak snaží zvrátit hrozbu připravované evropské směrnice týkající se internetového obsahu.

Screenshot_20181121-133901.jpgScreenshot_20181119-235305.jpgScreenshot_20181119-183149.jpg

Připomeňme, že se jedná o návrh nové směrnice o autorském právu, který již prošel prvním stupněm schvalovacího procesu v Evropském parlamentu. Ještě ale neprošel finálním schválením, a tak je ještě prostor pro jeho změnu. Právě o to se nyní Google snaží. Reklamní kampaní chce dosáhnout edukace společnosti a tím vyvinout tlak na evropské zákonodárce.

Ani samotný Google nezpochybňuje, že sjednotit autorské právo napříč státy Evropské unie je nápad přínosný a v jádru rozumný. V připravované směrnici je však i tzv. článek 13, který na provozovatele webových služeb přenáší odpovědnost za obsah nahraný uživateli. To znamená, že by měl Google kontrolovat každé video nahrávané na YouTube a posoudit, zda se v něm nevyskytuje autorsky chráněný obsah.

Věc se samozřejmě netýká jen Googlu a jeho YouTube, ale každé služby, do které uživatelé volně nahrávají videa, obrázky, ale třeba i autorsky chráněné texty. Menší služby by prakticky zmizely, protože by takovou kontrolu nedokázaly zajistit. YouTube už sice základní technologii na rozpoznání autorsky chráněného obsahu má, ale ačkoli se umělá inteligence snaží, nedokáže rozpoznat vše. Kontrola by se tak zpřísnila, zpomalila a podstatné část současného obsahu by se na YouTube vůbec nedostala.

Aktuálně je zodpovědnost na uživateli, který autorsky chráněné dílo na internet nahraje. Provozovatel služby zodpovědnost přebírá až v okamžiku, kdy je upozorněn na porušení autorského práva a poté musí neprodleně sjednat nápravu a obsah odstranit. To se ale moc nelíbí zejména filmovým producentům, podle kterých je tato ochrana nedostatečná a článek 13 jim tak nahrává.

Pro YouTube by to znamenalo ohromné komplikace, byť by si tím zřejmě ještě utvrdil dominantní pozici. Neváhá proto investovat nemalé prostředky do aktuální kampaně v naději, že se článek 13 podaří z plánovaného zákona odstranit. Pokud by totiž vešel v platnost, stálo by ho to násobně více.

Směrnice má ještě jeden podobně problematický bod, a to článek 11. Ten se týká „platby za odkaz", respektive problematiky sdílení mediálních článků na internetu. Také v tomto případě je zde několik velmi sporných otázek a rovněž se týkají i Googlu. Článek 13 má však daleko závažnější důsledky.

Klepněte pro větší obrázek
Jak se ke dvěma sporným bodůmstavějí jednotlivé členské země (Zdroj: Juliareda.eu)
Diskuze (9) Další článek: Norové chtějí své lodě pohánět energií z mrtvých ryb

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,