Google už poněkolikáté změnil vyhledávání obrázků. Tentokrát se největší změny odehrály ve filtru licencí, který místo dosavadních několika položek nabízí jen tři: Vše, Licence Creative Commons a Komerční a další licence.
Google novinku oznámil na svém blogu ve článku „Naučte se, jak najít informace o licencování obrázků ve službě Obrázky Google“. Alfou a omegou veškerých změn jsou tedy licence a snaha poskytnout uživateli co nejvíce informací o možnostech případného použití obrázku.
Licencované obrázky
Většina obrázků a fotografií má status autorského díla. Z tohoto důvodu je nelze libovolně používat – například umísťovat bez svolení autora na jiné weby. Někteří autoři (z těch velkých například NASA) však poskytují fotky pod otevřenou licencí, která takové použití dovoluje.
I v případě otevřených licencí však může být nutné – s ohledem na to, jak jsou konkrétně specifikovány – splnit určité podmínky. Nejčastěji je to požadavek na uvedení původního autora, přidání odkazu na zdroj, případně další.
Google proto intenzivně spolupracoval s tvůrci a poskytovateli obrázků a asociacemi, zabývajícími se digitálním obsahem. Cílem bylo nabídnout přímo ve výsledcích informace o licencích k jednotlivým obrázkům a možnostech jejích případného dalšího použití.
Jak Google pomůže?
První novinkou je zobrazování „odznaku“ Licencovatelné u obrázků, u nichž vydavatel nebo tvůrce poskytl informace o licenci. Po klepnutí na takový obrázek se zobrazí odkaz na podrobnosti o licenci a případně také na místo, kde si ho můžete zakoupit nebo licencovat.
Další novinku jsme zmínili v úvodu tohoto článku: v Nástrojích pro vyhledávání je nyní v nabídce Práva k užití možné filtrovat obrázky podle dvou kritérií:
- Licence Creative Commons – zobrazí pouze obrázky s možností volného použití pod touto licencí.
- Komerční a další licence – zobrazí všechny obrázky, u kterých jsou k dispozici informace o licenci.
„Tyto aktualizace jsou součástí změn, které jsme v Obrázcích Google provedli v posledních letech, aby bylo jasnější, kdo je tvůrcem nebo držitelem autorských práv k obrázku.“ vysvětluje Google ve článku na blogu. Tvůrci obrázků, poskytovatelé licencí a vydavatelé najdou informace o možnostech implementace na blogu pro webmastery.